Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wordpress, dålig kvalitet på bilderna!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Har fixat en sida i wordpress och lägger in bilderna i 800pix vilket är samma jag valt i verktygspanelen på sidan.
Problemet är att bilderna inte håller måttet när jag kollar på dom på sidan nu, konstiga små artifekter o skit som absolut inte syns om jag kollar i datorn som vanligt eller i dropbox, facebook mm

Jag har minskat ner bilden från full storlek 2796x3428 till nuvarande mått på 800x981 samt skärpt lite och avslutat med att spara för web. Nog måste man väl kunna få riktigt bra kvalitet på sina bilder på nätet även i mindre storlekar??
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Enligt mig är wordpress egen bildhantering ingen höjdare..... Omständig och jobbig.

Jag brukar ladda upp mina bilder på Photobucket och sen IMG-länka in dem på bloggen.
 

erro.se

Aktiv medlem
800*981 betyder väl att bilden är större än 800?

Om du gör bilden till typ 700*800 eller vad som nu behövs för att längsta sidan ska bli 800?
 

elbe

Avslutat medlemskap
Har fixat en sida i wordpress och lägger in bilderna i 800pix vilket är samma jag valt i verktygspanelen på sidan.
Problemet är att bilderna inte håller måttet när jag kollar på dom på sidan nu, konstiga små artifekter o skit som absolut inte syns om jag kollar i datorn som vanligt eller i dropbox, facebook mm

Jag har minskat ner bilden från full storlek 2796x3428 till nuvarande mått på 800x981 samt skärpt lite och avslutat med att spara för web. Nog måste man väl kunna få riktigt bra kvalitet på sina bilder på nätet även i mindre storlekar??
Använder själv Wordpress och det fungerar riktigt bra. Den bild du laddar upp sparas alltid i ditt originalskick, helt opåverkad av uppladdningen alltså. Dessutom sparas tre kraftigt komprimerade "förtittbilder" i olika storlekar. Mina inställningar för dessa tre "förtittbilder" är för max bredd resp max höjd:
200 resp 200
400 resp 400
640 resp 640. (Denna storlek är den som visas i bloggen och blir klickbar till originalet i mina inställningar, men vilken storlek av dessa väljer jag själv vid uppladdningen)

Som originalstorlek, som alltid lämnas som jag gjort den, väljer jag max 1250 pixlar i bredd för liggande bilder eller 950 pixlar i höjd för stående bilder. Nerskalning sker sedan efter den sida som är längst till dom tre andra storlekarna och filen som jag satt max 640 på får då namnet img0234-640xYYY.jpg eller img0234-YYYx640.jpg beroende på om det är liggande eller stående format.

Sedan brukar jag ersätta alla bilder som skalats ner till 640 pixlar bredd eller höjd med egna kontrollerade nerskalningar. Tar alltså mina lokala original, skalar ner och sparar dom lokalt igen med namn enligt ovan för att sedan med ett ftp-program föra över dom till min wordpressblogg så att de kraftigt komprimerade bildfilerna ersätts med filer av bättre kvalitet.

Kolla gärna min blogg här på FS eller min Wordpress. Du hittar båda på min profilsida och båda är exakt lika då jag kopierar över html-koden från min wordpressblogg till min FS-blogg.
 
Senast ändrad:
ANNONS