Annons

Vitbalansering i CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Det är sak i photoshop jag inte riktigt grejar. Jag kan inte vitbalansera JPG-bilder som råkat få galen vitbalans, mest glödlampsgula. Jag gillar så mycket vitbalanseringen i RAW-format men hur man gör det inne i photoshop fattar jag inte alls hur man gör.

Color-balance funkar inte. Drar man i spaken Gult-blått mot blått blir det inte mindre gult, bara mörkare. Och kanske lite mindre gult, men det är inte som i ACR.

Ett annat trick som jag provat är att minska mättnaden på bara gult. Funkar bara om det är enbart lite gultonat. Men glödlampsljus, nej.

Det som blir ganska hyggligt är fotofilter med blått, men jag vet inte riktigt vilken som är lagom blå. Det blir inte bra heller.

Hur gör man?

Jag skulle nog först vända mig mot kurvgudarna.

Layer/Lager > New Adjustment Layer/Nytt Justeringslager > Curves/Kurvor.
Cmd/Ctrl+Shift-klicka (CS3)/välj fingret i kurvpaletten och Cmd/Ctrl+Shift-klicka (CS4) på bilden i det område som ser fel ut för att skapa en kontrollpunkt i varje färgkanal i kurvan. Välj sedan de olika färgkanalerna ur dropdown-menyn i kurvpaletten och justera punkten uppåt/nedåt för att få till ett bra resultat.

Om du har ett problem som består av glödlampsljus så brukar det räcka att dra den blå kanalen lite uppåt och den röda kanalen lite nedåt.

//D

... Jag gillar så mycket vitbalanseringen i RAW-format men hur man gör det inne i photoshop fattar jag inte alls hur man gör ...
Har du provat att öppna dina jpeg i ACR? Resultatet blir dock inte lika bra eftersom det inte är samma raw-data du utgår ifrån.
Rent praktiskt gör man så här:
File -> Open as... Välj din jpeg bild och välj Camera RAW under 'Open as'.

Ibland kan det tom vara så enkelt som att använda "pipetterna" som ligger under kurvorna (kurvverktyget når man via ctrl M eller menyer). De tre pipetterna fastställer neutral vitpunkt, svartpunkt samt en neutral grå. Kan användas tillsammans eller var för sig. I ditt fall kan kanske gråalternativet räcka. Om det finns en neutral grå färg i bilden förstås. En bra utgångspunkt åtminstone.

Det är sak i photoshop jag inte riktigt grejar. Jag kan inte vitbalansera JPG-bilder som råkat få galen vitbalans, mest glödlampsgula. Jag gillar så mycket vitbalanseringen i RAW-format men hur man gör det inne i photoshop fattar jag inte alls hur man gör.....>>
Hur gör man?

Så här:
Se till att du har inforutan öppen uppe i högra hörnet så att du ser rgb-värdena i de olika förgkanalerna. Jag har alltid den öppen och inställd att visa rgb värdena.

Ta sedan fram nivåer/levels och titta på de olika färgkanalerna.
I en bild tagen i glödlampsljus så är histogrammet i den röda kanalen fett och fint men i den gröna och blå är det påtagligt magert till höger. I den gröna kanalen drar du in den högra pilen en bit och likaså i den blå. Hur mycket man ska dra in är dels en smaksak, dels en fråga om träning, dels en fråga om vad som är viktigt. Till din hjälp har du pipetten och inforutan uppe i hörnet med vars hjälp du ställer in pilarna i histogrammet. Mycket handlar om att välja rätt ytor att mäta på. Det här fungerar i alla program som har nivåer med ett histogram som kan visa de olika kanalerna.
Det går att i vissa fall använda sej av lab-color läget, men i ditt fall är det nog överkurs.

Oavsett hur man gör finns risk för konstiga färgövergångar, bandning, om man tar i för mycket. Det gäller iofs all redigering.

Lysande tack! Vilken revolution. När man fattar så blir ju livet som en dans på rosor. Tricket med kurvor David föreslog verkar ha enorma justeringsmöjligheter men inte så lätt. Saknar nog lite precision men med lite övning borde det funka. Jag har sett nån tutorials om color-correction med kurvor men jag avfärdade det för jag tyckte det var onödligt komplicerat. Jag skall leta upp den igen. Pipetterna är ett verktyg jag sällan använder annat än när jag pekar på nån grå grej i ACR men dessa skall utforskas ytterligare.

Jag visste inte heller att ACR kunde läsa JPG-filer. Tack för det med.

Bildstens förslag om levels ser enklare ut, ger snabbt resultat och behöver inte vara så precist för att ge resultat som duger för mig. Labläge har jag redan testat för att boosta upp färger. Men balansera färger klarar jag inte.

Min egen snabbfix som jag upptäckte under kvällen är rätt skottsäker men kanske lite nybörjaraktig men funkar.
Kopia lagret (kanske inte direkt nödvändigt). Gör ett justeringslager med fotofilter. Använd en av de färdiga cooling filtren (80, LBB, eller 82). Kläm till med en runda slängar 80% och kryssa "preserv luminisity". Justera procenten så det blir lagom. Tryck OK och platta neråt. Denna metod är skapligt lätt att automatisera för en hel mapp med bilder då samma inställningar blev rätt skapliga för alla bilder från samma fototillfälle.

Framöver får det blir lite kombination av alla tips. Vi får se vilken som blir min favvometod. Däremot kan jag tipsa om att bilder tagna i natriumljus går inte att färgbalansera. Dessa bilder är monokrona i gultoner.

Som sagt, tusen tack för förlagen.

Edit: Jag kom på en grej till som hjälper mycket. När man rattat med alla kurvor och levels och det känns som man är mycket nära men ändå inte riktigt framme, stäng alla dialoger och var nöjd. Sen går man till justera saturation. Välj yellow och dra ner saturation ungefär hälften. Justera till det blir lagom. Då försvann det sista gulsticket i tex bromskivorna på en motorcykel som inte ville bli grå. Det verkar vara den sista avgörande justeringen verkar det som. Som sagt tack alla för hjälpen.

Senast ändrad:
Första försöket.

Jag kanske borde visa vad det blev efter experimenterandet. Stirra nu inte er blinda på bildens kvaliteer för det var bilder ur mappen att "kastas" men duger att öva med.
Det blev kanske inte 100 klockrent men med lite övning och lite mer precision i rattandet så går det att komma närmare ändå.

Denna bild är justerad med levels och jag kom på att man kan dra i den röda kanalen åt höger också, inte bara dra ihop grönt och blått. Jag har inte bara dragit ihop levels utan testat att flytta mittpilen också. Detta borde vara principellt samma sak som curvor men med färre parametrar. Sen är saturation minskad på yellow. Sen klart.

Får duga som första test.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    25.1 KB · Visningar: 296
  • 2.jpg
    2.jpg
    24.7 KB · Visningar: 302
......
Denna bild är justerad med levels och jag kom på att man kan dra i den röda kanalen åt höger också, inte bara dra ihop grönt och blått. Jag har inte bara dragit ihop levels utan testat att flytta mittpilen också. Detta borde vara principellt samma sak som curvor men med färre parametrar. Sen är saturation minskad på yellow. Sen klart.

Får duga som första test.

Jag visste inte hur kunnig du var för övrigt i PS så jag tog det enklaste sättet. Ibland fattas det i båda ändar i histogrammet i en eller flera kanaler och då kan man få dra in i båda ändar för att få rätt färger. Det är mest vanligt i andra sammanhang, t.ex när man restaurerar äldre bilder, dia framför allt. Kurvor är som du själv upptäckt ett effektivare men också mer svårhanterligt sätt att fixa färgstick. I riktigt besvärliga fall när det är glödlampsljus eller annat konstljus från ena sidan och dagsljus från den andra så blir det till att markera och göra lager och behandla olika delar i bilden på olika sätt.
Resultatet ovan är ju godkänt tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto