Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Visa raw-thumbnails vid import

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag ställde denna frågan lite dolt i en annan tråd och fick svar att Lightroom 2.x inte kan visa tumnaglar av rawfiler vid import. När jag nu satt och letade lite guider och tips för Lightroom så hittade jag bifogad bild i guiden "The Ultimate Guide to Adobe Photoshop Lightroom 2 – Basix".

(http://photo.tutsplus.com/tutorials/post-processing/the-ultimate-guide-to-adobe-photoshop-lightroom-2/)

Guiden ska gälla Lightroom 2 och där ser man ju tydligt filer med ändelsen .CR2 i tumnagelvyn. Är det verkligen så att det inte går..?

Bilagor

• 11.jpg
    11.jpg
    20.1 KB · Visningar: 154
Har träget letat vidare och det verkar vara ett "Canon/Windows/ problem. Jag har inte min kortläsare hemma så jag kan testa men info tyder på att med kortläsare så funkar det fint. Med USB-kabel direkt i kameran (som jag kör nu) så krävs en drivrutin från Canon för att få det att funka. Annars tolkar Windows det som en annan typ av fil. Någon med kortläsare får gärna bekräfta, om inte så ska jag ta hem min kortläsare och testa i morgon.

För dom som söker liknande svar så kan jag bekräfta att det stämde. Med kortläsare så ser man även RAW-filer i importdialogen.

ANNONS
Götaplatsens Foto