Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vosonic Xs-drive VP6230 - den perfekta barbara lagringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik80

Aktiv medlem
Hej,

Nagon som har nan koll pa denna barbara lagringsenhet? Den verkar ju faktiskt valdigt bra! Ar detta den perfekta backup-enheten man sokt sa lange efter?

- Utbytbar 2,5" HDD (gar att kopa bara skalet)
- 2,5" Fargdisplay
- Stod for diverse Raw-format
- Gar att zooma bilder for att kolla skarpa
- Inbyggda lasare for diverse minneskort
- USB 2
- MP3 och Video uppspelning
- Rostinspelning

Dock ar den lite val tung - 280 gr inkl HDD och batteri. Nagon som kanner till hur kvaliten ar och hur lange batteriet racker? Nagon som har provat den och kan beratta om sina erfarenheter?

Tack Glenn.

Okej. Kvaliten kanske inte ar toppklass. Men den gor ju atminstone det den ska (kopierar in alla bilder pa en HDD). Och aven om skalet skulle ga sonder sa finns ju atmisntone harddisken kvar. Har just inte hittat nagot alternativ till denna pa marknaden om man vill kunna satta in en stor HDD samt kolla igenom bilder. Dessutom ar ju mp3 uppspelningen och rostinspelningen ett stort plus i kanten.

Pa zebramedia gar det att kopa en grej for att kunna koppla in 8st vanliga AA batterier till X-drive. Nagon som vet om denna funkar aven pa VP6230? Nagon som vet hur manga GB man kan tanka ur med 8 AA-batterier?

Hur lange racker annars det inbyggda batterier om man jamfor med andra lagringsenheter?

Visst gar den aven att anvanda som extern harddisk om man kopplar in den med USB2?

Fredrik80 skrev:
Tack Glenn.

Okej. Kvaliten kanske inte ar toppklass. Men den gor ju atminstone det den ska (kopierar in alla bilder pa en HDD). Och aven om skalet skulle ga sonder sa finns ju atmisntone harddisken kvar. Har just inte hittat nagot alternativ till denna pa marknaden om man vill kunna satta in en stor HDD samt kolla igenom bilder. Dessutom ar ju mp3 uppspelningen och rostinspelningen ett stort plus i kanten.

Pa zebramedia gar det att kopa en grej for att kunna koppla in 8st vanliga AA batterier till X-drive. Nagon som vet om denna funkar aven pa VP6230? Nagon som vet hur manga GB man kan tanka ur med 8 AA-batterier?

Hur lange racker annars det inbyggda batterier om man jamfor med andra lagringsenheter?

Visst gar den aven att anvanda som extern harddisk om man kopplar in den med USB2?

Kanske detta är ett alternativ? Tycker mig se ungefär samma tekniska finesser fast det finns en 100 gb och 60 gb.

http://tinyurl.com/anshl
http://tinyurl.com/af6em

Tjenare Fredrik
svårt att säga att kvaliteten inte är "bra". Känslan är inte direkt fältmässig, med utgångsläge från annan fältutrustning jag använt (tex elektroniska geofysiska mätinstrument). Den inger tex inte känslan av att det skulle vara ok att få lite regn på den, men i övrigt kanske den håller hur bra som helst.

Jag tog den pga orsakerna jag skrev om i recensionen, så som tex stor hårddisk (80GB), och att den var billig att importera.

Däremot har jag inte gjort några direkta test med den, med avseende på hur många nertankningar (1GBs kort) den klarar på en batteriladdning.

Batterienheten från Zebramedia har jag inte testat, men den låter intressant. Alltid bra att kunna tillgå vanliga "Pressbyråbatterier" i nödfall.

Xdriven kopplas in som en extern hårddisk ja, och funkar precis som vilken enhet som helst vid filhantering. Inga problem där :)

//Glenn

Fredrik80 skrev:

Det finns fler x’s drive som klarar av samma jobb (kopiera in alla bilder pa en HDD) som jag tycker är mera prisvärda. Kan inte tänka mig att ljudkvalitén på mp3-låtarna är i klass med riktiga mp3-spelare, det här är först och främst en backup-enhet.

Fredrik80 skrev:

Hur lange räcker annars det inbyggda batterier om man jamfor med andra lagringsenheter?
Här hittar du information om bl.a. hur länge batteriet räcker
http://www.vosonic.com/index.php?php_mode=spec&php_itemid=36
http://www.vosonic.nl/E/Products/Products.htm
12 timmar enligt det här schemat (7e raden nerifrån, uur = timmar):
http://www.vosonic.nl/NL/Producten/Produktverschillen.htm

Fredrik80 skrev:

Yepp.

Senast ändrad:
Tack Glenn for svaret. Kvaliten kanske inte ar sa tokig anda isafall om din jamforelse var med "elektroniska geofysiska mätinstrument" som val ar valdigt dyra och saklart gjorda for att tala regn och rusk i en hel arbetsdag.

Ofelia: Lagringsenheten du skickade lankar till verkar ju riktigt bra. Den paminner dock valdigt mycket om VP6230 till utseendet. Kolla knapparna etc. Ar du saker pa att det inte ar samma produkt med ett annat namn?

Kollade precis specsen for Wolverine MVP 9000 och de ar exakt desamma som for VP6230. Bada vager exempelvis 282 gram. Samma pryl med annat namn alltsa. Men den var ju dock snygg i rott ;)

Fredrik80 skrev:

Ofelia: Lagringsenheten du skickade lankar till verkar ju riktigt bra. Den paminner dock valdigt mycket om VP6230 till utseendet. Kolla knapparna etc. Ar du saker pa att det inte ar samma produkt med ett annat namn?

Vad menar du? Första länken är ju till VP6230. I andra länken hittar du VP6230 längst ner.

Inca skrev:
Vad menar du? Första länken är ju till VP6230. I andra länken hittar du VP6230 längst ner. [/QUOTE

Oj! Det blev fel. Det var ett svar pa de lankar som Kostas skickade tidigare. Sorry!

Haller mned dig. Det ar ju forst och framst en backup-enhet. Men sen foljer ju mp3 och rostinspelning med som en bonus, och helt vardelos lar den val inte vara pa att hantera dessa...

Pa Vosonics hemsida havdar dom att batteriet racker i 120 minuter om man tankar ner bilder fran minneskort (Dom skriver "photo back-up" och jag antar att dom menar nertankning fran minneskort och inte fran en dator via USB).

Detta verkar lite skumt. I en av recensionerna har pa fotosidan skriver agaren att ett fulladdat batteri klarar 10 urtankningar pa 600 Mb - 1 Gb. Det betyder alltsa att den klarar att tanka ner 6-10 Gb innan batteriet dor. Dessutom skriver han att 1Gb tar 4-5 minuter att tanka. Det betyder alltsa en batteritid pa mellan 24-50 minuter (och inte 120 som Vosonic havdar)!

Nagon som har nan erfarenhet?

Är på väg att beställa en 6230 ifrån Ungern...

Men undrar om den behöver batteri för att fungera som extern hårddisk ansluten till USB2 eller om den klarar av att leva på strömmen från datorn?

thomazl skrev:
Är på väg att beställa en 6230 ifrån Ungern...

Men undrar om den behöver batteri för att fungera som extern hårddisk ansluten till USB2 eller om den klarar av att leva på strömmen från datorn?
Hmm, det sitter ju ett uppladdningsbart fabriksmonterat batteri i den som ger kräm när du inte vill ansluta den till nätet. Utan det inre batteriet vet jag inte om den funkar ansluten till USB-porten. //Glenn

Glenn Bark skrev:
Hmm, det sitter ju ett uppladdningsbart fabriksmonterat batteri i den som ger kräm när du inte vill ansluta den till nätet. Utan det inre batteriet vet jag inte om den funkar ansluten till USB-porten. //Glenn

Hade ju varit trevligt om den hade klarat sig utan att ta ström ifrån batteriet, när den var datorkopplad. Men men är väl inte livsnödvändigt!
Den får ju dock ett mycket större användningsområde då man kan använde den som portabel media förflyttare utan att behöva nätkabeln med sig.

Har kollat lite länkar och jag hittar ingenstans att den skulle funka med USB-porten som strömkälla.

"5V/2.5A DC IN, Li-ion 3.7V 1800 mAh battery
Model No: NP-120
Non-Stop Photo backup :Approx.120 min
Non-Stop Music Playback :Approx.10 hours
Non-Stop Video Playback :Approx.2.5 hours
The Li-ion rechargeable battery can be recharged approx.500 times."

Lycka till
Glenn

Tror jag blir nöjd i vilket fall som helst!
Hade en Imagetank II utan möjlighet att titta på bilderna så ska bli kul.
Beställde en röd. 2000kr inkl frakt utan hårddisk.
Konstigt att Zebramedia är så pass "dyra" på den tycker jag.
De låg 1000kr högre i pris, har för mig att de brukar ha väldigt konkurenskraftiga priser.

Glenn Bark skrev:
Har kollat lite länkar och jag hittar ingenstans att den skulle funka med USB-porten som strömkälla.

Men se det gör den.
Nu har jag haft min ett tag och är mycket nöjd.
Den laddar jättefint via USB2, dock endast om den är avstängd.

thomazl skrev:
Men se det gör den.
Nu har jag haft min ett tag och är mycket nöjd.
Den laddar jättefint via USB2, dock endast om den är avstängd.
Trevligt att höra :)) Får väl kolla min där hemma sen då. Tack för tipset Thomas. //mvh Glenn

ANNONS
Götaplatsens Foto