Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Visning av digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Själv fotograferar jag på det gamla klassiska sättet, men tidpunkten för att gå över till digitalt närmar sig allt mer. Men en sak som jag saknar med det digitala är möjligheten att visa bilden på ett bra sätt. För att titta in i en datamonitor ger ju inte samma känsla som att titta på en diaduk!!

Vad har man för alternativ? Storbilds-TV, projektor...!? Och vad skulle det kosta tro? Och kan man använda DVD som lagringsmedia för visning på TV:n?

En ”modern” TV har en upplösningsförmåga i halvmegapixelklassen så det blir väl ungefär som att nöja sig med analoga kontaktkopior i småbildsformat.

Bildskärmarnas dåliga upplösningförmåga är ett mycket stort problem om man inte vill skriva ut varenda bild. Dagen skärmar klarar ju inte mer än i bästa fall 3 Mpix, d v s de kan inte visa större (stående) bilder än 1024*1536 pixlar, ofta inte mer än 800*1200. Vill man avnjuta en bild tagen med t ex en D-SLR på 6 Mpix så behöver man ju egentligen en skärm på minst 12 Mpix, eftersom man ju vill kunna se på stående bilder också. Detta är under förutsättning att bild och skärmupplösning ”matchar” perfekt. I allmänhet kan vi inte räkna med någon sådan ”matchning” så vi bör egentligen ha ännu mycket högre skärmupplösning för att undvika digitala artefakter.

Naturligtvis kan man minska bildernas pixelantal kraftigt innan man visar dem, men med tanke på sensorpixlarnas pris är det ju synd att inte utnyttja dem fullt ut.

De flesta DVD-spelare, tillochmed min 4 år gamla Pioneer kan visa stillbilder man bränner ned på CD (Med Nero tex.) Det rekommenderas en 100Hz TV. Annars blir flimret väldigt påtagligt.
Ett annat stort problem är också, som sagts, upplösningen. En 42"Plasma-TV med ett par megapixel skulle vara smaskens.

Linmajon skrev:
De flesta DVD-spelare, tillochmed min 4 år gamla Pioneer kan visa stillbilder man bränner ned på CD (Med Nero tex.) Det rekommenderas en 100Hz TV. Annars blir flimret väldigt påtagligt.
Ett annat stort problem är också, som sagts, upplösningen. En 42"Plasma-TV med ett par megapixel skulle vara smaskens.

Vilken modell av Pioneer?

ANNONS
Götaplatsens Foto