Annons

Z6 II vs Z5

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har en D600 nu. Jag tänkte inte behålla den om jag köper Z. Det var hela meningen att byta mitt gamla hus. Kollade vad som fanns på DSLR fronten men upptäckte helt plötsligt att en mindre revolution hade hänt i fotobranschen. Har levt under en sten de senaste åren. :)
Om du idag inte har så många objektiv så skulle jag nog ändå gå helt i Z. Du kan ju titta lite på skärpekurvor men skulle inte bli förvånad om Z24-70/4 skulle vara bättre än det äldre F objektivet 24-70/2,8 bortsätt då från ljusstyrkan. Det låter ganska mycket som massa olika kompromisser. När du nu ändå handlar, varför inte satsa på en Z6ii med 24-70/4 och veta att det var bland det bästa som fanns än att köpa något som man senare har sina begränsningar på olika sätt? Kanske klokare att lägga köpet på is några månader och skrapa ihop det sista?

Jag velade också fram och tillbaka och var ganska säker på att jag inte skulle köpa en Z6ii till det höga priset, men jag fick skapligt för mitt inbyte samt att det då var 2500:- extra i inbytesbonus, det finns väl fortfarande en bonus på 2200:-? Så det blev en Z6ii. Bara att slippa fundera i framtiden på om man gjort rätt, kan ju vara värt en del, att det fattas pengar i plånboken har man troligen om några år kommit över
 
Senast ändrad:

timofej

Aktiv medlem
Om du idag inte har så många objektiv så skulle jag nog ändå gå helt i Z. Du kan ju titta lite på skärpekurvor men skulle inte bli förvånad om Z24-70/4 skulle vara bättre än det äldre F objektivet 24-70/2,8 bortsätt då från ljusstyrkan. Det låter ganska mycket som olika kompromisser. När du nu ändå handlar, varför inte satsa på en Z6ii med 24-70/4 och veta att det var bland det bästa som fanns än att köpa något som man senare har sina begränsningar på olika sätt? Kanske klokare att lägga köpet på is några månader och skrapa ihop det sista?

Jag velade också fram och tillbaka och var ganska säker på att jag inte skulle köpa en Z6ii till det höga priset, men jag fick skapligt för mitt inbyte samt att det då var 2500:- extra i inbytesbonus, det finns väl fortfarande en bonus på 2200:-? Så det blev en Z6ii. Bara att slippa fundera i framtiden på om man gjort rätt, kan ju vara värt en del, att det fattas pengar i plånboken har man troligen om några år kommit över
Jag har det svårt att rättfärdiga de extra 6,5 tkr för en Z6 II. Jag kan inte se något alls vad jag vill ha där som inte finns på Z6.

Och som sagt att gå på Z-system helt har jag inte råd med. Eller närmare bestämt behöver jag inte spara till det men jag finner det inte rationellt att lägga 50 tkr+ på ett nytt system bara för att jag funderade på att byta ett hus för 15-20 tkr.

Det du dock säger att de gamla objektiven inte fungerar fullt ut gör mig igen tveksamt till köpet. Och att det blir klumpigt med stora objektiv med adaptern gör saken inte bättre. Kanske ska avvakta tills dammen lagt sig och kanske tredjeoartstillverkarna hittar till Z-systemet. Det var så skönt under stenen. :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har det svårt att rättfärdiga de extra 6,5 tkr för en Z6 II. Jag kan inte se något alls vad jag vill ha där som inte finns på Z6.

Och som sagt att gå på Z-system helt har jag inte råd med. Eller närmare bestämt behöver jag inte spara till det men jag finner det inte rationellt att lägga 50 tkr+ på ett nytt system bara för att jag funderade på att byta ett hus för 15-20 tkr.

Det du dock säger att de gamla objektiven inte fungerar fullt ut gör mig igen tveksamt till köpet. Och att det blir klumpigt med stora objektiv med adaptern gör saken inte bättre. Kanske ska avvakta tills dammen lagt sig och kanske tredjeoartstillverkarna hittar till Z-systemet. Det var så skönt under stenen. :)
Jo ibland är det ganska tryggt under stenen :).

Har man nikon G optik så ska de funderar likvärdigt på Z med adapter som på en DSLR. Det har varit problem med bl.a äldre versioner av Tamron och kanske några till från tredjepart att dessa inte gått med adaptern. Det jag skrev om nikons 24-70 är att de flesta Z objektiv är så otroligt bra, så de klassat ut de äldre F objektiven, sedan är det ju såklart en prisfråga och om man nu behöver denna superskärpa.

Att välja Z6ii var att du får SD kort såsom Z5 men ändå en Z6, så inledningsvis så slipper du iaf en 2000 på kort och kortläsare mm
 

Stadsliv

Aktiv medlem
När jag köpte min z6 var min tanke att behålla mina g-objektiv. Men köpte 24-70/f4 i kitet och kompletterat med 85/1,8 efter det. Och de är så himla bra att jag börjat sukta efter att byta ut alla mina gamla objektiv, med adaptern så är det ju möjligt att göra det pö om pö istället för allt på en gång. Men har tänkt om i synen på de gamla objektiven om att behålla dem långsiktigt.

Jag har dock inte ett gammalt hus jag egentligen behöver ta hänsyn till, är inte professionell så behöver inte mer än ett hus. Och Z6 räcker för det jag fotar.
 

timofej

Aktiv medlem
När jag köpte min z6 var min tanke att behålla mina g-objektiv. Men köpte 24-70/f4 i kitet och kompletterat med 85/1,8 efter det. Och de är så himla bra att jag börjat sukta efter att byta ut alla mina gamla objektiv, med adaptern så är det ju möjligt att göra det pö om pö istället för allt på en gång. Men har tänkt om i synen på de gamla objektiven om att behålla dem långsiktigt.

Jag har dock inte ett gammalt hus jag egentligen behöver ta hänsyn till, är inte professionell så behöver inte mer än ett hus. Och Z6 räcker för det jag fotar.
Men du har kvar dina G-objektiv eller hur? Använder du dem? Eller täcker 24-70 + 85 dina behov? I fall du använder dem vad tycker du? Håller de måttet jämfört med S-optik?
 

Stadsliv

Aktiv medlem
Men du har kvar dina G-objektiv eller hur? Använder du dem? Eller täcker 24-70 + 85 dina behov? I fall du använder dem vad tycker du? Håller de måttet jämfört med S-optik?
Ja, jag tycker de gamla objektiven funkar alldeles utmärkt. De presterar med samma kvalitet som innan. Det är bara att det är lite meckigare med adaptern i vissa situationer ( typ vid tripod).

Men framförallt är det upplevelsen att använda z-objektiven och det man får ut av det som har gett mig så mycket mer mersmak på dessa.
 

timofej

Aktiv medlem
Tänkte stämma av en sak. Vet någon om Z6 II har den en plats för XQD/CFexpress och en plats för SD eller platserna är universella och tar emot båda typer av kort?
 

rospiggen

Aktiv medlem
När jag köpte min, så köpte jag XQD kort och den här kortläsaren DeLOCK - Kortläsare (XQD, XQD 2.0) - USB 3.1 Gen 1 | CDON den finns både med vanligt usb och den mindre varianten. Och när jag ändå köpte XQD kort till Z6 så köpte jag även XQD kort till min D500.
Hej! Jag köpte idag en DelLock läsare USB 3.0 för XQWD 2.0. Jag försökte med mitt kort Sony XQD 16 Gb H-serien och den funkar inte kommer inte upp på skrivbordet: Kan det vara problem med Serien H?
 

zosma

Aktiv medlem
Hej! Jag köpte idag en DelLock läsare USB 3.0 för XQWD 2.0. Jag försökte med mitt kort Sony XQD 16 Gb H-serien och den funkar inte kommer inte upp på skrivbordet: Kan det vara problem med Serien H?
Någon skrev i inlägg 52 att det inte fungerar med H korten. Jag har bara G kort och med dom är det inga problem.
 
ANNONS