Annons

Visa dina "digitala korn" !

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Bla denna tråd handlar om hur man återskapar/visualiserar det analoga kornet i en digital bild.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=49150

**

Jag tänkte att vi i den här tråden kunde visa varandra utsnitt på våra "korniga digitala bilder".
Liksom för att visa vilken kornstruktur som vi uppnår med olika metoder.

**

Hoppas att fler nappar!!! (?)

Jag behöver själv fler tips på plugins och metoder i ps för att generera ett naturligt "analogt korn" på/i mina digitala filer.

MVH Niclas,

Jag inleder lite smått.

Ett litet utsnitt ur en bild som jag printat ut i posterform.
Ca 60cm bredd.
Converterat i CS2 till B/W.
Interpolerat från mina fina 4,15mp :)
Utsnittet är visat i 100%.

Här har jag applicerat korn i CS2.

Hur upplever ni utsnittet (läs "kornet") som visat här?

Jag tycker att denna poster ser riktigt fin ut vid noga granskning, men det kan nog bli mer "analogt".
Jag tycker att det är lite väl mycket matematik i uttrycket av kornen...!!

MVH Niclas,

Ps,
Lägg in utsnitt från era bilder nu vetja.. ;)

Bilagor

• gamla-lofotferga-utsnitt-ko.jpg
    gamla-lofotferga-utsnitt-ko.jpg
    44.4 KB · Visningar: 659
Här har vi samma utsnitt från ett mer naturligt betraktningsavstånd. Då upplevs som ni förstår kornet som mer naturligt.

Men jag saknar den analoga känslan när man studerar "kornen" nääära.

Observera att jag inte menar pixlar här.. utan pixlar som bildar korn.. såklart.

MVH Niclas,

Bilagor

• gamla-lofotferga-mini.jpg
    gamla-lofotferga-mini.jpg
    23.8 KB · Visningar: 646
Här har jag ett annat som jag upplever som rättså lyckat..
Speciellt när jag betraktar det på normalt håll, typ som bilden i nästa inlägg under.

Tromsøtoalett..
100% utsnitt.
Först adderat brus.
Sedan Grain.

Testar olika kombinationer för att se skillnaderna.. om de finns..

MVH Niclas,

Bilagor

• tromsø-do-b_w-korn17-liten.jpg
    tromsø-do-b_w-korn17-liten.jpg
    50.4 KB · Visningar: 613
Så här upplevs det (typ) på mer normalt avstånd.. Alltså längre ifrån ögat än typ 10cm på en A3kopia...;)

MVH Niclas

Bilagor

• tromsø-do-b_w-korn17-mini.jpg
    tromsø-do-b_w-korn17-mini.jpg
    23.8 KB · Visningar: 610
Programmet exposure från alien skin så får du väldigt likvärdigt (korn) ser ut som sv vit analog film.
Däremot om du bara tittar på skärmen så ser det oftast enormt kornigt ut men vid utskrift så ser det riktigt bra ut.
Med tex kodak T-max 100 så ser bilden bra ut på skärm däremot om du tex använder Tri-x 400 så ser det kornigt ut på skärmen men vid utskrift ser det väldigt naturtroget ut.Jag tog fram äkta sv bilder o det ser klart jämförbart ut.Du kan ladda ner ett gratis test i 30 dar från www.alienskin.com o programmet heter som sagt var exposure.

Bilagor

• ex6.jpg
    ex6.jpg
    59.4 KB · Visningar: 590
här är ett exempel som jag är ganska nöjd med. minns dock inte riktigt hur jag gjorde. tror dock på något i den här vägen.
channelmixer-monochrome,ökat rött.
add noise.

Bilagor

• göteborgs skärgård 005 copy (large) (custom).jpg
    göteborgs skärgård 005 copy (large) (custom).jpg
    50.7 KB · Visningar: 570
SuperKul med kornbilder!

Alienskin skall jag kolla in närmare.

Läst om det i en relaterad tråd, ett bra tips..

MVH Niclas,

Jag hittade bild filer man fick med en engelsk foto tidning som man lägger över sin bild och sen justerar genomskinligheten på det nya lagret i PS. Fanns en del olika kornighet såsom Tri-X, ilford osv i olika iso såklart ;) Jag tycker att resultatet blir så bra att jag är nöjd med det och nästa steg är nog att plåta analogt om det skall bli bättre.

Bilagor

• trix400aa.jpg
    trix400aa.jpg
    65.9 KB · Visningar: 541
Fint med bilder.

Det vidgar perspektivet att se andras utsnitt på kornstrukturer.. så att man inte fryser fast i sitt sätt att generera dem!!

Fler tack;)

MVH Niclas,

EDIT:
Nu blir jag borta ett par dagar. Åker søderut mot Lofoten med Hurtigruten Richard With... tjingplingplong-tampong!

En okunnig fråga:
Har bara provat Add noise sv/vit läge (på ett dubblerat lager dragit ner typ 50% i PS). Hur skiljer det sig till insticks programmen?

/André

Här är mitt första försök med digitalt korn:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/737122.htm?set=lp

Skapade ett bruslager i PS. Gaussiskt brus, lite oskärpa, dra lite i nivåerna, iterera några gånger tills bruset liknar analogt korn. Blanda in i bilden med hjälp av en lagermask för att få lite olika tydligt korn i skuggor, mellantoner och högdagrar. Jobbade avsiktligt med lite högre upplösning än vad slutresultatet skulle bli för att minska det konstgjorda intrycket. Resultatet blev kanske lite väl subtilt, men jag är ändå rätt nöjd.

Här är mitt bidrag.

Om jag vet med mig att jag vill ha svart-vita bilder med korn så fotar med iso 1600 och skärper efteråt vilket jag jag tycker ger ett behagligt korn.. funkar bäst på mindre bilder, efter att man förminskat dem så att säga.

Bilagor

• matildanbwcropskarpliten.jpg
    matildanbwcropskarpliten.jpg
    91.7 KB · Visningar: 129
Fint och behagligt helt klart!!

Jag har testat Alienskin lite nu och det är ett inspirerande program. Där kan man uppnå korn med flera olika karaktärer!

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto