Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

Mangepange

Aktiv medlem
Hej,
nyligen var jag ute och fotade MTB, och troligen fick kameran någon törn när jag flängde runt i skogen...för ungefär varannan bild har fel vitbalans...allt hade varit frid och fröjd om jag kört i RAW(NEF), men vid tillfället i fråga höll minnet på att ta slut så jag switchade till JPEG på slutet..och bland de sista 170 bilderna har alltså varannan bild heltokig vitbalans.

Detta handlar alltså INTE om handhavandefel...då hade de inte skilt mellan bilderna...

Men jag valde den dagen att köra på automatisk vitbalans och nu står jag där med en jäkla massa bilder som i övrigt är bra men har fel vitbalans...

Är det kört, eller finns det en "patentmetod" för att lösa det ???

Har tillgång till de flesta sorters programvaror via kollegor, kompisar etc.. så alla tips uppskattas...

/ Magnus

du har nog råkat ställa in bracketing på vitbalansen.

är det bara jpg-bilder du vill ändra vitbalans på?

Tjänna... Måste erkänna att du inte är den första.. ;) Jag har haft många problem med en massa bilder innan jag lärde mig att alltid fota i RAW. Men,
Photoshops Camera Raw 4.2 kan öppna Jpeg bilder och ändra vitbalansen, kanske inte till exakt rätt temp, men ändå tillräckligt för att du ska kunna titta på bilderna utan att bli äcklad av den felaktiga vitbalansen.

Så har jag kunnat rädda många bilder iaf!

Du kan alltid prova att använda pipetterna för vit-, grå och svartpunkt i photoshop. De hittar dem t ex under "levels".

Tack..

Tjenis,
Rami & Marcus - TACK, era förslag hade nog fungerat bägge två...men jag provade aldrig!!!
Däremot fick ni mig att tänka på en annan lösning, eftersom det vid en närmare koll visade sig vara 277 bilder som var felaktiga...varför jag givetvis ville batchköra dem på något vis...

Lösningen fann jag i Lightroom 1.2...

Får nog köpa mig en licens på det, kanon-sw !!!
Men i 29 dgr till kan jag utforska dess möjligheter...

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto