Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

wacom intuos pen & touch

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Är det någon som använder den och kan rekommendera den?

Det jag mest vill veta är om den fungerar bra till redigering i Lightroom?

Fungerar t.ex. pennan bra till reglagen?

Och hur fungerar den som trackpad vid vanlig surfning?

Jag har en stor wacom, använder den dock mest till photoshop, men givetvis går det till lightroom med, funkar bra med reglage och så. Tar tid att lära sig men..

Det jag gillar allra mest är ju tryckkänsligheten, funkar dock bara i photoshop och inte i lightroom.

Sen är det inte värt att köpa en stor platta, använde hela plattan förut för hela skärmen, men blir ett himla vevande med armen, så nu ritar jag endast på en 8x8cm ruta.. så en liten platta hade funkat för mig, tar mindre plats också om man har tangentbordet nära.

Edit, såg nu att du nämnde en annan platta, jag har en sån i länken nedan, men borde va likadana, vet inte dock inte om de är tryckkänslighet på din.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=PTH851ENES

Pen & Touch stödjer tryckkänslighet i LR CC, funkar fint för mig. Natt och dag jämför med mus.
Köpte mig en sådan i höstas och den har tyvärr inte blivit flitigt använd. Så här i efterhand borde jag lagt till för en Wacom Intuos Pro Medium. Varför? Jo, upplösning är A och O för ritplattor, känner att Pen&Touch är precis på gränsen till att den träffar rätt...samt att Pen&touch endast har två knappar medans Pro har 8 plus hjulet. (Pen&touch har faktiskt 4 knappar, men två på varsin sida så man kan endast använda två knappar samtidigt som man håller i pennan.) Pennan i sig har två knappar. Och i LR är det mycket ALT/shift/Ctrl klickande.

För reglagen funkar det, ja, det är väl lika svårt att träffa reglagepilen som med en mus.

För surf funkar den fint, inga problem där.

Sammanfattningsvis: ritplatta är ett toppenverktyg, att sitta och finlira med justeringspensel känns naturligt och lätt. Plattan kräver att man ställer in den rätt för att få ut något av den – tex vilken skärm vill man jobba mot, vad vill man att pennans knappar skall göra osv. Möjligtvis räcker två knappar om jag ställer in den korrekt...

Trådlöst lät först som onödig lyx, men har man plattan framför tangentbordet så hamnar sladden i vägen, samt att det är fint att kunna placera den fritt, tex ha den i knät.

Instämmer med föregående om storleken, den är inte viktig.

Kishore Sawh har skrivit ett par bra artiklar om ritplattor, bl.a. Pen&Touch och Pro:n samt lite tips på hur man kan ställa in ritplattan för Lightroom. Även han håller med om att en mindre rityta är att föredra för arbete i Lightroom.

Senast ändrad:
Jag vet flera som gillar och hyllar sina plattor, men jag har aldrig blivit riktigt kompis med min. Tycker det blir alldeles för plottrigt och oexakt med pennan så jag föredrar musen. Jag har verkligen ansträngt mig för att förlika mig med den. Det fungerar, men för min del är musen bättre. Har en Intous Pro small och jag tror att den storleken på platta i och för sig är fullt tillräcklig så länge man inte ska ha den som rit- eller teckningsplatta.
Såg tipset från reboot81 om Kishore Sawh och hans tips för plattor och LR. Ska kolla dessa och kämpa vidare med min Intous. Förr eller senare blir vi kanske kompisar:)

Ps Som nämnts tidigare funkar den utmärkt som styrplatta för surf och liknande DS

Som gammal inbiten Wacom och pennanvändare så kan jag bara instämma med övriga här.

Wacom gör riktigt bra fina professionella plattor (Pro.serien), men skippa Pen & touch och deras övriga konsument/budget/instegsskräp (bortkastade pengar).

Grymt stor skillnad på kvalitet och fungerande upplösning. Kör gärna Wacom, men välj Pro-serien. Själv tycker jag medium är perfekt storlek (vill varken ha större eller mindre), men det är mycket personligt tycke och smaksak.

Tack för alla svar!

Det är inte lätt att veta vilken ritplatta som man skulle bli bäst vän med. Men jag tror nog fortfarande att Pen and Touch small skulle vara lämplig för mig. Jag är ju inget proffs och sitter inte hela dagarna och redigerar. Men det blir Lightroom CC ibland (där jag ju även har tillgång till PS). Så även om Pro versionen säkert är bättre på vissa områden så gissar jag att de mer är skapade för dem som ofta redigerar.

Sen undrar jag vad "upplösning" konkret innebär i detta sammanhang, för jag ser att det nämns ibland.

Upplösning på plattan som detekterar xy-positionen på pennan (ungefär som upplösning på en mus eller kamerasensor), och även upplösning på tyckkänsligheten hos pennan (pressure level).

Mitt råd; Pro eller ingen alls (men det är bara min erfarenhet, finns säkert andra som tycker annat).

BTW: Är inte heller yrkesfotograf, utan bara glad amatör. Men aldrig roligt att jobba med dåliga prylar... hobbyn skall ju ändå vara kul att utöva.

ANNONS
Götaplatsens Foto