Annons

vinjettering

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
hur framställer man bäst vinjettering? i mörkrummet är det väl ganska lätt, men om jag vill göra det i kameran?
filter? stepringar?

Du menar att du vill ha hörn på bilden som är mörkare än övriga delen av fotografiet?
I så fall är väl fel objektiv det rätta. Alltså att du använder sig av ett objektiv som ger den effekten på vissa brännvider och i kombination med vissa bländartal.
Jag har ett Canon EF 28-105 som vinjetterar på bländare 3,5 i bästa vidvinkelläget.

Motljusskydd spm överskrider brännvidd gränsen borde fungera bäst, sen ska man ju ha stor bländare också.

ZoMbiE skrev:
Photoshop?
Det finns speciella filter att köpa från exempelvis Cokin. Jag tror att det är för litet hål i Photoshop-skivan och den skarpa kanten kommer att synas på bilden. Ett vinjetteringsfilter brukar vara lite taggigt i kanterna.

PerFogelberg skrev:
Jag tror att det är för litet hål i Photoshop-skivan och den skarpa kanten kommer att synas på bilden.

Ehehe... Refererade du nyss till Photoshops installationsskiva?

Lite mer kan man väl ändå ha ps till...

PerFogelberg skrev:
Det finns speciella filter att köpa från exempelvis Cokin. Jag tror att det är för litet hål i Photoshop-skivan och den skarpa kanten kommer att synas på bilden. Ett vinjetteringsfilter brukar vara lite taggigt i kanterna.

Helt sanslöst roligt :)

Porträttfotografer gör ofta sina egna vinjetteringsfilter.

Svart kartong med olika hål som på bilden.

Vill du ha en ljus vinjettering kan en bit urklippt från en transparent matburk fungera.

Bilagor

• pjatt.gif
    pjatt.gif
    2.3 KB · Visningar: 153
ANNONS
Götaplatsens Foto