Annons

William Vandivert - Färgfoto under Blitzen, London 1940

Produkter
(logga in för att koppla)

F.Eliasson

Aktiv medlem
Jag har blivit besatt. Det är ganska enkelt att bli det av fotografi i allmänhet och speciellt av särskilda bilder i synnerhet. Som den på bussen i bomkratern av William Vandivert, tagen i London någon gång under Blitzen, 1940. Det som gör mig alldeles så begeistrad är myllret av detaljer, det totalt perfekta ljuset, och den helt fantastiskt dova tonen. Jag blir tokig. Hur gör man? GÅR det att göra nuförtiden?

Jag menar, om vi bortser från motivet då såklart.
Men tekniken? Hur är det gjort? Det MÅSTE finnas ett gäng gamla rävar här på FS som när ni klickar på http://3.bp.blogspot.com/_JEOjgUfYOq0/SoBmP1ux6hI/AAAAAAAAAAU/w8yit5PZ7sg/s1600/William+Vandivert+The+Blitz+1940 tänker;Aha, det är SÅ han har gjort.

Eller?

i den här länken, http://www.dailymail.co.uk/news/article-2016667/Colour-pictures-revealed-London-blitz-Nazi-bombers-World-War-II.html hittar man efter lite skrollande, förutom ett unikt bildokument över London under den här tiden, samma bild med en helt annan typ av färgton. Är den första jag postade restaurerad?
 
Senast ändrad:

EGW

Aktiv medlem
samma bild med en helt annan typ av färgton. Är den första jag postade restaurerad?
Restaurerad, filtrerad på något sätt, digitalt bearbetad... ja, det är uppenbart att den första bilden har blivit rejält bearbetad. Skickligt gjort är det också. Samtidigt undrar jag över den regnbågsliknande, vertikala färgstrimman till höger i bilden.

Men brrr vilka tider!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Färgfilm och riktigt bra kameror fanns det redan på 30-talet.

Det har gått en fin dokumentärserie i SVT för ett par år sedan om andra världskriget i färg. Med riktigt fina filmsekvenser.

Bilder av den kvalitet du länkar till var nog inga problem med kameror som Rolleiflex för rullfilm eller Leica för 135-formatet. Problemet har väl varit att bevara och lagra materialet.

Om färg:http://sv.wikipedia.org/wiki/Färgfotografering#F.C3.A4rgfotografier
 

shonokij

Aktiv medlem
Riktigt fina bilder!

Jag tänker mig att själva detaljrikedomen kommer från att han hade ett stort negativ. Kanske 4x5? Inte ovanligt i presskameror från den tiden (Graflex Speed Graphics t.ex). Fota samma objekt och sy ihop bilderna till en stor, så får du kanske samma detaljrikedom?

Själva färgerna och det går att fixa i photoshop, googla lite på "Vintage colors in photoshop", så får du nog massa förslag! Kort så brukar det i huvudsaken gå ut på att tinta skuggorna mot blått eller brunt och göra högdagrarna varma, mot gult-ish.

Bara mina små gissningar :)
 

F.Eliasson

Aktiv medlem
Riktigt fina bilder!

Jag tänker mig att själva detaljrikedomen kommer från att han hade ett stort negativ. Kanske 4x5? Inte ovanligt i presskameror från den tiden (Graflex Speed Graphics t.ex). Fota samma objekt och sy ihop bilderna till en stor, så får du kanske samma detaljrikedom?

Själva färgerna och det går att fixa i photoshop, googla lite på "Vintage colors in photoshop", så får du nog massa förslag! Kort så brukar det i huvudsaken gå ut på att tinta skuggorna mot blått eller brunt och göra högdagrarna varma, mot gult-ish.

Bara mina små gissningar :)
Tack för tipsen, Jon!
 

Graal

Avslutat medlemskap
Den första bilden är helt enkelt bättre scannad och visar därför bättre hur originalet ser ut.
 
ANNONS