Annons

Widescreen eller vanlig, runt 10.000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

rullgrus

Aktiv medlem
Har dykt ner i bildskärmsträsket och det är en enda stor sörja när jag står inför valet. Kan väl inte direkt påstå att jag är en storinkomsttagare så jag vill göra rätt val om jag ska lägga ut 10.000kr för en ny skärm.

Ja! Jag har läst igenom ett antal trådar här på FS men har svårt för att välja så det jag vill veta är; Hur tänkte ni?

Borde jag köpa widescreen och förlora lite arbetsyta men få ett bättre arbetsformat då jag mest jobbar med Adobeserien och vill ha lite mer bredd för alla verktyg.

Är Eizo Flexscan S2110W rätt skärm för mej? Eller ge mig en bra anledning att välja någon av följande istället:
* Eizo Flexscan L997
* Eizo Flexscan S2100
* Nec Multisync 2090UXI

Lånar den här tråden lite.
Varför inte en Dell UltraSharp 2407WFP eller en Samsung 244T?
Jag är nyfiken på hur båda dessa presterar mot tex Eizos FlexScan S2410W.
Har hittat ett test mellan dellen och samsungen, men inget där man kan jämföra dessa mot eizon.
Eizon kostar rätt många slantar mer än båda dessa "enklare" skärmar, enligt testet som jag hittade så var både dell och samsung bra efter kalibrering.

Jag är mycket medveten om att Eizon spelar i en högre liga än de andra två, men som sagt den tingar ett bra mycket högre pris och jag undrar då om den är värd dessa extra slantar?
Men eftersom den ska användas mest till bildbearbetning så kanske det är värt det?!

Nån med mer kött på benen?

P.s. Kan för övrigt tipsa om den här sidan där man hittar länkar till otroligt många tester av olika LCD skärmar. http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=31&threadid=1745344

Tack för att du drog igång disskutionen, har läs igenom testerna på länken. Bra genomgående information om Eizoskärmen.

Ang. samsungskärmen är det också ett alternativ, men då vill jag ha eizoskärmen i 24" men det blir dom där extra 5000kr, tyvärr. Sen måste man lägga ut mer pengar för ett bättre grafikkort så man kan använda skärmen. Såg förövrigt Nec Multisync 2190UXI idag, grymt fin dyr skärm.

Så jag är fortfarnade inne på Eizo Flexscan S2110W kan jag få höra nackdelarna med den förrutom att det är den fulaste på marknaden!

rullgrus skrev:
Borde jag köpa widescreen och förlora lite arbetsyta men få ett bättre arbetsformat då jag mest jobbar med Adobeserien och vill ha lite mer bredd för alla verktyg.

Jobbar du mycket med bilder är bredbild härligt, du får ju en skärm som rymmer en 3:2-bild och har plats för lite paletter och jox på sidorna.

Nu görs tyvärr få bra ips-skärmar (de med bäst färgenskaper) som bredbild, där blir man ofta hänvisad till 4:3-formatet (1600x1200). Man kan säga att du har valet mellan
- de allra bästa färgerna men lite mindre yta eller
- nästan lika bra färger och bredbild.

Är Eizo Flexscan S2110W rätt skärm för mej? Eller ge mig en bra anledning att välja någon av följande istället:
* Eizo Flexscan L997
* Eizo Flexscan S2100
* Nec Multisync 2090UXI

Eizo S2110W är en lite udda skärm, den har en underbart bra pva-panel (gissningsvis från Samsung) och det som gör den (och dess storasyskon S2410W) speciell är bakgrundsbelysningen. Till skillnad från i stort sett alla andra skärmar som säljs idag har den lysrör bakom panelen, inte bara längs sidorna. Den är extremt ljus, vitt är verkligen bländvitt, men trots det har den mycket bra svärta (många andra skärmar har antingen eller, inte bägge).

Men S2110W är inte i första hand avsedd för bildarbete, där är den enorma ljusstyrkan inte någon speciell fördel längre och hur underbar pva-panelen än är har den inte färgrymden och betraktningsvinklarna hos en bra ips-panel.

Vilket leder oss till Eizo L997 och Nec 2090UXI (och glöm inte den ännu finare 2190UXI). De skärmarna riktar sig till just bildarbete, de ser inte lika imponerande ut på pappret - ips-skärmar har ofta ganska måttlig ljussyrka och kontrast jämför med mva- och pva-skärmar. Men är du mycket mån om färgnoggrannhet är de bättre.

Eizo 2100 har jag inte tittat på (ännu), men av specarna skulle jag tro att det är en mva/pva-panel, inte ips. Den är med andra ord mer lik S2110W än L997 och Nec 2090

Kpl skrev:
Lånar den här tråden lite.
Varför inte en Dell UltraSharp 2407WFP eller en Samsung 244T?
Jag är nyfiken på hur båda dessa presterar mot tex Eizos FlexScan S2410W.

Hej!

Jag kan ha fel, men jag misstänker starkt att det faktiskt sitter samma panel i Eizo S2410W och Samsung 244T. De dök upp samtidigt och har mycket lika egenskaper (jag har haft dem bredvid varandra, och de är mycket lika). Huvudskillnaden mellan dem ligger dels i bakgrundsbelysningen (se mitt andra svar om S2110W) och dels i att Eizon har mer avancerad styrelektronik som ger större möjligheter till kalibrering.

Dell-skärmen har en liknande panel, men är lite äldre och har inte riktigt samma knivskarpa kontrast. Den har dessutom ännu mindre inställningsmöjligheter än Samsung 244T, och ljusår mindre än Eizo S2410W.

Alla tre är trevliga skärmar, men de är lite tripp, trapp, trull när det gäller färgmöjligheter.

Det var just på http://www.behardware.com/articles/629-1/24-inches-the-dell-2407wfp-vs-the-samsung-244t.html
Som jag läste recensionen på dellen och samsungen.
Efter att jag hade läst mer om Eizo S2110W så kom jag in på det spåret också, men man är ju bra sugen på att hoppa upp till 24" istället. Jag inbillar mig att 21" varianten är lite för "låg", alltså höjden på den. Det skiljer iofs inte mer än ca 3cm har jag för mig mellan 21 och 24" på höjden, men ändå.

Därför finner jag dellen och samsungen mer intressant pga prisskillnaden mellan dessa och eizo S2410W.
Svårt som fan detta, man kommer ju ändå ha den i minst 3 år känns det som.
Det som talar för eizo är ju deras service och garanti.
Dell har jag mest hört dåligt om, och samsung vet jag inte riktigt. Sen tycker jag att om det är nån skärm som är riktigt ful så är det nog samsungen.
Men det är av mindre betydelse faktiskt.

Jaja, jag blev inte ett dugg klokare av detta. :)

Eveningstar skrev:
Här kan man läsa ganska ingående recensioner av skärmar: http://www.behardware.com/html/articles/

Jag har själv en S2110W och är den är helt ok.
http://www.behardware.com/articles/587-1/eizo-s2110w-the-big-come-back.html

Om jag ska klaga över något så är det menyknapparna, att min låter lite i standby/avstängt läge. Att man är låst till 60hz (värdelöst om man spelar spel).

Brukar köra min skärm på 0% brightness.

Jag inser att det jag skrev ovanför lät onödigt hårt mot S2110W -- det är en fantastisk skärm. Den hör nog till de allra bästa (färgmässigt) pva-skärmar som säljs. Det säger en del att Eizo även släppt versioner av dem i sin prestige-serie ColorEdge. Där hittar du ColorEdge CE210W och CE240W som alltså teknikmässigt är likadana skärmar, men här är varje exemplar utvalt och fabrikskalibrerat (protokoll medföljer).

Men, man skall komma ihåg att de saker som gör de här skärmarna så speciella, den otroliga ljusstyrkan och svarstiderna, inte är någon jättefördel vid bildarbete. Jag kör själv med en (mycket enklare) pva-skärm hemma, inte lika ljusstark som S2110W, och även där har jag dragit ned ljusreglaget till noll procent.

Kristoffer: Eizos knappar är legendariska. Dubbelt så många knappar som behövs, svarta, med små svarta smyboler på svart bakgrund ... Genialiskt! :) Jag får dessutom erkänna att jag inte helt begriper mig på skärmfoten de använder.

Det här med 60 Hertz har blivit något av en branschnorm. Det finns enstaka skärmar som tar 75 Hertz insignal, men det är ofta ultrasnabba tn-skärmar som är helt ointressanta för bildarbete. Nu blir det svårt att gå så mycket högre så länge man använder dvi, bandbredden räcker tar slut. Max vad man får ut ur en dvi-kanal är en bild på 1920 x 1200 i 60 Hertz. Det är alltså ingen slump att mycket få skärmar går över den storleken. De som gör det (Apples och Dells 30-tummare) kör med dubbla dvi-kanaler.

Jag gjorde för länge sedan lite överslagsräkningar (ta dem med en nypa salt) och kom fram till att det förmodligen inte går att köra mer än lite drygt 90 Hertz med bildstorleken 1280 x 1024 i en dvi-kanal, det är först om man går ned till 1024 x 768 man kan har bandbredd nog att köra 100 hertz eller mer.

Bra svar! Jag har läst Grevture's tidigare inlägg i andra disskutioner och har fått lite bättre insyn i ämnet.

Ser ut som jag väljer en S2110W, med den största anledningen att den har en bra pva-panel i widescreen och den passar in i min prisklass. Visst hade 24" varit ultimat men det blir 5000kr extra för skärmen och minst en tusenlapp extra för grafikkortet.

Jobbar mest med webbdesign och en del trycksaker, men den kommer delvis vara avsedd för bildredigering och då blev jag lite orolig när Grevture skrev att den "inte är någon jättefördel vid bildarbete".

jag har själv en Dell 3007wfp och den är underbart klockren.
Få bilder skrivs ju ut så varför inte lägga några kronor extra på en 4-megapixels skärm?

Apple har en likadan (båda har samsungpaneler) och den har de nu sänkt priset på.

Köpte min dell i våras från ebay för 14500kr.

rullgrus skrev:
Ser ut som jag väljer en S2110W, med den största anledningen att den har en bra pva-panel i widescreen och den passar in i min prisklass. Visst hade 24" varit ultimat men det blir 5000kr extra för skärmen och minst en tusenlapp extra för grafikkortet.

S2110W är en härlig skärm, du blir nog nöjd :)

Jobbar mest med webbdesign och en del trycksaker, men den kommer delvis vara avsedd för bildredigering och då blev jag lite orolig när Grevture skrev att den "inte är någon jättefördel vid bildarbete".

Det är inte någon direkt nackdel, bara just inte den fördel många tycks se det som. Det är lätt att se olika värden för ljusstyrka och tänka "mer är bättre". Ljusstarka skärmar har framför allt en stor fördel när man skall visa rörliga bilder (TV, film) eller om ljuset i lokalen är störande.

Jobbar du med bilder kan du göra som Kristoffer ovan som dragit ned ljusstyrkan till 0% -- då ser du dina bilder mer så som andra kommer att se dem :)

ESS skrev:
jag har själv en Dell 3007wfp och den är underbart klockren.
Få bilder skrivs ju ut så varför inte lägga några kronor extra på en 4-megapixels skärm?

Apple har en likadan (båda har samsungpaneler) och den har de nu sänkt priset på.

Köpte min dell i våras från ebay för 14500kr.

De där två skärmarna är underbara för bildarbete, där skulle jag t.ex. kunna dra upp bilder från D2H i 100% och ändå ledigt se hela bilden :)

En nackdel mesd själva bildstorleken är att få grafikkort har Dual Link Dvi implementerat (även om det ofta stöds av själva grafikchipet). Sedan är ju inställningsmöjligheterna hos just de här två skärmarna lite begränsade.

Men det surrar mycket rykten om fler 30-tummare från andra märken, så hoppningsvis växer stödet för skärmar med så stor bild. Vi bildmänniskor får hålla tummarna!

Angående grafikkort så har alla kort i ati x1xxx serien stöd för 30" skärmar. Del av ATIs avivo-standard.

sitter själv med ett vanligt passivt kylt gigabyte x1600pro för 1300 spänn och det funkar prima.

ESS skrev:
Angående grafikkort så har alla kort i ati x1xxx serien stöd för 30" skärmar. Del av ATIs avivo-standard.

sitter själv med ett vanligt passivt kylt gigabyte x1600pro för 1300 spänn och det funkar prima.

Jo, de moderna grafikchipen från både ATI och Nvidia stödjer Dual Link DVI, men tyvärr slarvas det en del bland de olika korttillverkarna (Asus, Gainward, MSI, Sapphire mfl) med att verkligen implementera det stödet i korten. Det kan handla om något så simpelt som att de inte sätter dit kontakter med stöd för dubbla kanaler på ett kort som i allt övrigt klarar den saken.

Grevture skrev:
De där två skärmarna är underbara för bildarbete, där skulle jag t.ex. kunna dra upp bilder från D2H i 100% och ändå ledigt se hela bilden :)

En nackdel mesd själva bildstorleken är att få grafikkort har Dual Link Dvi implementerat (även om det ofta stöds av själva grafikchipet). Sedan är ju inställningsmöjligheterna hos just de här två skärmarna lite begränsade.

Men det surrar mycket rykten om fler 30-tummare från andra märken, så hoppningsvis växer stödet för skärmar med så stor bild. Vi bildmänniskor får hålla tummarna!

Dell 30" verkar ju vara en bra skärm, men om jag inte har missförstått det hela så verkar ju 2407wfp vara nyare, rätta mig gärna om jag har fel. Jag har letat runt mer nu och sett att den lanserades i sverige i början på sommaren och fanns i Usa redan tidigare. Sen verkade de första versionerna ha problem med banding etcetera, men i och med revision A02 så verkar ju dem barnsjukdomarna vara borta, om inte helt så näst intill.

Har du martin haft någon möjlighet att testa 24" ännu? Vore väldigt intressant att få höra hur den är efter kalibrering, den verkar ju bli klart bättre efter en kalibrering. Jag såg även nånstans att man kan sjystera de olika färgkanalerna, endast rgb iofs, men ändå och då kan man ju faktiskt korrigera det grönstick som den verkar lida lite av. I alla fall enligt nån testsite som jag inte kommer ihåg namnet på just nu.
Jag hoppas det stämmer, för kan man inte göra såna korrigeringar så blir det ju lite värre. Har dell nån mjukvara som de skickar med sina skärma så man kan göra färgsjysteringar där istället? Förutsatt att möjligheten inte finns att göra det på skärmen direkt via knapparna.
Det som är så surt är ju att man inte kan gå nånstans och klämma på en sån skärm, inte vad jag vet i alla fall.
Jag har tillgång till en Gretag Macbeth kalibrator.

För jag har istort sett bestämt mig nu för en dell 2407wfp eftersom den är väldigt prisvärd just nu i och med att dell erbjuder 25% rabatt på den fram till sista augusti.

Kpl skrev:
Dell 30" verkar ju vara en bra skärm, men om jag inte har missförstått det hela så verkar ju 2407wfp vara nyare, rätta mig gärna om jag har fel. Jag har letat runt mer nu och sett att den lanserades i sverige i början på sommaren och fanns i Usa redan tidigare. Sen verkade de första versionerna ha problem med banding etcetera, men i och med revision A02 så verkar ju dem barnsjukdomarna vara borta, om inte helt så näst intill.

Dells och Apples 30-tummare (det är i allt utom skalet och foten samma skärm) bygger på en några år gammal men mycket bra ips-panel. 2407WFP däremot har en pva-panel.

Har du martin haft någon möjlighet att testa 24" ännu?

Nej, tyvärr. Men är den bara minst lika bra som deras föregående 24-tummare så är den helt ok. Pva-paneler har ju det fenomenet att färgerna bleknar lite när du inte ser helt rakt på skärmen (och det är svårt att göra när man har en så stor skärm :). Men det är ett fenomen man kan leva med om man bara känner till det.

Vore väldigt intressant att få höra hur den är efter kalibrering, den verkar ju bli klart bättre efter en kalibrering. Jag såg även nånstans att man kan sjystera de olika färgkanalerna, endast rgb iofs, men ändå och då kan man ju faktiskt korrigera det grönstick som den verkar lida lite av. I alla fall enligt nån testsite som jag inte kommer ihåg namnet på just nu.
Jag hoppas det stämmer, för kan man inte göra såna korrigeringar så blir det ju lite värre. Har dell nån mjukvara som de skickar med sina skärma så man kan göra färgsjysteringar där istället? Förutsatt att möjligheten inte finns att göra det på skärmen direkt via knapparna.

Jag skulle bli mycket förvånad om den har riktig hårdvarukalibrering, men däremot kan du med största sannolikhet använfa menyknapparna för att justera nivåerna på rött, grönt och blått -- det brukar alla Dell-skärmar ha (och i stort sett alla andra märken också). En sådan justering räcker ofta ganska långt.

Det som är så surt är ju att man inte kan gå nånstans och klämma på en sån skärm, inte vad jag vet i alla fall.

Det är över huvud taget ett jätteproblem med bildskärmar! Få ställen har skärmar uppställda över huvud taget och har de det så är det snudd på omöjligt att få köra lite egna bilder på flera skärmar parallellt och se vad som skiljer dem åt. Enda sättet att verkligen testa hur bra en skärm är att ställa den bredvid andra skärmar och låta dem visa samma bild.

Jag har tillgång till en Gretag Macbeth kalibrator.

Då kan du ju utöver lite justerande via menyknapparna på skärmen dessutom profilera den: Läs Mikael Pertmas utmärkta artikel under Artiklar -> Fotoskola -> Att kalibrera skärmen

http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

För jag har istort sett bestämt mig nu för en dell 2407wfp eftersom den är väldigt prisvärd just nu i och med att dell erbjuder 25% rabatt på den fram till sista augusti.

Pris är alltid ett svårslaget argument :)Generellt tips om Dell: De kör alltid någon form av kampanjer. Det är allt från dubbelt med minne, en skrivare som ingår eller just billiga skärmar. Det är ofta mödan värt att kika in hos dem om man är på skärmjakt, råkar de ha en kampanj på skärmar så är de ofta mycket prisvärda.

Grevture skrev:
Dells och Apples 30-tummare (det är i allt utom skalet och foten samma skärm) bygger på en några år gammal men mycket bra ips-panel. 2407WFP däremot har en pva-panel.

Aha, kanske förklarar mer att det är ett rätt stort hopp i pris också från 24" till 30", att det inte är bara kostnad för större storlek på panelen.

Nej, tyvärr. Men är den bara minst lika bra som deras föregående 24-tummare så är den helt ok. Pva-paneler har ju det fenomenet att färgerna bleknar lite när du inte ser helt rakt på skärmen (och det är svårt att göra när man har en så stor skärm :). Men det är ett fenomen man kan leva med om man bara känner till det.

Jag har testat någon annan skärm som det blev så på, men som sagt jag tror att det inte är några problem så länge jag känner till det. :)

Jag skulle bli mycket förvånad om den har riktig hårdvarukalibrering, men däremot kan du med största sannolikhet använfa menyknapparna för att justera nivåerna på rött, grönt och blått -- det brukar alla Dell-skärmar ha (och i stort sett alla andra märken också). En sådan justering räcker ofta ganska långt.

Nu måste du förklara för mig vad som menas med hårdvarukalibrering, för jag har testat en Eizo som man kunde sjystera det mesta på, har för mig att det var en L768 eller nåt sånt. Vanlig 19" skärm som var väldigt bra tyckte jag. Den kunde man kalibrera och profilera så att den blev så optimal som möjligt som jag minns det. Man sjysterade färgnivåerna och gamma etcetera. Man körde advanced med eye one med andra ord och inte på auto.
Men vad är då skillnaden med att sjystera färgerna på skärmens knappar och hårdvarukalibrering? För jag trodde att det var det man menade med hårdvarukal. Nu blir jag förvirrad. :)

Det är över huvud taget ett jätteproblem med bildskärmar! Få ställen har skärmar uppställda över huvud taget och har de det så är det snudd på omöjligt att få köra lite egna bilder på flera skärmar parallellt och se vad som skiljer dem åt. Enda sättet att verkligen testa hur bra en skärm är att ställa den bredvid andra skärmar och låta dem visa samma bild.

Ja det är jäkligt trist att det oftast inte finns såna möjligheter.

Då kan du ju utöver lite justerande via menyknapparna på skärmen dessutom profilera den: Läs Mikael Pertmas utmärkta artikel under Artiklar -> Fotoskola -> Att kalibrera skärmen

http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm
Profilering har jag provat tidigare men jag ska kolla in länken, man lär sig alltid nåt nytt. :)

Pris är alltid ett svårslaget argument :)Generellt tips om Dell: De kör alltid någon form av kampanjer. Det är allt från dubbelt med minne, en skrivare som ingår eller just billiga skärmar. Det är ofta mödan värt att kika in hos dem om man är på skärmjakt, råkar de ha en kampanj på skärmar så är de ofta mycket prisvärda.

Ja för min del så känns det verkligen som att det är rätt läge att köpa den, i alla fall innan den 31/8!

Tack!

Jag har bara använt Dell 2405 och den är rätt dålig ur bildbehandlingssynpunkt. Dålig svärta och har väldigt stora problem med gradienter. Hur den nya 2407 är vet jag inte, men vad jag har förstått är det inga stora skillnader.

Kpl skrev:
Aha, kanske förklarar mer att det är ett rätt stort hopp i pris också från 24" till 30", att det inte är bara kostnad för större storlek på panelen.

Det handlar nog mer om att att ta ut det pris som någon är beredd att betala ... :)
Efterfrågan på så stora skärmar är ganska liten och fram till nyligen har det varit få (och bara mycket dyra) grafikkort som stödjer dvi med dubbla kanaler. Få enheter sålda = dyrt pris per enhet.

Nu måste du förklara för mig vad som menas med hårdvarukalibrering, för jag har testat en Eizo som man kunde sjystera det mesta på, har för mig att det var en L768 eller nåt sånt. Vanlig 19" skärm som var väldigt bra tyckte jag. Den kunde man kalibrera och profilera så att den blev så optimal som möjligt som jag minns det. Man sjysterade färgnivåerna och gamma etcetera. Man körde advanced med eye one med andra ord och inte på auto. Men vad är då skillnaden med att sjystera färgerna på skärmens knappar och hårdvarukalibrering? För jag trodde att det var det man menade med hårdvarukal. Nu blir jag förvirrad. :)

Ok, mycket förenklat:

Kalibrering: Att ställa in skärmen med menyknapparna, dvs de knappar som sitter på skärmen. Justering av ljusstyrka, kontrast, färgtemperatur, färgmix, gamma. Inte alla skärmar har alla de här reglagen, medan vissa har ännu mer avancerade inställningar som sexaxlars färgjustering (RGBCMY istället för bara RGB)

Hårdvarukalibrering: Att bland annat ändra skärmens LUT (LookUp Table) med hjälp av ett mätinstrument. Det här är finjustering av redan mycket bra skärmar och ger möjlighet till mer exakta justeringar.
Mycket få skärmar stödjer hårdvarukalibrering, de som gör det tenderar att vara apdyra.

Profilering: Precis som vid hårdvarukalibrering mäter du med ett mätinstrument vad skärmen verkligen visar när den får en viss färg skickad till sig. Utifrån mätningarna skapas en profil som så att säga justerar signalen från grafikkortet så att resultatet på skärmen blir rätt.

Men igen, läs Mikael Pertmanns artikel (http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm), han beskriver det hela mycket bättre.

mill skrev:
Jag har bara använt Dell 2405 och den är rätt dålig ur bildbehandlingssynpunkt. Dålig svärta och har väldigt stora problem med gradienter. Hur den nya 2407 är vet jag inte, men vad jag har förstått är det inga stora skillnader.

Jag har suttit en hel del framför en Dell 2405 och jobbat med bilder, och för hemmabruk tycker jag den fungerar. Storleken och priset kompenserar i viss mån för de färgmässiga svagheterna ... :)

Det jag störde mig mest på var bristern på justeringsmöjligheter. Till exempel var spannet på ljusregleringen ganska dåligt. Även när jag ställt ljusreglaget på 0% var den för ljus.

Skulle jag däremot jobba med bilder skulle jag helt klart vilja ha en skärm med bättre panel.

Gradienter? Det uttrycket har jag inte hört förut, är det problemen med ojämnheter i gråskalan du tänker på?

ANNONS
Götaplatsens Foto