Annons

Win10, var tog rött vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Någon fler som upplevt att röda toner förlorat stunsen och visas mer som gula sedan uppgradering till Win10 (från Win7) och export ur Lightroom för visning i andra program/på webben?

I LR visas rött bra, men efter export mer som gult. Det hjälper inte att justera vitbalansen, rött har förlorat stunsen. Orange blir tex mesgult, de röda tonerna borta. Vad jag kan se tycks övriga färger opåverkade.

Tar jag en printscreen på bilden i LR och visar denna i andra program ser det bra ut. Men vid exporten händer något. Kopplar fenomenet till uppgradering till Win10, då jag inte råkat ut för detta innan. Men det kan ju naturligtvis vara något annat som spökar.

Någon med tips eller råd om detta?

Edit: Kör LR 4.4
 
Senast ändrad:

Lgarmer

Aktiv medlem
Nu använder jag visserligen Lightroom CC 2015 Release 3 och inte 4.4 men jag har inte märkt några problem sen jag uppdaterade till Windows 10.

Har du testat att uppdatera drivrutinerna till ditt grafikkort?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Ok, har googlat runt lite och tydligen kan det bli så att skärmprofilen faller ur vid uppgraderingen. Resultatet blir att LR visar för rött. Mitt problem tycks därför vara det omvända, andra program visar röda toner riktigt, LR översaturerar rött.

Faktiskt riktigt snyggt på de bilder där jag upptäckte fenomenet, men så vill man ju knappast ha det.

Nu är bara frågan hur jag får tillbaks skärmprofilen? Den allmänna lösningen tycks annars vara att kalibrera om skärmen, men jag har ingen kalibrator utan litar fortfarande på skärmens fabrikskalibrering.

Om det nu är detta som krånglar, hur får jag tillbaks skärmprofilen?

Eller snarare, hur löser jag problemet?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Besvarar mig själv igen här. Antar att jag kan avinstallera skärmen och sedan installera om den? Det är en plug and play, borde ju fixa sig själv med skärmprofilen då? Det är tydligen bara LR som inte hittar profilen. Riskerar jag något med detta? Bättre förslag?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Nej, jag begriper inte. Har googlat runt och hittar en del men inget som tycks konkret. Testat lite olika, men problemet kvarstår: Lightroom visar för mycket mättnad i rött efter uppgradering till Win10.

Har bla avinstallerat skärmen, ingen förbättring och jag vet inte om datorn hittat den igen, men den lyser i alla fall och alla program utom LR tycks visa färgerna bra.

Testat lägga in skärmprofilen manuellt, ingen skillnad. Kommer till ett läge där Windows vill att jag skall kalibrera skärmen för att enligt googlingstips läsa in den valda skärmprofilen. Oklart dock om detta tips gäller win10, vågar mig inte på detta steg för jag vill ju inte fördärva skärmens fabrikskalibrering som funkar klockrent hittills (bortsett då från att LR inte visar korrekt). Se skärmdump.

Får nog leva med detta om ingen har någon bra tips.
 

Bilagor

ANNONS