Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitpunkt på skärm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Damme

Aktiv medlem
Hejhopp alla

jag har ny köpt mig en spyder2 och undrar lite..

man bör tydligen kalibrera till 6500k, och det går utan problem får perfekt resultat i programmet, förutom att, allt är juh rött!

kanske bara jag som är van vid blå skärm, men om jag kalibrerar till 7500 ist, vilket jag tycker har en mycket revligare färg än 6500, ställer jag in en bild så den ser ut bra för mig, blir den då väldigt röd för er?

skall jag köra på 6500 eller vad göra?

Jag tycker det låter skumt!
kalibrerar du till 6500 kelvin och tittar på skärmen när det är mörkt ute och du har glödlampor i rummet så ska vitt se lite kallt och blått ut. 7000 K borde alltid se lite kallt ut.
Jag kalibrerar till 5000 då det oftast är lite blandbelysning där jag har mina foton. Och det vita på skärmen stämmer ganska bra med ett belyst papper. Luminansen (eller vad det heter) ställer jag på ca. 90-95. Jag använder Monaco optix men det ska ju inte spela nån roll.
/tj

mycket skumt,

men det kanske är en vanesak, har endå kört min skärm väldigt blå i flera år, nu är den kalibrerad till 6500k.

rummet jag sitter i är belyst bakom skärmen med ett lysrör, ganska gul/rött ljus, rummet är i en källare utan fönster.

kanske därför jag får sne verklighetsuppfattning? :)

kanska ska dra in några glödlampor och slänga lysröret för å se hur det blir..

ANNONS
Götaplatsens Foto