Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Virtuellt minne

Produkter
(logga in för att koppla)

pliljeholm

Medlem
När jag försöker att utföra en åtgärd i photoshop , ex att spara en bild får jag svaret att åtgärden ej kan utföras på grunda av att det virtuella minnet är fullt.Kör XP och har dess minne på C:. Hårddisken är partitionerad i två enheter C; och D;

Jag antar att du redan ställt in windows för en fast storlek på växlingsfilen, i så fall så får du öka storleken och sen starta om Windows och prova igen.

Om du inte ställt in, utan låter Windows själv bestämma, så kan det vara att du helt enkelt har för lite utrymme kvar på din C partition. Rensa och gör plats, och går inte det så kanske du kan flytta swapfilen till D partitionen. Ett annat alternativ är att omfördela storleken mellan C och D för att få tillräckligt med plats för virtuellt minne på C. Då behöver du ett program som t ex Partition Magic.

Du skriver inget om hur mycket RAM, eller hur stor växlingsfil du har, så råden ovan är därför väldigt allmänna.

Köp en hårddisk till och lägg PS swapfil där. Mer plats + snabbare PS. PS swapfil ska helst inte ligga på samma hd som windows swapfil, kan hända att både windows och PS skriver till sina respektive virtuella minnen samtidigt och då blir det sirap i burken.

Kolla hur stor swapfil du har till PS, kanske den som tagit slut?
Räcker med att lägga den på en egen partition (inte samma som Windows swapen) på hårddisken så går det inte så trögt.

ANNONS
Götaplatsens Foto