Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vintermotivprogram 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik68

Medlem
Många kompaktkameror har ett speciellt motivprogram för vinterbilder. Om jag förstått rätt så justeras vitbalans för att slippa blåton samt kameran accepterar den ljus snön bättre och underexponerar inte.

Jag vill ha tips om jag kan åstakomma en egen bildstil i min 400D som gör motsvarande.
Hur gör jag för att få en bra grundinställning?

Jag har inte min kamera tillgänglig nu, men jag tror att en viktig inställning vore att öka exponering något steg och det går nog inte att greja med profiler. Därtill blir det nog så mycket chansande med automatik och JPEG på så kontastrika motiv att jag nog skulle köra med RAW och då behövs väl inte någon färgkorrigering. Bara några tankar - jag är inte säker på att det är de bästa. Lycka till i alla fall.
MVH
/JK

Jag skulle föreslå att du...

-Ställer kameran på att överexponera med ett steg. (Men olika situationer kan kräva olika exponeringskompensation.)
-Ställer in vitbalans till 7000 K om möjligt (finns den funktionen på 400D?). Annars välj "skugga".
-Fotar i råformat.

ANNONS
Götaplatsens Foto