Annons

X10 mot GX1 m.fl.

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag håller på med ett lite speciellt projekt, som innebär att fotografera springandes. Idag har jag en Panasonic GF2 med 14-42/3,5-5,6, en kombination som funkar bra, förutom att den har rätt stor aptit på batterier, och att man ständigt råkar ändra fokuspunkt på den högst opraktiska pekskärmen.

Möjligen blir det aktuellt att byta. Ett alternativ är Panasonic GX1, där det verkar gå att stänga av pekskärmen. Ett annat Fujifilm X10.

Vad som på pappret talar för X10: något mindre, verkar gå att enkelt stoppa undan när man inte plåtar. Ljusstarkare objektiv. Synkar blixt på samtliga tider (väl?).

För GX1: generellt nöjd med och van vid Panasonic. Den befintliga normalzoomen presterar utmärkt och fokuserar alldeles tillräckligt snabbt.

Kriterier:
- Snabb respons (uppstart, fokus) är ett måste.
- Bildkvalitet som räcker för magasinstryck på inte allt för höga iso.
- Stort skärpedjup är ett plus, vilket borde vara ungefär hugget som stucket med tanke på skillnad i sensorstorlek. Brukar hålla mig kring f/8 på m/43 för detta ändamål.
- Vridzoom nästintill ett måste.

Är det någon som har erfarenhet av båda varianterna, och kan rekommendera något? Projektet går på en väldigt tight budget, så Nikon AW1 går tyvärr bort just nu.

Tack!

X10 är en trevlig kameran men är väl ingen höjdare när det gäller hur länge batteriet håller.

Jag har ofta kameran med när jag springer i skogen. Dock filmar jag en hel del och därför går min GX1 bort. Kör då med GH3 som viktmässigt funkar och ofta med Panasonics motorzoom 14-42.. Bra och enkel combo. Enklare att manövrera än vad folk tror. Jag letar nu efter en Panasonic GM1a med en 14/2.5 för att komma ned i både vikt och storlek. Vill kunna göra kameran på teleskopstav som jag gör med min GoPro..

Hur vill du bära med dig kameran när du är ute?

Ambitiöst! Hittills har inte GH3:an fått följa med pga storlek.

Just nu ser transportläget ut så att jag har GF2:an i vänster näve som greppar runt objektivet, sedan är den säkrad med en handledsrem. Vill jag ta en bild, så är det enkelt att bara föra kameran till högernäven för tvåhandsgrepp. Det funkar bra upp till 12-13 km sådär, men målet är att kuta 56 km till hösten. GM1 vore förstås praktiskt, men som sagt - ansträngd budget...

Tidigare har jag tagit med mig en analog Ricoh GR1 i vätskebältet runt Stockholm Marathon, och något åt det hållet vore praktiskt.

Tack! Vore kul att se dina löparbilder.

AFJ: sant. Det verkar som att man får leva med att dra med ett par extra batterier så länge man har med spegellösa kameror att göra.

Ambitiöst! Hittills har inte GH3:an fått följa med pga storlek.

Just nu ser transportläget ut så att jag har GF2:an i vänster näve som greppar runt objektivet, sedan är den säkrad med en handledsrem. Vill jag ta en bild, så är det enkelt att bara föra kameran till högernäven för tvåhandsgrepp. Det funkar bra upp till 12-13 km sådär, men målet är att kuta 56 km till hösten. GM1 vore förstås praktiskt, men som sagt - ansträngd budget...

Tidigare har jag tagit med mig en analog Ricoh GR1 i vätskebältet runt Stockholm Marathon, och något åt det hållet vore praktiskt.

Tack! Vore kul att se dina löparbilder.

AFJ: sant. Det verkar som att man får leva med att dra med ett par extra batterier så länge man har med spegellösa kameror att göra.

Jag vill att kameran går ner antingen i framfickan på ett vätskebälte eller i bröstfickan på en Ultraspire löparväst.
http://ultraspire.com/product/surge/

Tanken är väl att filma och fotografera under terränglopp som AXA Fjlällmaraton, Bydalsfjällen maraton och Sweden Skyrace 24.. Vi för se om jag kommer upp i rätt träningsnivå..;)

Vad springer du för något? Själv skriver/filmar och fotar jag här:
www.swedentrails.com
www.instagram.com/swedentrails
www.facebook.com/swedentrails

Spännande! Ska kolla.

Ungefär samma läge här. Har just kommit igång med träning efter en period med knäbekymmer, så vi får se hur bra det går. Kullamannen Transylvania Trail är målet, utanför Brasov i Rumänien.

Bloggar lite på mattiaslundblad.tumblr.com

Kul!
Transylvania känner jag ett gäng som är med och ordnar. Skulle egentligen springa men med senaste tidens skador + en till son så passar det helt enkelt inte.. Kullamannen blir ju fulltecknat nästan lika fort som Vasaloppet, annars brukar jag springa en del lopp i Salomon Trail Tour..

Aha!
Jag har ett par goda vänner som provsprungit sträckningen.
Trist med skador. Har själv haft knätrassel och enbart hållit mig till ashtanga-yoga och ellipsmaskin ett tag. Men ett premiär-5k blev det till helgen iallafall.

FÖ: ebay-läget talar till GX1:ans fördel. Såg flera under $200.

ANNONS
Götaplatsens Foto