Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

WeiFeng Carbon 894T

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Hej.

Är äntligen på G med att införskaffa ett rejält stativ. Då jag reser en hel del och vill ha med mig stativet, kretsar tankarna kring att införskaffa ett i kolfiber då jag förstått att de är lättare. Såg en annons på rubricerat stativ som verkar trevligt, men hittar ingen information här på FS. Min fråga är således om någon här har testat det och har några synpunkter?

/PP

Edit: länk

http://www.photax.se/sttv/weifeng/weifeng894t.htm

Jag har ingen som helst erfarenhet av stativet i fråga men tycker det verkar lite onödigt långt ihopfällt jämfört med hur högt det blir uppfällt. borde väl finnas bättre kan man tycka. iaf om du nu ändå ska ha det för att det är lätt att ta med sig.

Manfrottos vanliga 190 blir ju lika hög utfälld och är ändå kortare ihopfällt samtidigt som det bara väger 0.2kg mer. Och då kostar det hälften så mycket också.

Jag har ingen erfarenhet av nämnda stativ, men jag tror inte att Photax skulle ta in precis vad för skit som helst. :)
Av erfarenhet vet jag dock att de kan bygga bra och mycket prisvärda stativ i asien.

Själv har jag ett Feisol CT-3401. Det är 10cm kortare ihopfällt (och ca 20cm längre uppfällt (utan mittpelare)) och 0.3kg lättare än detta Weifeng.
Sen vet jag inte fall det skiljer i pris och så, förstås. :)

Edit: Feisolet har ju en bensektion mer dock, men det handlar bara om några få sekunder extra för att fälla ut det.

Vad kostar Feisol CT-3401?

dumbo skrev:
Jag har ingen erfarenhet av nämnda stativ, men jag tror inte att Photax skulle ta in precis vad för skit som helst. :)
Av erfarenhet vet jag dock att de kan bygga bra och mycket prisvärda stativ i asien.

Själv har jag ett Feisol CT-3401. Det är 10cm kortare ihopfällt (och ca 20cm längre uppfällt (utan mittpelare)) och 0.3kg lättare än detta Weifeng.
Sen vet jag inte fall det skiljer i pris och så, förstås. :)

Edit: Feisolet har ju en bensektion mer dock, men det handlar bara om några få sekunder extra för att fälla ut det.

Weifenget kostar 1895:00 hos Photax, vad kostar Feisol CT-3401?

Har själv köpt Velbon Carmagne 540, ca 2500:00 på cyberphoto. Mycket trevligt stativ, går ner i spagat och mittpelaren går att dela, väska och stenpåse medföljer. Snabbkopplingar på benen, inga skruvar att dra åt. Låg vikt 1.22 kg.

/Jörgen

Inkl. frakt, tull och moms blir det nog runt 2000kr för feisolet. Jag har inte järnkoll på priserna just nu, då de ändrat om lite. Numera får man köpa själva stativet för sig och vill man ha mittpelare åxå får man köpa till det, så de har delat på priserna där. Sen varierar det ju lite mer dollarkursen åxå.
Det finns priser på deras sida. :)

Edit: Jag tycker att skruvlås a la gitzo är att föredra framför snäpplås, men det är ju en smaksak. :)

dumbo skrev:
Inkl. frakt, tull och moms blir det nog runt 2000kr för feisolet. Jag har inte järnkoll på priserna just nu, då de ändrat om lite. Numera får man köpa själva stativet för sig och vill man ha mittpelare åxå får man köpa till det, så de har delat på priserna där. Sen varierar det ju lite mer dollarkursen åxå.
Det finns priser på deras sida. :)

Edit: Jag tycker att skruvlås a la gitzo är att föredra framför snäpplås, men det är ju en smaksak. :)

Har själv ett Gitzo Tataluz, är nog det värsta stativ jag har haft, det är en bra lektion i tålamod att fälla ut och att fälla ihop stativet. Benen roterar ihop med skruvlåsen, att dessutom försöka göra detta i minusgrader tillför en helt ny dimension... :))

Snäpplås eller ben som inte roterar är ett mycket stort plus.

/Jörgen

Det gäller ju att ha den rätta knycken. ;-)

Nej, har man inte låst sektionerna ovanför ordentligt kan ju benen rotera i varandra (det är likadant på feisol) och det kan vara lite irriterande, helt klart. Jag upplever det sällan som något problem dock. Det är väldigt sällan jag råkar ut för det.
Det brukar ta en sekund per bensektion, ungefär, när man ska fälla ut benen. Aningen mer i minusgrader då fettet i gängorna blir stelare och det går trägare att vrida låsen. Det går ju att åtgärda, om man tycker det är jobbigt dock. :)

Det går inte att jämföra aluminium med kolfiber i vinterkyla. Att stativet dessutom har benvärmare gör det ju nästan behagligt att bära i kyla.

Precis som Robert skriver är det en vanesak med skruvlås men det lär man sig snabbt. Jag brukar se till att inte dra till nedersta sektionen så hårt.

Om man uppifrån räknat drar till sektionerna lite lösare för varje etapp lossar de i den ordning man vill.

/AnWi

Det verkar väldigt likt "Photo Technology Carbon Fiber Tripod 4 Section 314" som en säljare på ebay har. Förmodligen samma urprungstillverkare.

Jag har köpt ett sånt beg. av en annan säljare men posten verkar ta tid. Eller så har jag blivit blåst..

Marcus:

Har själv handlat ett antal ggr från Ebay, samtliga gånger har det tagit uppemot 2-3 veckor att få hem prylarna. Har dock (ännu) ej blivit blåst.

Edit: Tack för inbjudan, Anders W. Befinner mig dock sällan uppåt landet.

Har relativt nyligen inhandlat ett Wei Feng kolfiberstativ från photax och har hittills varit mycket nöjd med det. Det är lätt och stabilt och hänger man en tyngd på kroken (t.ex. fotoväskan) är det grymt stadigt.
Har jobbat för karnevalstidningen i lund sista tiden och är mycket glad över att jag införskaffade detta stativ, mycket runtkånkande och olika fotomiljöer, lätt att jobba med också då man enkelt med ena handen kan flytta runt det. Skönt när man kryper runt i trånga utrymmen eller står på uppstaplade lastpallar osv.
Det är i dimensionerna liknande ett manfrotto 055, men över ett kilo lättare och med sköna benvärmare. Enda jag saknar är manfrottos pro-stativs funktion att sätta mittpelaren horisontellt.

Återupplivar denna diskusion!

Photax har ju sänkt priset på Wei Fengstativet. Några fler som köpt?

David, är du fortfarande nöjd?

Per

Jag har ett stativ från Photax och är nöjd.
En bra kula är att rekommendera.

Lite smolk är att fotskruvarna rostar lätt och man får torka fötterna och gärna smörja den när man har varit ute i smutsen. Skruvarna borde vara rostskyddade.

JanOlofHärnström skrev:
Jag har ett stativ från Photax och är nöjd.
En bra kula är att rekommendera.

De har säkert bra stativ :) Är "ett stativ från Photax" just detta Wei Feng Carbon 894T?

Det kostar nu 1295. Rätt bra pris för ett kolfiberstativ, om det är bra.

Köpte ett för ca en månad sen, tycker det är fin kvalité på stativet och spagatfunktionen är bra.
Rekomenderas !
1295:- på Photax

ANNONS
Götaplatsens Foto