Annons

Widescreen skärm 16:10

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
hej
jag har precis köpt en 22" wide screen skärm som skall klara upplösning 1680x1050.

problemet är att mitt grafikort vill inte rikrigt vara med på detta utan kör
1600x1200 o blir bilderna helt förvridna alltså det blir inte rätt format när man tittar på bilderna som man har tagit med digital kameran.

är tanken att man skall köpa grafikort efter skärmen ??

skärmen är en VIEWSONIC VX2235WM 22# TFT SVART

tacksam för förslag på grafikort eller om det är användarfel så vill jag gärna veta hur jag skall fixa problemet. mitt grafikkort är ett NVIDIA GeForce FX 5200 från ASUS.

Ruben77 skrev:
...eller om det är användarfel...

Nu vet inte jag vilka upplösningar ditt kort klarar, men givetvis måste/ska du använda en upplösning som ger korrekta proportioner.

Om jag vore du skulle jag kolla om det finns nya drivrutiner till grafikkortet.

som det är nu så kör jag mitt kort på 1600x1200
1280x1024 fungerar oxå.
1400x1050 klarar kortet men då stänger skärmen av sig.

skall genast kolla efter drivisar.

Det är ett inte helt ovanligt problem. Kollegan på jobbet köpte en Samsung 22" med samma upplösning. Grafikkortet (ett inbyggt Intel tror jag det var) stödde inte upplösningen, men där löste det sig med en uppdatering av grafikdrivrutinen från Intel.

Jag har själv ett nVidia GeForce 6600 kort och kör i 1920 x 1200, däremot är inte upplösningen 1680 x 1050 listad som en möjlig variant.

När det gäller nVidia så är det nog så att de inte erbjuder andra inställningar än det som kortet anser lämpliga. Detta baseras på de signaler som skärmen skickar till drivrutinen.

Har du installerat INF-filen för skärmen eller dyker den bara upp som "Plug & Play Bildskärm"?

Du kan ju också prova att ladda ner senaste drivrutin från nVidia, men om det hjälper har jag ingen aning om.

Mvh
Anders

skärmen är instalerad har testat o köra den som plugnplay skärm oxå men blir samma fel.

tittar lite på olika kort just nu men det verkar som om det är fräckast att bara ange den högsta upplösningen kortet klarar.

iaf på webbutikernas sidor.

tankar hem nya drivrutiner nu hoppas det löser mitt problem.

Asus V9520-X GeForce FX5200
exakt ett sådant kort är det jag har.

hej hittade en egen lösning men den känns helt fel men det blev väldigt rätt men funderar på om det är riktigt.

mitt grafikkort samt skärm har både DVi och VGA ingångar, jag har använt DVI ingången testade för skojjs skull att köra med vga kabel
o vipps fanns alla upplösningar som skulle finnas att välja o det ser riktigt ut.

men enligt vad jag har fått höra så är det bättre bild med en DVI kabel än en VGA kabel
skall det då vara så att man inte kan få rätt upplösning med en DVI kabel som är en ny standard eller vad man vill kalla det ????

kommer iallafall köra med vga då det blir rätt upplösning o ser bra ut men det känns lite onödigt med alla dessa DVI in o ut gångar.

eller kankse fel på någon av mina prylar ?

I vissa fall är skillnaden mellan DVI och VGA påtaglig, i andra fall är den försumbar. Det kan bero på skärm, kort, upplösning, kabellängd mm.

DVI-kabeln, följde den med skärmen? Det finns ju olika typer av DVI (dual link, single link mm) och det är inte omöjligt att det skulle fungera med en annan kabel.

Nåväl, ser det bra ut så är det bra!

Lite synd är det dock - det är ju ganska kul att köra två skärmar på samma dator. På jobbet kör jag t ex en 1920 x 1200 på DVI och en 1280 x 1024 på VGA. Du skulle ju kunnat köra din gamla skärm på den ena porten.

Mvh

Anders

testade med medföljande kabel o det fungerar inte då eller

ska de vara så ??
för mig känns det som om det är något som är fel.

Ruben77 skrev:

ska de vara så ??

Det är säkerligen inte du som gör fel och det är nog inte heller något fel på just ditt exemplar av skärm eller kort.

Det handlar säkert om en inkompatibilitet mellan de olika komponenterna. Min gissnig är att den signal som skärmen sänder TILL kortet inte är korrekt eller feltolkas när den går via DVI. Detta gör att drivrutinen bestämmer sig för att exkludera den upplösning som du behöver från de möjliga valen. Om det beror på fel hos Viewsonic eller nVidia/Asus är ju omöjligt att veta.

Du kan ju alltid prova att kontakta respektive support eller börja goggla för att se om det finns någon lösning.

Mvh
Anders

Ruben77 skrev:

ska de vara så ??

Uppdaterade du någonsin drivrutinen?

Det skall inte vara något problem att köra 1680x1050 med något någorlunda nytt grafikkort oavsett om du använder dvi eller analog kabel. Kableln bara överför vad grafikkortet skickar.

Grevture skrev:
Uppdaterade du någonsin drivrutinen?

Det skall inte vara något problem att köra 1680x1050 med något någorlunda nytt grafikkort oavsett om du använder dvi eller analog kabel. Kableln bara överför vad grafikkortet skickar.

Jo men problemet är nog att man med nVidias drivrutiner inte kan "tvinga" en upplösning. Den visar bara det som den tror fungerar. Den informationen får drivrutien FRÅN skärmens signaler. Uppenbarligen skiljer det här mellan vga och dvi.

Anders

AFJ skrev:
Jo men problemet är nog att man med nVidias drivrutiner inte kan "tvinga" en upplösning. Den visar bara det som den tror fungerar. Den informationen får drivrutien FRÅN skärmens signaler. Uppenbarligen skiljer det här mellan vga och dvi.

Anders

Hm, funkar bra här ... Jag har en 1920x1200-skärm, kör med GeForce 6200 och kör i detta nu medan jag skriver med 1680x1050 (vilket jag annars helt inte gör :). Det var bara att gå in och välja 1680x1050 i listan med alla lägen. Och, ja, jag kör med dvi.

Mysko att det inte fungerar för Robert ... Verkar som du var inne på, som om någon komponent inte beter sig som den skall.

Ett känt fel på FX 5200 är DVI-portar som inte fungerar helt som de ska. Hade själv det problemet med mitt egna för ett par år sedan. Det var helt omöjligt att få det att fungera med 1920x1200. Lyckades med diverse andra upplösningar, men inte denna...

Ett alternativ skulle kunna vara att testa lite äldre drivrutiner än de senaste. Ett annat att testa drivisar från t ex omega: http://www.omegadrivers.net.

Senast ändrad:
Grevture skrev:
Hm, funkar bra här ... Jag har en 1920x1200-skärm, kör med GeForce 6200 och kör i detta nu medan jag skriver med 1680x1050 (vilket jag annars helt inte gör :). Det var bara att gå in och välja 1680x1050 i listan med alla lägen. Och, ja, jag kör med dvi.

Som sagt, jag tror det är samspelet mellan skärm och grafikkortets drivrutiner som ställer till det. Om jag förstår rätt så skickar alla skärmar ut information om vad de klrarar av. Sedan är det upp till drivrutinen att hantera detta. Alltså kan man få olika resultat med olika skärmmodeller fast de borde stödja samma upplösning.

Mvh
Anders

Hej.

om jag nu bestämmer mig för att köpa nytt grafikkort hur kan man veta om det fungerar ?

verkar ju helt sanslöst att man kan göra grafikkort med DVI port på som inte fungerar med alla skärmar.

Ruben77 skrev:
Hej.

om jag nu bestämmer mig för att köpa nytt grafikkort hur kan man veta om det fungerar ?

verkar ju helt sanslöst att man kan göra grafikkort med DVI port på som inte fungerar med alla skärmar.

Du har en tillverkare av chipet (nVidia), en av grafikkorter (Asus) samt en av skärmen (Viewsonic). Sedan är det en kabel däremellan gjord av någon kines. Lägg där till programvara från Microsoft och nVidia så har du en mix där allt kan gå fel!

Om du vill ha "garanti" för att det funkar bör du nog kontakt skärmtillverkaren och fråga vilket kort de rekommenderar.

Innan du går så långt att köpa nytt kort skulle jag nog försöka kontakt support på Viewsonic, nVidia/Asus och beskriva problemet. Kanske är det känt och det finns en lösning? Likaså kan det löna sig att googla lite.

Lykca till!

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto