Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Wratten-filter
- Trådstartare Söderlund
- Start datum
mixon
Aktiv medlem
Jag har inte svaret men är också intresserad att veta av någon som har erfarenheter av dessa. Jag har köpt ett filter som jag tänkte använda i ett bälgmotljusskydd. Jag letar nu efter en monteringsram till filtret innan jag kan börja använda det.
Jag har kikat lite på filtret och det ser mycket tunt och skört ut. Att de sedan ska hållas inom en viss luftfuktighet och temperatur gör det ju lite extra spännande.
Jag har kikat lite på filtret och det ser mycket tunt och skört ut. Att de sedan ska hållas inom en viss luftfuktighet och temperatur gör det ju lite extra spännande.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Max 50% relativ luftfuktighet och 26^o C.
Handle these filters by the edges, once marked or soiled they are difficult to clean.
Så står det på förpackningen till mitt #29. Optiskt ska de dock vara bättre än polyestervarianter som ibland kan ge newtonringliknande fenomen pga inre spänningar, speciellt i kombination med polarisationsfilter.
Jag förvarar mina i orginalförpackning eller i cokins gelfitlerhållare i en cokin filterask (den typen som har en lucka och vit baksida, inte skitvarianten som består av två halvor där kanten emellan repar alla filter).
Handle these filters by the edges, once marked or soiled they are difficult to clean.
Så står det på förpackningen till mitt #29. Optiskt ska de dock vara bättre än polyestervarianter som ibland kan ge newtonringliknande fenomen pga inre spänningar, speciellt i kombination med polarisationsfilter.
Jag förvarar mina i orginalförpackning eller i cokins gelfitlerhållare i en cokin filterask (den typen som har en lucka och vit baksida, inte skitvarianten som består av två halvor där kanten emellan repar alla filter).
Sonnaren
Aktiv medlem
De är väldigt känsliga, ungefär som "cellofanpapper".
Dessutom är de dyra - i varje fall i förhållande till vad man får, alltså i princip en tunn skiva av ett plastliknande material som är väldigt känslig och inte går att göra ren om man råkar ta i den. I studio är de hanterbara men det är knappast ett alternativ för "fältmässiga" förhållanden. Egentligen skall man ha en gelatinfilterhållare till varje filter och förvara filtret monterat så i en ask för varje filter till dess de skall användas.
Visst kan man ha dem i slitsen på kompeniemotljusskyddet som Mikael säger men risken att repa filtret är ändå mycket stor när man skall ta upp den ur slitsen.
Us
Dessutom är de dyra - i varje fall i förhållande till vad man får, alltså i princip en tunn skiva av ett plastliknande material som är väldigt känslig och inte går att göra ren om man råkar ta i den. I studio är de hanterbara men det är knappast ett alternativ för "fältmässiga" förhållanden. Egentligen skall man ha en gelatinfilterhållare till varje filter och förvara filtret monterat så i en ask för varje filter till dess de skall användas.
Visst kan man ha dem i slitsen på kompeniemotljusskyddet som Mikael säger men risken att repa filtret är ändå mycket stor när man skall ta upp den ur slitsen.
Us
Sonnaren
Aktiv medlem
Inte som jag känner till. Jag ser att du fotograferar med Nikon, det gör jag också men har inget kompendium till den och vet inte hur det ser ut. Jag har kompendium till mellanformatskamera och där är slitsen för tunn för att få in Coquinfilter som är ~2mm tjocka. Däremot går det givetvis att använda Coquins motljusskydd ("staplingsbara") ihop med sådana filter.
Us
Us
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Lee gör filter som är lite tunnare än cokin har jag förstått men det är 100x100mm, sedan gör de även ovan nämnda polyesterfilter som är lika mjuka som gelatinfiltren men tål lite mer, se dock brasklappen ovan.
Sonnaren
Aktiv medlem
Har aldrig funderat närmare på det...men sätter du i skivan med dagöppningen för 250 mm objektivet i främre hållaren så är den nog i storlek ungefär som...ähhhh, vänta litet...(går iväg och rotar i en fotoväska...) jojomensan, den dagöppningen är 61 mm i kvadrat och det går alltså utan vidare att tejpa fast ett Coquinfilter framför den, det blir faktiskt viss möjlighet att justera filtret om det är ett avtonat. Men det går ju bara att använda en sådan anordning till 250 mm-gluggen - eller längre.
Us
Us
eatfrog
Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Coquinfilter
Dethär Coquin, menar du Cokin? Eller har jag missat nåt?
/Henri
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Det är väl bara en understrykning av att filtersystemet är franskt och uttalas därefter och inte amerikanskt cookin' vilket är något man gör i köket ;-).
/Richard (som läste tyska på högstadiet och gymnasiet)
/Richard (som läste tyska på högstadiet och gymnasiet)
Sonnaren
Aktiv medlem
Missat något?....Nä, med skammens rodnad brännande över hela kroppen erkänner jag att jag hade alldeles fel för mig beträffande stavningen - hur skall detta någonsin kunna gottgöras??? Jag visste som någon redan vänligen påtalat att filtren är franska och då jag under åratal visserligen använt filtren en hel del men underlåtit att läsa annat än filterbeteckningen på plastaskarna - utom de 10 vanligaste som jag har i en liten låda som tillverkaren (Cokin) konstigt nog inte tryckt sitt namn på hade jag glömt stavningen.eatfrog skrev:
Dethär Coquin, menar du Cokin? Eller har jag missat nåt?
/Henri
Förfärligt ledsen att det skulle bli så här!
Us