Annons

WFT-E5B och Ipad / Android tablet - en fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

TomFol

Medlem
Jag kom nyss över ett begagnat WFT-E5B grepp till min kamera til ett bra pris och har nu börjat förtå mig på det tillsammans med min dator och allt är frid och fröjd där, nu till min fråga:
Jag skulle vilja kunna koppla kameran direkt mot surfplattan i ftp läge. Så att bilderna jag tar hamnar direkt på surfplattan och den blir en slags mellanlagrings enhet tills jag är hemma och vid datorn.

Jag har provat ett par appar till min platta (kör Samsung Galaxy Note 10.1 med Android Jelly Bean) men är inte tillräckligt kunnig inom varken android eller ftp eller så för att veta vad jag sysslar med, är det någon som vet om det går eller om jag får klara mig utan det, vilket ju är helt acceptabelt, det skulle vara en onödig men ack så trevlig lyx att kunna göra så :)

Tacksam för tips.

ShutterSnitch?

Osäker på om ShutterSnitch finns för Android!?
Helt klart en kanonapp för det du frågar efter.

Tyvärr är det så att de bästa foto-apparna jag känner till bara finns för iPad.
Även om det håller på att ändra sig.
(Kör själv iPhone och iPad efter inte allt för positiva erfarenheter av android på ett par telefoner).

hjälp vad jag är osnabb....hur funkar edt med bluetooth

Usch vd långsam jag var på att svara nu, men tack för tipset. Har lagt ner onyttigt mycket tid på att försöka hitta lösningar, shuttersnitch finns ju som sagt enbart till ios. Och ngt riktigt alternTiv verkar jsgni alla fall inte hitta. Det känns ju lite onödigt att köpa en i-pryl när jag är nöjd med min o i-pryl lixom. (Dessutom o jag förstått det rätt saknar shuttersnitch möjlughet att köra liveview via den trådlösa sändaren, vilket skulle uppskattas om det gick.)

Någon som vet hur det funkar om man kopplar bluetooth till greppet och sen kopplar den med plattans ellertelefonens bluetooth, vad kan man göra då?

För FTP är det bara att lägga vantarna på Solid Explorer eller Astro Filemanager. Sen finns det appar för att styra en DSLR, men glömt bort det nu. Sök DSLR i Play Store så hittar du säkert nått :)

För FTP är det bara att lägga vantarna på Solid Explorer eller Astro Filemanager. Sen finns det appar för att styra en DSLR, men glömt bort det nu. Sök DSLR i Play Store så hittar du säkert nått :)

Jag har solid explorer, menhur ställer jag in den föf att fungera som ftp server mot sändaren? Finns det ngn guide?

På rak arm, ny, ftp,mata in uppgifterna. Gör en sökning på nätet, någon borde väl nästan ha undrat det innan :)

För att styra kameran behöver du ingen speciell programvara. EFT-E5B stödjer att göra det via nätverksgreppets webserver. Så du behöver bara ett surfprogram i din dator/telefon.
Du måste ju få enheterna att prata med varandra. WFT-E5B kan inte fungera som accesspunkt till sitt nät. Antingen ansluter man till en infrastruktur eller så är det ad-hoc som gäller. Klarar Android ad-hoc? Vill minnas jag sett att det inte gick förr, i alla fall. Men det går bra med Android när man har ett nätverk att koppla båda till.

Skriver ett nytt inlägg - det här forumet har ju idiotregeln att man inte kan lägga till mer än en kort stund efter det att man skrivit.

Laddade hem Solid Explorer och tittade lite snabbt på den. Den lär inte fungera, för såvitt jag kan se kan den bara fungera som ftp-klient, inte som ftp-server. WFT-E5B måste ansluta mot en server, för den i sig själv kan också bara vara klient.
Jag har kört mot den ftp-server som finns inbyggd i Windows XP professional, exempelvis. Fungerar utmärkt. Däremot har jag aldrig fått det att fungera mot den ftp-server som finns in min Netgear ReadyNAS NV+, av någon anledning. Det är nåt som de två inte gillar hos varandra.

För att styra kameran behöver du ingen speciell programvara. EFT-E5B stödjer att göra det via nätverksgreppets webserver. Så du behöver bara ett surfprogram i din dator/telefon.
Du måste ju få enheterna att prata med varandra. WFT-E5B kan inte fungera som accesspunkt till sitt nät. Antingen ansluter man till en infrastruktur eller så är det ad-hoc som gäller. Klarar Android ad-hoc? Vill minnas jag sett att det inte gick förr, i alla fall. Men det går bra med Android när man har ett nätverk att koppla båda till.

Jag tror androud klararvad-hoc läge nu, nen jag är verkligen ute på okänd mark med det påståendet därför är det fullt möjlig och kanske löjligt troligt att jag hittar på :) men tänker att wifi direct borde funka som ad-hoc eller? Annars har jag mobil router att tillgå så nät i sig är inget problem.

Har inte hrller fått solid explorer att funka som ftp server, fins det inte appar som kan agera ftp servrar eller är det dator som krävs?

Ja frågar å frågar för ja blir inte nå klokare när jag googlar å googlar direkt :) Det verkar som det mesta å flesta svaren sägeratt det kabske borde gå typ, men jag hitgar inga konkreta lösningar.
Ang app för dslr kontroll heter den typ dslr controller beta och kan mycket avvad jag efterlyser men inte via wft sändaren utan via kabel om jag inte gör ngt fel.

Vilken kabel? Menar du USB kan det vara en annan sak, men om det gäller Ethernet så är det ingen skillnad på funktionalitet för WFT-E5B över kabel gentemot trådlöst. Farten skiljer, men inte vad den kan göra.

Jag har inte sett någon ftp-server för Android. Däremot finns open source för Windows, för de versioner som inte har ftp inbyggt.

Men du behöver alltså ingen speciell app för att kunna fotografera trådlöst med en 7D med WFT-E5B. Sätt WFT som WFT-Server, skapa ett konto och sen kan du surfa till kameran med vilken webläsare som helst. Fast du måste ju ha dem i samma nätverk, antingen via infrastruktur eller ad-hoc.
Ad-hoc har jag provat tidigare med min Ericsson Xperia Androidmojäng, men det gick inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto