Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
vinjettering
- Trådstartare mårten
- Start datum
Kijana
Aktiv medlem
Du menar att du vill ha hörn på bilden som är mörkare än övriga delen av fotografiet?
I så fall är väl fel objektiv det rätta. Alltså att du använder sig av ett objektiv som ger den effekten på vissa brännvider och i kombination med vissa bländartal.
Jag har ett Canon EF 28-105 som vinjetterar på bländare 3,5 i bästa vidvinkelläget.
I så fall är väl fel objektiv det rätta. Alltså att du använder sig av ett objektiv som ger den effekten på vissa brännvider och i kombination med vissa bländartal.
Jag har ett Canon EF 28-105 som vinjetterar på bländare 3,5 i bästa vidvinkelläget.
Andreas Olsson
Aktiv medlem
3st filter ger ganska mycket vinjettering vid 28mm.
joakim_hansson
Aktiv medlem
Photoshop?
PerFogelberg
Aktiv medlem
Det finns speciella filter att köpa från exempelvis Cokin. Jag tror att det är för litet hål i Photoshop-skivan och den skarpa kanten kommer att synas på bilden. Ett vinjetteringsfilter brukar vara lite taggigt i kanterna.ZoMbiE skrev:
Photoshop?
mårten
Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Ett vinjetteringsfilter
så det finns? tack för tipset. du råkar inte veta modellnamnet/numret?
Abhraxxas
Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Jag tror att det är för litet hål i Photoshop-skivan och den skarpa kanten kommer att synas på bilden.
Ehehe... Refererade du nyss till Photoshops installationsskiva?
Lite mer kan man väl ändå ha ps till...
PerFogelberg
Aktiv medlem
En snabbkoll på Cokins sida ger:
http://www.cokin.fr/cokin-data/composants2/pages-filtres/filtre-141st.html
Orkar man ta med sig hela Photoshop-kartongen kan man använda den till att skärma av motljus. Eller så kan man klippa ett hål i den och använda som vinjetteringsfilter.
http://www.cokin.fr/cokin-data/composants2/pages-filtres/filtre-141st.html
Orkar man ta med sig hela Photoshop-kartongen kan man använda den till att skärma av motljus. Eller så kan man klippa ett hål i den och använda som vinjetteringsfilter.
mganga
Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Det finns speciella filter att köpa från exempelvis Cokin. Jag tror att det är för litet hål i Photoshop-skivan och den skarpa kanten kommer att synas på bilden. Ett vinjetteringsfilter brukar vara lite taggigt i kanterna.
Helt sanslöst roligt
PerFogelberg
Aktiv medlem
Blir inte vinjetteringen mörk när du håller masken framför kameran?mipert skrev:
"Vill du ha en ljus vinjettering kan en bit urklippt från en transparent matburk fungera."