Annons

Way out west, pressfoto-funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

papperstrumpet

Aktiv medlem
Hej!

Jag ansökte om fotopass till Way Out West nu i helgen i Göteborg och fick det.

Känns väldigt roligt, har bara fotat mindre festivaler och konserter förut.

Många frågor som cirkulerar i huvudet just nu, hur kommer jag att lyckas? Är det någon trängsel framför scenen? Är det först till kvar principen, eller får alla fotografer plats?

"Dock är utrymmet framför scen begränsat och det är först till kvarn som gäller för fotografer" står det på deras hemsidan.
Tidsplan? När ska man vara på plats? Ungefär. Då flera band jag har tänkt se/fota i princip går i varandra?

Jag ska få en pressväst och fotar på uppdrag åt festivalledningen, några praktiska tips?

Jag kommer att använda ett 28mm, ett 50mm och ett vidvinkelzoomsobjektiv, blixt är strängt förbjudet eller är det något som artisterna inte bryr sig om?

Hur vet jag att jag får fota alla band? Mitt pass ska gälla alla band+alla scener, men kan vissa band ha egna regler?

Ja, hur som helst. Någon som kan berätta lite mer om hur det går till etc? :)

Tusen tack!

Tror du verkligen att du behöver blixt då? Kvällen är ganska ljus iallafall fram till kl 22 och förhoppningsvis är scenljuset tillräckligt ändå. Men, nej, det brukar inte vara poppis, vare sig bland vissa musiker och bland andra fotografer. Nu skiter ju visserligen många fotografer i det ändå och kör på för allt vad blixten håller, men du vet ju bäst själv hur du är som person och om hänsyn står på din agenda eller ej :)

Diken på festivalen kan mycket väl bli fulla, var där i god tid, en 15 minuter före kanske och förutsätt inte att du ALLTID kommer att få plats om du kommer sent. Olika festivaler/arrangörer kör med olika regler. Du lär snabbt märka och se hur lång tid innan du behöver vänta vid insläppet. Tänk på att ju större band = desto större trängsel = bra att vara där tidigt.

Ang objektiv. Du har inget längre? Kan vara rätt skönt att iallafall ha nån form av tele med sig för de större scenerna. Mycket beror på hur artisterna rör sig på scenen och en stor scen kan bli väldigt ödslig på 50mm. Fast det beror ju såklart på vad du har för kamera/crop-faktor.

Om något band har fotoförbud så kommer ni garanterat att få reda på det av Luger i tid innan och dessutom sker inget insläpp till diket utan eventuella påskrivna slavkontrakt i så fall. Förhoppningsvis slipper ni sånt tråk.

Lycka till.

papperstrumpet skrev:
Hej!

Jag ansökte om fotopass till Way Out West nu i helgen i Göteborg och fick det.

Känns väldigt roligt, har bara fotat mindre festivaler och konserter förut.

Många frågor som cirkulerar i huvudet just nu, hur kommer jag att lyckas? Är det någon trängsel framför scenen? Är det först till kvar principen, eller får alla fotografer plats?

"Dock är utrymmet framför scen begränsat och det är först till kvarn som gäller för fotografer" står det på deras hemsidan.
Tidsplan? När ska man vara på plats? Ungefär. Då flera band jag har tänkt se/fota i princip går i varandra?

Jag ska få en pressväst och fotar på uppdrag åt festivalledningen, några praktiska tips?

Jag kommer att använda ett 28mm, ett 50mm och ett vidvinkelzoomsobjektiv, blixt är strängt förbjudet eller är det något som artisterna inte bryr sig om?

Hur vet jag att jag får fota alla band? Mitt pass ska gälla alla band+alla scener, men kan vissa band ha egna regler?

Ja, hur som helst. Någon som kan berätta lite mer om hur det går till etc? :)

Tusen tack!

Jo, troligtvis klarar jag mig väldigt bra med det befintliga ljuset. Tänkte bara kolla om det är dödsstraff på det eller om det är samvetet som gäller :)

Jag kommer dock att avstå blixt helt.

Tror det får bli 50mm ändå i digitala mått, så det är väl någonstans runt 65-70mm i praktiken.

Fotoförbud på Pogues eller Manu Chao skulle vara så hemskt.

Tack för informationen, jag kollar läget ang. tider när jag kommer dit.

Detta ska bli riktigt kul, kommer troligtvis att publicera några foton sen när jag kommer hem. Ska försöka komma ihåg att länka till dom här.

papperstrumpet skrev:
Fotoförbud på Pogues eller Manu Chao skulle vara så hemskt.
Mer troligt att det skulle vara t ex Kanye West. Amerikanska storbolag tenderar att ha väldigt stort kontrollbehov över sina stjärnor. Bilderna skulle ju kunna användas till merchandise eller undergräva deras verksamhet på något mystiskt sätt...
No worries!

Fick också pressackreditering till way out west, kommer bli sjukt skoj! =)

Har också funderat på 50mm men även på 20mm eller en 70-210mm, svårt och bestämma mig. Lite tips? Var och plåtade sahara hotnights nyss med ett 300, fungerade bra men å andra sidan har jag plåtat konserter med 20mm o fått riktigt snygga bilder...hur långt ifrån scen får man vara ungefär?

Vad menar dom med "Du ska även kunna visa avtal/kontrakt för säkerhetsvakter.", räcker inte fotopasset och ID-kort?

(Till Storan imorrn då...:)

Blixt är alltid ABSOLUT förbjudet vid konsertfoto.

Det är endast de tre första låtarna för varje artist som får fotas från diket

För bra bilder krävs vassa armbågar och stora kulor.

Personligen anser jag att vidvinkelbilder från scenkant är otroligt tråkiga och satsar mer och mer på närbilder för att verkligen fånga artisten. Oftast även de bilderna jag säljer bäst av.

Och håll dig bundis med vakterna. Blir dom sura så åker fotografen/fotograferna ut med buller och bång.

Jag vet då jag stått som scenvakt i diket på Teaterladan i Hultsfred i typ 6 år... :)

Som vakt i ett trångt HATAR man fotografer som knuffas och trängs. Man är där för att garantera säkerheten för publiken och är fotograferna i vägen på en stökig spelning så åker dom ut.

reflux skrev:
Säg det till dags- och kvällstidningsfotograferna...

Gäller samma regler för dem...

Jag har fotograferat en stor del av de större artisterna i Sverige och har aldrig varit med om att andra än rena amatörer som har haft flyt och fixat pass försökt sig på att använda blixt i diket.....

EMA, Luger, Motor samt Blixten & Co har alla samma regelverk.

Stoffe69 skrev:
Gäller samma regler för dem...

Jag har fotograferat en stor del av de större artisterna i Sverige och har aldrig varit med om att andra än rena amatörer som har haft flyt och fixat pass försökt sig på att använda blixt i diket.....

EMA, Luger, Motor samt Blixten & Co har alla samma regelverk.
Och jag har plåtat otaliga festivalspelningar på Hultsfred och Arvika och även på de mellanstora arenorna i Göteborg där dagspressens och kvällspressens fotografer fläskar på med blixt i nyllet på artisterna och övriga fotografer. Regler eller ej... Aldrig sett någon bli tillsagd för det heller.

reflux skrev:
Och jag har plåtat otaliga festivalspelningar på Hultsfred och Arvika och även på de mellanstora arenorna i Göteborg där dagspressens och kvällspressens fotografer fläskar på med blixt i nyllet på artisterna och övriga fotografer. Regler eller ej... Aldrig sett någon bli tillsagd för det heller.

måste hänga med på det Daniel sagt att jag aldrig heller hört/sett någon bli tillsagd eller att det skulle vara förbjudet att använda blixt.

Värst är dock de med kompaktkameror som står och drar av 'röda ögon'-blixtar.

Nu på senaste arvikafestivalen råkade det på någon konsert vara två ackrediterade 'fotografer' som körde på detta sätt, och pajar många bilder för de andra fotograferna.

Stoffe69 skrev:
Blixt är alltid ABSOLUT förbjudet vid konsertfoto.

Jaså? Under Helsingborgsfestivalen detta året hade jag ackreditering och plåtade från diket, och många, i stort sätt alla fotografer, använde blixt någon gång vad jag kunde se. Och vad jag vet så blev ingen tillsagd.

Edit: Dessutom, de som står längst fram(publiken) brukar ju ha kompakterna i högsta hugg och knäppa blixt bilder för fullt.

Var på Woven Hands spelning på Trädgårn igår som ingår i Way Out West-festivalens klubbprogram. Såg minst två fotografer med feta DSLRs som fyrade av blixt efter blixt, till synes dessutom helt i onödan eftersom ljuset såg ut att vara rätt bra (plåtade inte själv). Antingen är det väl en personlig stil, att man gillar blixtbilder, eller så är det väl kunskaperna och respekten som brister. Ett otyg, det är det iallafall. Om nån känner sig träffad, hopppas att era bilder blev fula.

ANNONS
Götaplatsens Foto