Annons

vitpunkt omgivning = vitpunkt skärmen

Produkter
(logga in för att koppla)

eosd60

Aktiv medlem
en gång för alla.
Annvänder mig av en eye-one 2 för kalibrering av min skärm.
När den mäter färgtemp i rummet jag sitter får jag typ 9000k. Betyder inte det att jag ska sattsa på en vitpunkt(skärmen) som motsvarar vad jag har för ljus i rummet?

Fråga nummer två är lite korkad kanske men när man sitter och kalibrerar i medföljande programvara måste man varje gång sätta kontrast/lum på 100% innan man mäter respektive? förmodligen kan man väl lämna den på vad man hade och sen justera det lilla som ändrat sig.

tack på förhand

lars

Nej, det första du ska göra är nog att skaffa en vettig belysning i din arbetsmiljö. 9000 är jätteblått. 5000K ska det vara.

skrev färgtemperaturen åt fel håll... sitter i 3500k. Lite svårt att ändra ljuset med tanke på att jag sitter i öppen kontors miljö på tidnings redaktion.

skrev färgtemperaturen åt fel håll... sitter i 3500k. Lite svårt att ändra ljuset med tanke på att jag sitter i öppen kontors miljö på tidnings redaktion.

Börja med att kalibrera skärmen efter 5000K, 3500K kommer inte att bli bra till skärmen. Och se efter om det inte finns möjlighet att i alla fall byta ut lysrören kring din arbetsplats till 5000K-rör.

när man sitter och kalibrerar i medföljande programvara måste man varje gång sätta kontrast/lum på 100% innan man mäter respektive? förmodligen kan man väl lämna den på vad man hade och sen justera det lilla som ändrat sig.

Jag skulle göra som programvaran säger.
Om du tycker att det är jobbigt att ändra hårdvaruinställningarna varje gång så kolla om din skärm och skannerprogram stöder DDC. Då kan du få programvaran att ställa in din skärm utan att du behöver trycka på skärmens inställningsknappar.

/Eva-Teréz

ANNONS
Götaplatsens Foto