Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalansproblem E-410

Produkter
(logga in för att koppla)

vitamin

Avslutat medlemskap
Jag köpte nyligen e-410 och är till största delen mycket nöjd. Jag har dock lite problem med vitbalansen.

1. Det automatiska vitbalansen kan ge helt olika resultat på snarlika bilder som är tagna med bara någon sekunds mellanrum (se bifogade bilder).
2. När jag försöker ställa vitbalansen manuellt (med vänsterpilen) så händer det allt som oftast att kameran talar om att "wb ng, retry".

Är det någon annan som har råkat ut för de här problemen, eller har jag en defekt kamera?

/Arne

Bilagor

• vitbalans1.jpg
    vitbalans1.jpg
    62 KB · Visningar: 289
När du ställer vitbalansen manuellt, hur gör du då? Jag brukar alltid ha ett vitt papper med mig och ställa vitbalansen mot och det funkar oftast bra med min E-1, men ibland får även jag samma felmeddelande som du, men det är endast sällan jag får det och det är när det är riktigt gult och murrigt ljus.

Vet inte om det är något problem att kameran hittar olika vitbalans med snarlika bilder, det gör även min E-1 ibland men om du upplever det som att den fgör det ofta så tycker jag du ska ringa Olympus Sverige och prata med dom.

Edit: Din bild ovan är nog lite lurig för kamerans vitbalansmätare då den innehåller mycket blandljus, dvs dels inne (för det är väl glödlampsljus som kommer från vänster?) och uteljus. Tror nog att de flesta kameror har svårt att välja vilket vitbalans som ska väljas i liknande situationer.

seb80 skrev:
När du ställer vitbalansen manuellt, hur gör du då? Jag brukar alltid ha ett vitt papper med mig och ställa vitbalansen mot och det funkar oftast bra med min E-1, men ibland får även jag samma felmeddelande som du, men det är endast sällan jag får det och det är när det är riktigt gult och murrigt ljus.
Din bild ovan är nog lite lurig för kamerans vitbalansmätare då den innehåller mycket blandljus, dvs dels inne (för det är väl glödlampsljus som kommer från vänster?) och uteljus.

Tack för ditt svar, Sebastian! Det stämmer att det är när jag mäter inomhus som felmeddelandet kommer, men det är inte alltid gult och murrigt ljus utan det har även hänt vid dagsljus inomhus. Och jag mäter oftast mot ett vitt tak eller en vit vägg. Jag ska fortsätta prova och se om jag kan hitta någon minsta ljusstyrka för att manuella vitbalansstälningen skall fungera. Det är ju lite synd om den inte fungerar så bra inomhus eftersom det är då jag tycker att det är som mest användbart.

/Arne

Tjenare,

Har samma problem med min e-510...! Stör mig på det!

Kanske är dags att börja fota raw, och ändra vitbalansen efteråt?

WB'n är lite klurig med autoWB när kameran inte har en WBsensor, som tex E-1an och E-3an.
När jag är inne och det inte är några tända lampor så kollar jag ut och tar efterdet dvs solljus, men som sagt så är E-1'ans autoWB bra, iaf enligt mig;D
Men som sagt igen,,, autovitbalansen på E-3-4-5 kamerorna är inte att lita på :)

Flera bra tips! Jag får väl utrusta mig ned ett vitt papper. Det optimala vore väl annars att ha ett vitbalansfilter fast med "klämfäste" som på det ordinarie objektivskyddet.

/Arne

ANNONS
Götaplatsens Foto