Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vivitar Auto Thyristor 4600

Produkter
(logga in för att koppla)

Darren

Aktiv medlem
Någon som har ovanstående blixt och använder den ihop med dedikeringsmodulen för Canon A-serie kameror (DM/C)?

Jag har nyligen införskaffat mig en sån som jag tänkte använda med Canon A-1 och AT-1 kamera. Blixten har ett manuellt läge och den är inte svår att förstå sig på. Dock undrar jag lite om vad skillnaden är mellan de tre automatiska lägen som finns?

Vad jag kunde läsa mig till på nätet så skall blixten fungera på ett ungäfer likadant som Canons egen SpeedLite 199A. Tyvärr hittar jag ingen information om dessa automatik lägen.

Bifogar en bild där man kan se baksidan av blixten (ursäkta det dåliga kvaliten på bilden).

Mvh
Darren

Bilagor

• blixt_1.jpg
    blixt_1.jpg
    18.9 KB · Visningar: 129
Röd= Thyristorautomatiken förutsätter att du ställer in bländare f:2 och håller dig innom blixtens räckvidd som framgår av skalan.

Blå= samma som ovan men f:4

Gul= samma som ovan men f:8

M= antagligen full kräm och ingen automatik från blixten alls.

Tack för svaret Gunnar.

Fast, om blixten används ihop med en Canon A-1 kamera så bör väl blixten ställa in bländarvärdet själv. Eller har jag missuppfattat detta?

Jag vet inte om den har så pass avancerad teknik.
Den generationens blixtar gav väl som bäst indikering för laddad blixt, tillräckligt blixtljus och ställer in synctiden.

Läs manualen för din kamera, det borde finnas info där.
Om du inte har en manual så tror jag nog det finns på nätet.

ANNONS
Götaplatsens Foto