Annons

Yashica FR-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Inkognito

Avslutat medlemskap
Hej

Jag har en gammal systemkamera av märket yashica fr-1. Finns det någon här som har använt en sådan,och kan svara på om det är en bra kamera?
Har 2 objektiv till den det ena är ett Dsb 55mm 1:2 yashica lens. Och det andra är ett Expert 1:6.3 f=400mm. Och en blixt som heter nissin 2800 gt eller nå liknande.

Mvh Stefan

Mycket trevligt forum förresten

Hej!

En trevlig kamera har du där. Den ger dig tillgång till Zeiss objektiven som finns med Contax/Yashica fattning. Om Du blir trött på FR1:an kan du också byta upp dig till Contax.

Vad gäller optiken borde du leta efter nåt mer, t.ex. Yashicas egna vidvinkelobjektiv. Kolla att dom har beteckning Yashica ML, det är den modernare serien (Om du inte köper Zeiss direkt).
Allt finns begagnat till billig pris.

Kameran har tyvärr flera nackdelar. Det som har retat mig mest var att slutartidsratten gick inte att låsa i auto-läge. Vips vridar man den ett snäpp utanför auto och kameran exponerar med B. Man ser inget i sökaren som varnar en.

Har Du kameran med windern på, råkar du hela tiden ut för att fastna i returspolningsknappen. Då blir det dubbelexponering.

Huvudströmbrytaren ska låsa sig i på-läge när man fäller ut frammatningsarmen. Den går tyvärr lätt sönder och låsa sig inte alls på många kameror. Det betyder att man måste ha tummen hela tiden på brytaren för att mäta exponeringen.

Till sist tar den väldigt mycket batterier.

Men annars är den mycket trevlig, och hela systemet är mycket omfattande och av bra kvalitet. Lycka till med det. Kontakta mig gärna om du vill veta mer.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto