Annons

Vivitar 70-210 (& Nikon D3300)

Produkter
(logga in för att koppla)

Brnnykox

Medlem
Hej!

Införskaffade mig en beg Nikon d3300 och fick med ett objektiv som kameran inte vill känna av. Passar att sätta på utan problem men får upp feltext på skärmen. Den jag köpte av hade fått kameran och aldrig använt varesig huset ett något av de medföljande objektiven.

Någon som har någon teori? För gammalt objektiv? Någon inställning som behövs göras?
 

Bilagor

Mobbe54

Ny medlem
Hej!

Det beror nog på att objektivet är manuellt, saknar elektroniken mellan kamera och objektivet.
 

gunte

Aktiv medlem
Finns en inställning för det, "icke CPU objektiv" vet dock inte om det även finns på din modell.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Finns en inställning för det, "icke CPU objektiv" vet dock inte om det även finns på din modell.
Den är till för att tala om för kamerna vad man har satt på för något och lär nog inte finnas i D3300, eftersom AI-koppling saknas.

Problemet här är nog snarare att man måste ställa kamerna i läge M och ratta bländaren på objektivet och slutartiden på huset manuellt. Exponeringen får man gissa sig fram till då exponeringsmätningen inte fungerar på grund av nämnd avsaknad av AI-koppling. Fokus är förstås också manuell.
 

Brnnykox

Medlem
Tackar för svar.

Känns med andra ord som att jag kan glömma detta objektiv, åtminstone ett tag framöver. Känns som att jag har annat att lära mig innan.

Finns det något bytes/sälj värde i objektivet? Känner att jag kanske kommer ha mer användning för ett annat objektiv f.n, eller kan jag lika gärna lägga det i ett skåp och avvakta eventuell användning?
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Vivitar Series 1 70-210mm f/3.5 Zoom Lens


en rktigt bra manuell FF zoom med fina recensioner. Kan med billig adapter användas till moderna spegellösa FF-hus för den som orkar ställa bländare och focus manuellt.

Priserna varierar våldsamt men du kan nog få 300-700:- beroende på skick.
 
ANNONS