Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Web photo gallery

Produkter
(logga in för att koppla)

Jagerhouse

Aktiv medlem
blev överlycklig när jag hitta denna underbara flash finess att kunna göra snygga webgalleri genom CS2.

döm av min förvåning när jag suttit petat ihopa 5 stycken..och la ut dem........bara ett visas..!! och det är alltid det senaste man lägger ut.
jaha! kul!
Har provat döpa om indexfilerna till andra namn......men det fungerar inte ändån....och jag förstår allt för lite för att kunna leta upp felet/ändringen man kanske behöver göra för att kunna lägga upp flera olika galleri på samma server..

någon som förstår vad jag menar och kan hjälpa mig ur denna vansinnes situation??

tacksam Madde

jag förstår precis vad du menar och jag kan börja med att säga att jag är långt ifrån någon webb kunnig person... Dock har jag provat en rad program och även snickrat HTML själv men inte riktigt lyckats tll belåtenhet. Nu ahr jag provat coppermine ochd et fungerar ganska bra, www.kalle.bexelius.biz där ser du hur det serut. Men det skulle jag vilja påstå är synnerligen invecklat om man inte har lite kunskaper...

Så till ditt problem.

Prova gör ett galleri. lägg alla filerna inkl index filen i en mapp.

sedan gör du ett till galleri och lägger alla filerna inkl index filen i en annan mapp och så får du fortsätta på detta sätt helt enkelt.

När du är klar så får du göra en "brygga" alltså den riktiga index filen, alltså startsidan. På denna sida som du får knåpa ihop själv via html kod eller program som tex dreamweaver. På startsidan får du sedan länka till alla dessa mappar med respektive gallerier... förslagsvis döper du om alla indexfilerna till något annat. Detta upplägg funkar synnerligen dåligt om du vill lägga till eller ta bort bilder fritt och ofta. Men är det en statisk sida som mycket sällan uppdateras så kan det fungera.

Det finns andra "program" som tex "simple wiver" som är betydligt bättre än Photoshops webgalleri och enklare men fortfarande är dom inte bra om du uppdaterar sidan mycket.

Om du vill lägga upp bilder och ta bort lika smidigt som tex här på fotosidan, då är nog coppermine som ajg använder det ideala... men det är oandra sidan väldigt svårt att få igång.

tack för tipsen.Men vart och ett av gallerien ligger redan i vars en mapp.med olika namn.som du skiver.problemet är när man lägger ut dem på servern.......det är då det inte funkar längre.utan den visar endast sist utlagda av någon anledning.

ANNONS
Götaplatsens Foto