Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Widescreen eller vanlig, runt 10.000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)
ja övergångar, gradienter.

här är ett kul sett att se det (det var faktiskt så jag såg att 2405 var dålig på gradienter):

http://www.apple.com/trailers/universal/king_kong/

kör high def om ni har en bra dator, annars sämre upplösning. kolla på hur det ser ut runt de starka ljuskällorna. om ni har en bra skärm blir det en fin övergång mellan vitt och svart, men om ni har en sämre skärm blir det liksom randigt eller hur man nu ska förklara det på svenska.

men, som sagt, om man inte är jättenoga så är den en utomordentlig skärm för hemmabruk. mkt skärm för pengarna, helt klart, men om man är medveten om bristerna så går det nog bra.

typexempel: man sitter och vinjetterar i PS och så försöker man få gradienterna att bli jämna och fina men de ser ut som skit, även om de är rätt i verkligheten men det kan man inte se :)

mill skrev:
men, som sagt, om man inte är jättenoga så är den en utomordentlig skärm för hemmabruk. mkt skärm för pengarna, helt klart, men om man är medveten om bristerna så går det nog bra.

typexempel: man sitter och vinjetterar i PS och så försöker man få gradienterna att bli jämna och fina men de ser ut som skit, även om de är rätt i verkligheten men det kan man inte se :)

Jo, märkligt nog tycks just Dell ha svårt att ordna riktigt bra gråskalor på sina skärmar, dels det här med gradienter som du kallar det, att tonövergångar sker lite ryckvis eller stegvis snarare än jämnt. Dessutom har jag sett en del variationer i färgtemperatur över gråskalan, vissa delar av en gråskala har en aning av gulbrunvarm ton och andra delar drar mot kallt lilablått.

Nu är inte Dell på något sätt ensamma om detta, men jag har nog oftare sett de här fenomenen hos deras skärmar än hos andra märken.

Men, som sagt, 2405 är väldigt mycket skärm för pengarna och jag tyckte det var helt ok att jobba med bilder på den. Det är härligt att se bilder stor när man jobbar med dem och 1920 x 1200 är en bra storlek.

Tack för all information! Har fått se både Eizo S2110W och Dell 2405 i verkligheten dock inte brevid varandra men jag konstaterade att kontrasten/ljusstyrkan känndes bättre i eizoskärmen och i slutändan är det väl ändå känslan och inte dom tekniska spectifikationerna som avgör vilken skärm som är bäst...för min del.

Båda kostar runt 10.000. Jag vill ha kvaliteen i eizoskärmen och storleken i dells 24 tummare, men eizos 24 tummare blir för dyr, kostar 6500kr mer än dells skärm. Så nu är det väl storlek kontra kvalitet som avgör. Dock är det härligt med en stor skärm för att kunna arbeta med design/tryck och ha uppsikt över flera fönster samtidigt.

Finns det några andra bra skärmar 22-24" som har en prislapp runt 10.000 som man kan jämföra Dell 2405 med? Är Samsung Syncmaster 244T eller Sony SDM-P234 bra alternativ för arbete med webb/tryck?

Jag blir inte klok på detta, nu blir jag ju tveksam igen när jag ser den här tråden fortlöpa så som den gör nu i och med de tveksamma gråskalorna. :(

Missförstå mig inte nu, det är bra att ni tar upp det. Däremot så är ni ju inte 100% säkra på att 2407:an lider av samma problem som 2405:an.
Vilket åter leder en till det problemet att man inte kan gå och kika och klämma lite på den.

Ja, vi får se hur detta slutar. :)

hade jag fått välja mellan en mindre med perfekt färgåtergivning eller en större med ok färgåtergivning så hade jag personligen tagit den större.

mill skrev:
hade jag fått välja mellan en mindre med perfekt färgåtergivning eller en större med ok färgåtergivning så hade jag personligen tagit den större.

Helst vill man ju ha en stor med perfekta färger :)

Jo, jag resonerar nog likadant. Så länge färgerna är bra (om än kanske inte fantastiska) så vinner man mer på storleken än man förlorar på små fel i färgerna. Det är härligt att ha en stor skärmyta att arbeta på.

Arbetar man däremot som proffs med tryck blir nog resonemanget det motsatta.

rullgrus skrev:
Tack för all information! Har fått se både Eizo S2110W och Dell 2405 i verkligheten dock inte brevid varandra men jag konstaterade att kontrasten/ljusstyrkan känndes bättre i eizoskärmen och i slutändan är det väl ändå känslan och inte dom tekniska spectifikationerna som avgör vilken skärm som är bäst...för min del.

Eizo-skärmen är bland de ljusaste skärmarna som finns att få tag i, trevligt nog går det dessutom att ställa ned ljusstyrkan (vilket behövs för bildarbete). Färgerna och kontrasten är bättre hos Eizin, och den har definitivt med justeringsmöjligheter.

Men Dell-skärmen är större :)

Finns det några andra bra skärmar 22-24" som har en prislapp runt 10.000 som man kan jämföra Dell 2405 med? Är Samsung Syncmaster 244T eller Sony SDM-P234 bra alternativ för arbete med webb/tryck?

Jag är inte säker, men jag tror själva panelen i Samsung 244 är densamma som i Eizos 24, men de ser ändå lite olika ut pga Eizons speciella bakgrundsbelysning. Sedan har de ju olika styrlektronik, men överlag ska de vara relativt lika färgmässigt.

Sony-skärmen vet jag inte mycket om tyvärr.

Har nog läst alla recensioner på de flesta skärmarna i 10.000kr klassen vid det här tillfället och inte kan jag säga att jag blivit smartare för det.

Men det jag vet är att jag vill ha en stor skärm. Och Dell 2407 får du för 9.000kr vilket verkar vara prisvärt. Men...efter ha sett att Eizo 2110W blev jag lite tveksam, skillnaderna på de båda skärmarna är väl märkbara!

Men jag får tänka igenom om storleken är viktigare än bildkvaliteten först. Har inte hört något om Sony SDM-P234 så det verkar stå mellan Dell 2407 och Samsung 244T och jag väljer en större bildskärm.

Annars blir det Eizo 2110W eller en Eizo 997 och då får jag överväga om det verkligen är viktigt med widescreenformat.

rullgrus skrev:
Har nog läst alla recensioner på de flesta skärmarna i 10.000kr klassen vid det här tillfället och inte kan jag säga att jag blivit smartare för det.

Men det jag vet är att jag vill ha en stor skärm. Och Dell 2407 får du för 9.000kr vilket verkar vara prisvärt. Men...efter ha sett att Eizo 2110W blev jag lite tveksam, skillnaderna på de båda skärmarna är väl märkbara!

Men jag får tänka igenom om storleken är viktigare än bildkvaliteten först. Har inte hört något om Sony SDM-P234 så det verkar stå mellan Dell 2407 och Samsung 244T och jag väljer en större bildskärm.

Annars blir det Eizo 2110W eller en Eizo 997 och då får jag överväga om det verkligen är viktigt med widescreenformat.

Bredbildsskärm är trevligt vid fotoredigering, helt klart. Men i valet mellan Eizo 2110W och Eizo L997 skulle jag tveklöst gå på den senare. Det är nog en av de mest prisvärda fotoredigeringsskärmar som går att köpa, likvärdiga konkurrenter (som Nec 2190Uxi) kostar avsevärt mer.

Men som du själv säger, som jag uppfattar dig så står valet står mellan kvantitet (24-tums 1920 x 1600) och kvalitet (21-tums 1600 x 1200).

Skulle jag gissa så misstänker jag att du nog blir nöjd hur du än gör, alla skärmarna du tvekar mellan är bra på sitt sätt.

Nu har i alla fall jag bestämt mig, det får bli den större skärmen. Det är som ni säger, jag kan inte lura mig själv, jag vill ju ha den större ytan och jag inbillar mig att jag kommer bli nöjd med vad den presterar färgmässigt.

Så mitt val blir till slut Dell 2407WFP, ska ta och investera i ett nytt grafikkort också på en gång, mitt gamla geforce2ti200 pallar inte med dessa upplösningar riktigt tror jag.
Blir nog ett nytt geforce, en lite snabbare variant, kan vara kul att spela nån gång ibland också. Tror inte jag kommer att lida av några eventuella ghostingproblem.

Jättebra tråd hörrnini, tack för alla tips och kommentarer!

Jag har gjort mitt val!
Först var jag inne på kvaliteén i Eizo 997 och tyckte att storleken skulle duga för mitt arbete och att det var en prisvärd skärm (~12000). Jag tänkte lite mer i färgrymd än i storlekm. Men efter ett nytt jobberbjudande insåg jag att Dell 2407 var möjligtvis en änn mer prisvärd skärm för hobbybruk. Sen var den 3000kr billigare och det avgjorde saken.

Nu har jag fått min 2407wfp och jag är väldigt nöjd hitills. Storleken är smått fantastisk och färgerna är som jag har sett det än så länge helt okej, jag ska låna en kalibrator imorgon och profilera den. Den är väldigt ljus det må jag säga, ska bli intressant att se resultatet efter kalibrering.
Widescreen är grymt bra för bilder, man får plats med så mycket i photoshop fönstret. Bästa investering jag har gjort på länge, helt plötsligt blev det kul att jobba med bilderna igen.

Så nu åker min gamla crt upp på vinden, äntligen! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto