Annons

E-300 Användarerfarenheter och bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
För detta pris - Jag hittar idag inget billigare och bättre 8mpix med ett riktigt bra objektiv som inte ger CA/purple fringing !!!
För detta pris - Lampan blinkar blå vid start = SSWF !!!
För detta pris - It's no investment - it's just an expense !!!
Att våga köpa en E-300 idag är ingen större investering i ekonomiska termer med ett pris under 8700 SEK i Sverige i december 2004.
(Naturligtvis blir det en investering, om man väljer att köpa till objektiv, blixt, handtag,..., men bra alternativ typ Sigma finns för objektiven).

Här är en av mina första vinterbilder tagna med Olympus E-300 från nyårsafton 2004:
http://www.myfourthirds.com/document.php?id=6527

Jag har köpt min E-300 för att prova på 4/3-systemet, till vad jag tycker en mycket rimlig kostnad. Om handhavandet passar, samt att bildresultatet blir som önskat, så blir det E-300 som pensionerar min 20 år gamla Olympus OM-4. Mest för fotande av landskap och med mycket ljus som finns från både snö och vatten i Jämtland, så hoppas jag att E-300 med dess spatiala och spektrala dynamik ska påminna om de bilder jag tidigare tagit med Kodacrome KM25. Mina första goda erfarenheter av E-300, gör att jag nu istället riktar blickarna mot Olympus E-1, eller snarare den nya E-? proffs-modell som förväntas bli presenterad på PMA2005 i Orlando 20-23 Feb.

Övriga önskemål på min framtida kamera är naturligtvis att kameran tål att ligga på bilgolvet bland kupevärmare, fukt, snö och grus. Ibland måste man ju tvärbromsa för en älg eller renar på vägen, så några projektiler placerade på bilsätet är uteslutet. Dessutom ska den ska fungera, även efter att man glömt kameran hängande på snöskoter-styret över natten, och det snöat en fot. Att man måste värma batteriet en kort stund först är dock acceptabelt. (Tar man in kameran i rumsvärmen, bildas ju bara kondens på den. Alternativt ska den tåla att slängas ner den i frysboxen tillsammans med öringen). Kameran ska även tåla att flyta omkring tillsammans med öskaret i ström-ekan bland sörjan av vatten och oljeblandad bensin, för det klarar ju mobiltelefonen Ericsson R310s (Hajen). (Undervattenshus & E-300 !!! ?)

Detta är den fjärde digitala kameran jag inhandlat: [Canon S100, Canon S230, Canon A80, Olympus E-300]

Canon S100:
Denna kamera köpte jag som ett impulsköp, eftersom kameraaffären inte hade fått in den sprillans nya Canon G-1.
Impulsköp, eftersom jag köpte S100:an i berusningen över att ha kännt på och provat på nya Olympus E-10, vilken jag var nära att köpa på stället. Den höga dollarkursen och priset på $1900 vid tillfället höll emot. Hursomhelst, jag insåg snart att det är praktiskt med en kamera som man lätt kan ta med och är någorlunda robust, samt inte fyller minneskortet direkt. Denna kamera ersatte min Minox 35EL, både till formatet som en dagbok och någorlunda i funktion.

Canon S230:
Sen så bytte jag 2.1 Mpix mot 3.2 Mpix och krängde den gamla S100 till en kollega. Mer Megapix är inte alltid bättre, eftersom jag fortfarande tycker att S100:an tog något bättre bilder än S230. S230 har video, vilket trots ryckigheten med 15 fps är mycket användbar. (Video på 30fps i nyare P&S kameror är suveränt, vilket dock tekniskt inte finns på DSLR). S230'an pensionerade därmed min 10 år gamla Hi-8 videokamera.

Canon A80:
En lite plastig kamera som tar standardbatterier, bra objektiv och med mera pixlar. Vid tillfället, det bästa i resultat jag sett från en billig kamera. Med alla manuella inställningsmöjligheter som finns, så under gynnsamma förhållanden matchar den utskrivna bilder tagna med andra kameror i 4-6 MPIX klassen. A80'an hade dock problem med högdagrar, med ganska kraftig CA/purple fringing. Eftersom jag ofta tar bilder med stort kontrastomfång, var jag inte nöjd med landskapsbilderna tagna med A80'an. Trots att jag med A80'an avsåg att pensionera min 35 mm Olympus OM-4 SLR, så saknade jag dynamiken från Kodachrome KM25 i en 35mm film kamera. Därför blev jag av med A80'an till en familjemedlem som behövde den bättre (utfällbar LCD!).

Olympus E-300:
Eftersom jag bytte bort Canon A80:an, så när årets intensivaste norrsken upplevdes i början av november, insåg jag under den sprakande och klara himlen i Jämtland, att jag saknade en kamera med lite mer manuella möjligheter. Jag bestämde mig då för att jag nog vill byta objektiv på en kamera. För att sluta cirkeln, så föll intresset på Olympus E-10 igen. Den hade nu ersatts av både E-20, och som senare blev E-1, när de vågade göra objektiven borttagbara (via en uppfinning med ultraljud för att skaka dammet av sensorn och kletig tejp runt denna). E-1:an är en stor kamera, stabilt byggd som en Volvo 244 och med gummitätningar vilket gör den tillsammans med de nya Zuiko objektiven överspolningstålig. Det nya 4-3 systemets viktigaste attribut är framförallt de nya anpassade Zuiko Digital linserna, men även Kodaks Full-Frame CCD med dess stora dynamik.

När nu Olympus med E-300 ger sig in i konkurrensen med Canon EOS 300D, Nikon D70 och Pentax *ist DS, så är det med ett mycket attraktivt paket. Endast Pentaxen är mindre, om man nu söker ett kompaktare format. Men 4-3 systemet gör att linserna blir mindre, så det talar för den nya kameran E-300 från Olympus. Vill man köpa enbart kamerahuset måste man dock vänta till mars-april, men priset på hus och kit-linsen är ju redan nu ett fynd för 8695 SEK på Cyberfoto: www.cyberphoto.se/olympus/e300.php

Vill man också se vad den kostar ute i Europa, kan man ju kolla prisutvecklingen t.ex. i Tyskland enligt dessa länkar:
http://www.geizhals.at/deutschland/?phist=120868
http://www.geizhals.at/deutschland/a120868.html
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/245646.html
 
E-300 Första bekantskapen

Användarerfarenheter av Olympus E-300:
8MPIX:
Jag behöver nytt minneskort!
Med min Canon S230 på 3.2 MPIX så duger 256MByte. SanDisk Ultra II/III eller LEXAR WA på 1GByte är på önskelistan, men jag önskar först testa och jämföra.

Svenska Menyer:
Ett genomgående krav jag haft på alla de digitala kameror jag tidigare köpt, är att det ska finnas svenska språk-menyer. Därför har jag tidigare både köpt och rekommenderat Canon. Nu fick jag till E-300 ladda ner dessa via den medföljande programvaran Olympus Master ver 1.11. Det fanns f.ö. 12 språk att välja bland.

Digitalt Mörkrum:
Jag har tidigare erfarenheter av programmen som följer med Canons P&S digitala kameror, vilka är mycket bra med program såsom ZoomBrowser och Stitch.
Med Olympus E-300 medföljer programvaran Olympus Master ver 1.1, vilken jag uppdaterat till ver 1.11. Den integrerade manualen (OLYMPUSMaster.chm) är riktigt bra, samt att även en 383-sidig manual medföljer (OLYMPUSMaster.pdf). Ibland saknar man manualboken i tryckt form. Master används till bildmanipulering, speciellt för bilder tagna i Olympus eget rå-format, .orf. Jag använder Master framför allt till att printa bilder med och tycker den funktionen är riktigt bra. Programvaran kan även sy ihop enstaka bilder till ett panoramafoto. Master behövs vidare för uppdatering av firmware till både kamera och objektiv. För tillfället räcker Master till för mina behov, och främsta plus är att jag har allt jag behöver för att katalogisera, redigera, printa och dela med mig av mina bilder. Jag använder Olympus programvarupaket till betydligt fler saker, än vad jag gjorde med Canon's.

Sökaren:
Sökaren är bättre än på mina tidigare digitala kameror (Canon S100, S230, A80), men inte lika ljus och stor som på min gamla OM-4. Jag börjar dock vänja mig, och använder mer och mer exponerings- och fokuseringsinformationen i sökaren.

Slutare:
Inte lika tyst som på mina tidigare digitala kameror(Canon S100, S230, A80), men å andra sidan hade de inte heller någon upfällbar spegel. Slutarljudet är diskret och distinkt. Om man inte tar RAW format, kan man låta den ta bilder i sekvens tills minneskortet är fullt. Den infraröda fjärrkontrollen är användbar. Med battergreppet HLD-3 kan man ansluta t.ex.en radio-fjärr.

Eponering:
Från OM-4 är jag van med Spot/MultiSpot samt Låg- & Högdager (zonskalan). Jag har ljusmätaren inställd på ESP-läget, samt har anpassat AEL-knappen vid höger tumme för att göra utsnittsmätning (eng. SPOT). Jag har testat ett antal svåra exponeringssituationer och med bättre resultat än jag tidigare erhållit från mina tidigare digital kameror. Se bl.a.
http://www.myfourthirds.com/document.php?id=6527

Fokusering:
Jag har tagit många suddiga bilder på 35 mm film, antingen beroende på skakningsoskärpa eller motivrörelse. Dessutom ofta på att jag inte fokuserat optimalt med de tillhörande ljusstarka normal- och teleobjektiven. Mina tidigare erfarenheter av Canon S100, S230 och A80 beträffande fokusering har varit mycket goda. Hjälpbelysningen hos dessa har alltid varit säker. E-300'ans autofokus är mycket bra i den jämförelsen, känslig, snabb och säker. På samma sätt som jag låser exponeringsvärdet, låser jag även fokus, och tar bilden. Den inbyggda blixten kan även skicka en blixt-skur för att ställa in autofokus i mörker. Jag kommer även att köpa den anpassade blixten FL-36, vilken istället använder en IR-lampa för autofokus i mörker

Skärpa:
Jag har experimenterat med att ta bilder i Olympus råformat, RAW+SHQ eller bara RAW, samt redigera och konvertera dessa i Olympus Master. Det finns en skärpeinställning i Master, där man kan manipulera den inkrementella skärpan i åtta steg [0,7], för att återge bilderna i hela skalan från mjuk till hård karaktär. De bilder jag konverterat från RAW, samt sparat med minsta JPEG-kompressionen i läge "High Quality", ger det bästa bildresultatet från min E-300. För det mesta tar jag dock bilder med SHQ, vilket ger det bästa vad kameran presterar på bråkdelar av en sekund per bild.

Vitbalans:
Med 14 lägen har kameran ett stort antal inställningar av vitblans. För tillfället har jag anpassat OK knappen så att jag tar ett WB-provskott med denna mot en vit yta.

Brus:
E-300 ger i normal-läget [100, 200, 400] ISO. Det är inte mycket ljus runt nyår på Jämtländska breddgrader, så jag har även provat "boost-lägena" 800 och 1600 ISO. Dessa bilder behöver extern "Noise Processing". Jag har provat en freeware "Picture Cooler" som gett utprintade bilder med acceptablet resultat. För de flesta bilder jag tar, så räcker dock 400 ISO väl.

E-300 ger bättre bilder vid högre ISO-tal än mina tidigare erfarenheter med kamerorna Canon S100, S230, A80. Kodak's bildsensor i E-300 är större än i de kameror jag tidigare provat (Canon S100, S230, A80), men mindre än den i Canon EOS-1Ds Mark II. Dock skall sägas att Canon 300D, 10D, 20D, och framför allt EOS-1Ds Mark II ger väsentligt bättre resultat för ISO800++.

Utskrifter:
Jag har tidigare saknat ett bra program att skriva ut bilder på färgskrivare. Med programvaran Master som följde med kameran, så har detta blivit mycket enklare och bättre. Nu funderar jag på att skaffa en egen skrivare, bara för fotoutskrifter. Fotandet är ju också att dela med sig av bilderna man tagit och redigerat.

Batteri BLM-1:
Kameran har ett batteri som räcker länge. Kameran har även en strömbrytare, som jag alltid glömmer att slå av. Kameran går i standby-läge efter 1 minut, vilket är inställbart [1,3,5,10]min.
Ett lätt tryck på strömbrytaren, så är den igång direkt på bråkdelen av en sekund. Efter ca en timme i standby, slår den ifrån sig själv. Laddaren är liten, så den är lätt att ta med.

Zuiko Digital EZ14-45/1:3.5-5.6 Ø58mm:
Objektivet är en mycket positiv överraskning, kompakt och lätt, relativt ljusstarkt och skarpt. Det faktum att kit-objektivet är relativt billigt, samt att jag ville se vad 8 MPixel kunde ge i form av uppösning, resulterade i att i stället för ett permanent UV filter på objektivet, så införskaffade jag istället ett CIR-PL filter. Nu sitter i alla fall ett gammalt Skylight (1A) på gluggen, för att lättare torka bort snöflingorna i januari-ovädret.

Väska LowePro TLZ Mini:
I samband med kameran köpte jag en väska LowePro TLZ Mini. Förutom kameran finns det plats för det påmonterade kit-objektivet med lins- och motljusskydd. En innerficka har plats för mina två askar med CF minneskort. I ytterfickan förvarar jag linsputsduk, polarisationsfilter Ø58m, okularslutarlocket, infraröd-fjärrutlösaren RM-1, batteriskyddslock, kort USB-kabel.
Om jag köper till ett teleobjektiv, kommer denna väska att bli för liten, men för tillfället duger den utmärkt. Billig och bra är min rekommendation.

SSWF - SuperSonic Wave Filter:
Lampan blinkar blå vid start på kamerausets ovansida.
Gemensamt med E-1 har även E-300 ett patenterat ultraljudsfilter, som ser till att bildsensorn alltid är ren från oönskat damm.

¤¤¤
 
Recension av E-300 (summering efter ett år)

Efter precis ett år med min E-300, så kan det vara dags för en recension. Visserligen skrev jag min första tråd i forumet för Olympus Digitalt om mina erfarenheter efter två veckors användande av kameran:
E-300 Användarerfarenheter och bakgrund - från forumet Olympus Digitalt.

På det stora hela är E-300 en mycket bra kamera, första budgetkameran med 8 Mpix (sen kom även Canon 350D med 8 Mpix) och som när E-300 senare började säljas som dubbel-zoom-kit, gav mest för pengarna på marknaden. Visserligen kan jag hålla med om att det är lite besvärligt att kånka på och fota med en stor DSLR. Visst har min E-300 en del saker som jag inte gillar, men som jag till trots har lärt mig att bemästra. Gott slutresultat i form av många fina bilder gör vänner och fotografen nöjd och glad.

P L U S
  • +++ E-300 har en enastående kvalitetskänsla, eftersom den är byggd på stomme i metall. Alla andra budgetkameror är byggda i plast, som dock därmed blir lättare. Med en E-300 riskerar man inte att det knakar i plasten, när man monterar på sitt gamla och tunga 300mm/F4.5 objektiv. Efter ett år med min kamera, med frekventa objektivbyten i olika miljöer såsom med damm, sand, salt, snö och lite regn, så ser den förvånanvärt fräsch ut. Lite repig display kanske, men lite patina kan jag acceptera. Jag funderar på att sätta en skyddsfilm på displayen dock. Kameran har fungerat utmärkt och jag har inte behövt lämna in den för någon service ännu. Jag uppskattar verkligen att mina bilder inte visar några fläckar av damm på sensorn, vilka några av mina vänner som även har DSLR med utbytbara objektiv tyvärr får dras med.
  • +++ När det gäller optik, så finns det för 4/3-systemet mer anpassad optik än för någon annan leverantör. Det finns en raktecknande ultravidvinkelzoom 7-14mm/F4, en mycket bra vidvinkelzoom 11-22mm/F2.8-3.5, en alltiallo/makro-zoom 14-54mm/F2.8-3.5, två makros som är bland det skarpaste du kan fota med i 4/3-systemet såsom den ljusstarkare 50mm/F2.0 makro, nya ljusstarka zoomar med F2.0, samt teleobjektivet 50-200mm/F2.8-3.5 som nog är det objektiv efter 14-54mm/F2.8-3.5, som de flesta Olympus-ägare lovprisar som den bästa gluggen att ha på en E-1/E-300/E-500. Prova gärna en 50-200mm/F2.8-3.5 på din E-300, så får du själv se. Behöver man längre och ljusstarkare telen finns de esoteriska 150mm/F2.0, 300mm/F2.8, samt i samma silverring-klass den nya telezoomen 90-250mm/F2.8. Den inherenta fördelen med 4/3-systemet är bl.a. att teleobjektiven kan göras mindre än för kameror försedda med större sensorer eller för 35mm film.
  • +++ Det finns inget annat digitalt SLR-system idag, som via adaptrar kan ta så många olika fabrikanters objektiv, som just 4/3-systemet. Orsaken är att avståndet från bajonetten till den mindre sensorn är kortare än på övriga fabrikat, så att man enkelt kan kila in en adapter. Jag tror det är minst 11 olika, dock går det inte att montera ett Canon objektiv på en Olympus DSLR. (Jämför med det omvända att flera Canonägare funnit att gamla Olympus OM vidvinkelobjektiv ger mindre problem med skärpa och vinjettering på 1.0x crop sensorer). Se t.ex. CameraQuest, som hävdar att Olympus 4/3-System är "Most Adaptable Digital SLR". Mitt ljusstarkaste objektiv på en E-300 är ett 50mm/F1.4, samt mitt längsta är ett Makinon 500mm/F8 spegeltele med 2x telekonverter.
  • +++ Frånsett storleken (pga nödvändigheten av near telecentric design för vidvinklar) är jag nöjd med möjligheterna och bildresultatet med E-300 och vidvinkelzoomen ZD 11-22mm/F2.8-3.5. Till min gamla OM-4 hade jag en mycket kompakt OM 21mm/F3.5 som jag uppskattade mycket, så en vidvinkelzoom hade jag på önskelistan redan innan jag köpte min E-300.
  • +++ Bildresultatet vid porträtt med E-300 och den fantastiska telezoomen ZD 50-200mm/F2.8-3.5.
  • +++ Bildresultatet vid konvertering av RAW med Olympus Studio i High Function mode.

M I N U S
  • --- Saknar inbyggd okularslutare, samt krångligt att byta ögonmusslan (EP-3) mot medlevererat okularlock. Med risk att man man vid byte tappar bort EP-3, så kommer jag nog att beställa den ögonmussla som finns till E-500 (EP-5).
  • --- Jag har ett antal gamla manuella objektiv för OM-systemet, som jag använder på E-300 tillsammans med en adapter. Sökarskivan i E-300 är inte utbytbar som i E-1:an, samt att den saknar snittbild gör att det är svårt att ställa in skärpan manuellt, speciellt för de långa teleobjektiven och tillsammans med en telekonverter. Jag har därför funderat på en VA-1 vinkelsökare, men tror den gör mest nytta tillsammans med en mattskiva på en E-1. För foto med de gamla manuella objektiven, så verkar den nya ögonmusslan ME-1 med 2x förstoring vara ett intressantare tillbehör till min E-300.
  • --- Om man vrider inmatningshjulet hastigt för att förstora bilder 2x, 4x, 8x, så hoppar visningen ibland tillbaka till 1x, när man tittar på bilderna på den inbyggda displayen.
  • --- Jag skulle ibland önska två inmatningshjul för Bländare/Tid, så att man inte behöver trycka på en extra knapp för att ändra. De förbättrade menyerna och funktionerna i E-500 är förmodligen så bra det kan göras, utan att ha två hjul som i E-1.

T I P S & T R I C K S
  • -+ Om E-300 är för stor att ta med, byt till en E-500 som är mindre.
  • -+ Vitbalansen är åt skogen. Köp ett vitt/grå-kort eller programmera upp OK-knappen för Custom-WB, eller använd förutbestämda färgtemperaturer. Fota i båda formaten RAW & SHQ-JPEG och fixa vitbalansen i rå-konverteraren. Eller byt till en E-1 som har en inbyggd WB-sensor, som därmed ger väsentligt stabilare WB-resultat än i E-300.
  • -+ Exponeringen är åt skogen. Uppgradera till senaste f/w ver 1.3, som förbättrar en aning. Använd ESP vid kontrastrika motiv, alltid centrumvägd mätning med blixt, samt spotmätning efter övning. Kolla histogrammet som återkoppling vid övningarna. Eller byt till en E-500, som har ett nytt mycket avancerat exponeringsmätsystem, bättre än både E-300 och E-1 och som rapporteras fungera mycket väl.
  • -+ Blixtbilderna blir så där? Köp till en FL-36, så har du marknadens smidigaste system med två synkroniserade blixtar. Oslagbar kombo för en kamera i budgetklassen, både till funktion och resultat. Med en E-1 får du ändå köpa till en extern blixt.
  • -+ E-300 är en kultkamera som inte slog som man önskade - motsvarigheten till bilvärldens Ford Edsel kanske? Vissa gillar den, andra har svårt med dess former, vilket kanske gjorde att den inte sålde som förväntat. Byt till en E-1 kanske? Den har bättre ergonomi, med fler knappar och rattar för den klassiske fotografen. Med dagens pris har denna två år gamla ergonomiska tuffing blivit riktigt prisvärd. Vilken annan kamera än E-1 har helt skyddande miljötätningar i denna prisklass?
  • -+ Brusigt vid låga ljusnivåer. Använd ljusstarka objektiv, använd stativ där det går, samt lär dig att använda ISO800 och ISO1600, så att du vid behov vet begränsningarna. Se till att exponera väl, dvs undvik underexponeringar vid ISO-värden över 400, framför allt vid ISO1600. Köp t.ex. NeatImage för att reducera brusinnehållet i bilden, så kommer resultatet vid nedsamplad storlek att bli acceptabelt i de flesta fall. Eller byt till en E-500, som har en välavstämd brusreduktion inbyggd i kameran, se bifogade referens till Imaging-Resource test av E-500. Eller byt till en Canon Rebel XT, som är den budgetkamera som har de bästa egenskaperna vid låga ljusnivåer, utan att för den skull skärpan kompromissas allt för mycket med vid höga ISO-nivåer. Canon 350D, samt E-300 och E-500 har samtliga 8 Mpix sensorer, vilket ger dessa kameror fördelen gentemot övriga 6 MPix budgetkameror att det jämförbara resultatet nedsamplat för storlek till web eller utskrifter förbättras ytterligare.

Ref:
 

Bilagor

  • dslr_e_300_flash_fl-36.jpg
    dslr_e_300_flash_fl-36.jpg
    26 KB · Visningar: 474
ANNONS