Annons

X100F och fjällvandringar

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Börjat planera för sommarens fjällvandring.
Har haft min X100F i snart ett år men den känns fortfarande som en ny kamera.
Vad rekommenderas vad gäller hur många batterier man behöver för en två veckors vandring?
Just nu har jag ett original och två piratbatterier.

Det känns aningen begränsande med bara motsvarande 35 mm brännvidd men också mycket lockande med en liten kamerautrustning eftersom man alltid måste bära allt med sig. Systemkamera och 3-4 objektiv hamnar ju i en helt annan viktklass.
Känner också att det borde vara så att genomsiktssökaren borde slita mindre på batteriet än om man har en helt elektronisk sökare. Synpunkter på det?
 

ztenlund

Aktiv medlem
X100F kan väl ladda via USB? Jag tänker att ett alternativ kan vara en batteribank med lämplig spec kan vara ett alternativ om du redan har några batterier, givet att du kommer ha tid att låta den ligga och ladda den vägen.

Du kan ju alltid skaffa vidvinkel och/eller teleadaptern om du vill få lite extra flexibilitet ur kameran, även om det blir långt ifrån en systemkamera.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Tror
X100F kan väl ladda via USB? Jag tänker att ett alternativ kan vara en batteribank med lämplig spec kan vara ett alternativ om du redan har några batterier, givet att du kommer ha tid att låta den ligga och ladda den vägen.

Du kan ju alltid skaffa vidvinkel och/eller teleadaptern om du vill få lite extra flexibilitet ur kameran, även om det blir långt ifrån en systemkamera.
La ut en köpesannons för en telekonverter. Känns som behovet av tele är större än för vidvinkel. Får se om någon nappar på det.
Visst, USB-laddning kan vara ett alternativ. Men batteribanken väger ju också. Senaste vandringen kollade jag upp möjligheten att ta med en solcellsladdare. Men bärbara har helt enkelt för dålig kapacitet för att det ska vara värt det. Bättre med fler fulladdade batterier istället.
 

MNB

Aktiv medlem
Batteribank vägar ju inga större kilon. Den jag har väger mindre än min iPhone och räcker till att ladda telefonen 3 eller 4 gånger.

Hur länge ska du vandra? Att ha med 4-5st batterier och 1-2 batteribanker lär ju räcka gott och väl?
 
Senast ändrad:

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag hade nog hoppats på max 4-5 batterier. Har tidigare slarvat med att minimera vad jag tagit med mig med följden att jag kånkat omkring med massor av extra onödiga kilon. Tänkte minimera plågan så mycket jag kan denna gång.
 

Sabud

Aktiv medlem
När jag vandrade 10 dagar i Sarek för några år sedan hade jag 5 batterier till en XT-1 med zoomen XF18-55 som enda optik. Jag skulle skippa batteribanken.

/Stephan
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Då borde ju en X100F dra mindre ström. Om jag undviker att använda skärm och EVF så mycket som möjligt. Tack!
 

elgenper

Aktiv medlem
Förr hade man s k film med sig på fjällvandringarna... ;-) Ett stort antal kassetter (36 bilder) eller ännu fler mellanformatsrullar (12 bilder). Jämfört med det är batterier (och minneskort) för motsvarande antal exponeringar en lätt börda! För egen del hade jag hellre burit några extra batterier än en batteribank: det är ju bara att byta ett batteri, medan man måste ladda en bra stund med banken innan man är klar. Priset? Tja, vad kostar en fjällvandring inklusive transport?
 

Benganbus

Aktiv medlem
Börjat planera för sommarens fjällvandring.
Har haft min X100F i snart ett år men den känns fortfarande som en ny kamera.
Vad rekommenderas vad gäller hur många batterier man behöver för en två veckors vandring?
Just nu har jag ett original och två piratbatterier.

Det känns aningen begränsande med bara motsvarande 35 mm brännvidd men också mycket lockande med en liten kamerautrustning eftersom man alltid måste bära allt med sig. Systemkamera och 3-4 objektiv hamnar ju i en helt annan viktklass.
Känner också att det borde vara så att genomsiktssökaren borde slita mindre på batteriet än om man har en helt elektronisk sökare. Synpunkter på det?
Jag har fjällvandrat sedan 1960-talet, då med M Leica och 35 mm, numera med Fuji X100S! För mig har det här funkat bra för familjebilder.
Men om man kanske skall sälja bilder eller något liknande projekt, då kanske inte en X100 räcker. Men att bära lätt, är en stor fördel då man vandrar! :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
X100 med två batterier hade jag för en tur från Nikkaluokta till Tarfala samt Kebnekaise och tillbaka. Brännvidd i kortaste laget kan jag tycka. Översta bilden en av de få som jag tyckte blev bra med X100 under den turen. Flertalet av de andra bilderna där är från 5D och 24-105. Exif ska ligga inbäddad i bilderna för den som vill se vilken kamera.
 
Senast ändrad:
ANNONS