Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Z8 med gröna, röda glorior och ränder i EVF

Produkter
(logga in för att koppla)

Torda

Aktiv medlem
240308_192800_0658.jpg

Efter att tidigare haft min Z8 inskickad för kontroll av fabrikationsfelen av bajonett och remöglefäste, så har jag upptäckt att det nu blir som röda och gröna glorior och ränder runt vissa motiv i EVF:en, vilka syns tydligast när man fotar då det är lite mörkt. De syns även tydligt när man går in i "inställningsmenyn" och vidare till "sökarens ljusstyrka" och där ändrar ljusstyrkan för EVF upp och ner, då fälten flyttar sig mellan de 10 olika nivåerna Det är inte så lätt att fota in i sökaren, men bilden kanske ger en uppfattning om hur det ser ut.

När jag upptäckte problemet, så kontaktade jag Nikon och kameran skickades iväg och nu har det gått exakt två veckor och jag kunde hämta ut min kamera igår. Full av förväntan att den skulle vara reparerad och fullt fungerande igen, så blev jag rätt rejält besviken när jag slår på kameran och upptäcker att det är precis lika dant fortfarande. Nikon skriver såhär i sin åtgärdsbeskrivning:

"This is normal, it´s possible to turn off the noise from CUSTOM SETTINGS MENU Focus/Focus peaking. Rengöring av bildsensor."

Detta har absolut ingenting med Focus Peaking att göra, för det syns oftast tydligast i områden som är rejält UR fokus.

Jag har haft Z6, Z7, Z7II, Z9 och nu även Z8 och jag har aldrig sett detta på någon kamera tidigare, men är detta verkligen normalt?, eller kanske ett accepterat uppträdande från EVF:en?

Kameran fungerar för övrigt alla tiders, men det är otroligt störande med dessa gröna och röda fält.
 

Torda

Aktiv medlem
Aha, mobilen var ju ett betydligt bättre val en en Macro 105:a haha och det där ser ju helt OK ut och det finns inga gröna eller röda ränder i något av de tio fälten.

Såhär ser det ut hos mig med +2 inställd, då det syns på flest fält där.

20240309_155343.jpg
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det där ser onekligen ut som att något fel är trasigt, antingen med panelen eller drivningen av den. Lite nyfiken blir jag ju på om du kan styra hur mycket det blir om du har en jämn neutral yta och ändrar exponeringen, dvs om du kan träffa en nivå där det uppstår maximalt med knas?
 

Torda

Aktiv medlem
Nikon tycker onekligen att det är helt OK ut och det stör mig rätt ordentligt, för sådär ska det verkligen inte se ut på en kamera för dryga 50 tusen kronor.

Om jag ändrar ljusstyrkan så hoppar de gröna och röda fälten mellan de tio fälten, men vid +2 så syns det i tre av fälten, annars varierar det mellan ett och två fält som det syns i. Man ser även på min bild av EVF, där det står "Lo", att det är grönt och kollar man vid "OKOK", så är det rött till höger om texten. Jättekonstigt, minst sagt.

Det vore kul om flera med Z-kameror kunde återkoppla hur det ser ut i Din EVF, när man ändrar ljusstyrkan. Finns det röda och gröna streck när Du ändrar ljusstyrkan på Din Z-kamera?
 

Torda

Aktiv medlem
Ganska nonchalant i så fall, då jag tyckte att jag var ganska tydlig i min beskrivning, men tydligen inte tillräckligt tydlig verkar det som och såhär skrev jag:

"EVF ger gröna och röda konturer vilka syns vid fotografering i mörka miljöer, men tydligast syns det när man går in i inställningsmenyn och därefter ska justera EVF:ens ljusstyrka. Då vandrar de färgade fälten mellan gråskalestrecken beroende på vilken ljusstyrkeinställning man väljer. "
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är ett aber att det nikon inte har officiella verkstäder i Sverige längre. Så att man kan åka dit och visa och vara säkra på att felet är förstått.
Här i Schweiz menar Nikon att det händer här också om det parallellimporteras. Då hamnar kamerorna i andra länders försäljningsstatistik.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ganska nonchalant i så fall, då jag tyckte att jag var ganska tydlig i min beskrivning, men tydligen inte tillräckligt tydlig verkar det som och såhär skrev jag:

"EVF ger gröna och röda konturer vilka syns vid fotografering i mörka miljöer, men tydligast syns det när man går in i inställningsmenyn och därefter ska justera EVF:ens ljusstyrka. Då vandrar de färgade fälten mellan gråskalestrecken beroende på vilken ljusstyrkeinställning man väljer. "
Så gick det igenom ett par översättningar innan någon stackare på en verkstad skulle försöka tyda det hela.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag hade problemet med missförstånd när verkstaden fortfarande var i Solna, förvisso delvis på grund av butiken som inte skickade vidare rätt problembeskrivning (begagnatgaranti), men när felet då var decentrering (vilket jag var rätt övertygad om var fallet) så kollade de att fokus fungerade o dyl. Då hittade de förstås inget fel och det kom på rätt spår först varv två när jag i direktkontakt skickade in min egen beskrivning och exempelbilder...
 

Torda

Aktiv medlem
Jag får kontakta Nikon på måndag, men jag kände att i min frustration att jag var tvungen att skriva av mig lite.

Jag har tidigare genom åren haft några ärenden med Lasses kameraservice när det det fanns och det fungerade otroligt bra med direktkontakt med han som skulle reparera felaktigheterna. Jag har även haft kontakt med Nikon efter att Lasses fick lägga ner och det har också fungerat bra, så jag blev lite förvånad att det blev såhär den här gången.
 

Falumas

Aktiv medlem
Min frustration hade krävt betydligt fler superlativ om jag hade råkat ut för samma sak och skulle skriva av mig.
 

AWid

Aktiv medlem
.......................................................
Det vore kul om flera med Z-kameror kunde återkoppla hur det ser ut i Din EVF, när man ändrar ljusstyrkan. Finns det röda och gröna streck när Du ändrar ljusstyrkan på Din Z-kamera?
Har kollat min Z8 och försökt "provocera" fram den effekt du sett med olika kombinationer av inställningar. Men inte ett spår av de "färgkanter" du har i din sökare. Bakläxa för Nikon service verkar det som.
 

Torda

Aktiv medlem
Ja, vi får nästan hoppas att de inte förstått vad jag menar med min beskrivning.

Jag återkommer.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Har kollat min Z8 och försökt "provocera" fram den effekt du sett med olika kombinationer av inställningar. Men inte ett spår av de "färgkanter" du har i din sökare. Bakläxa för Nikon service verkar det som.
Jag har oxå kollat min men kunde inte heller få fram denna "effekt"
 

Torda

Aktiv medlem
Jag ringde Nikon i går morse och förklarade problemet och blev då ombedd, efter att flera gånger förklarat att det inte har något med Focus Peaking att göra, att skicka in bilderna jag har och även skriva en felbeskrivning (igen), så klockan 09:30 skickades det in.

Idag på morgonen fick jag detta svar:

Hej Tord,

Tack för dokumentationen du skickade, ledsen att din kamera kom tillbaks från verkstaden med denna problematiken.
Detta är något som verkstaden måste åtgärda, så jag undrar om du vill att jag skickar en fraktsedel till dig som du kan använda för att skicka tillbaks kameran på service?

Med vänliga hälsningar

Nikons kundsupport


Jag svarade såklart att jag gärna vill ha kameran åtgärdad och att det då blir tredje gången kameran åker till Nikon i år, så visst, skicka gärna en fraktsedel.

Sedan har jag inte hört något från dom.
 

lonian

Aktiv medlem
Det vore kul om flera med Z-kameror kunde återkoppla hur det ser ut i Din EVF, när man ändrar ljusstyrkan. Finns det röda och gröna streck när Du ändrar ljusstyrkan på Din Z-kamera?
Jag har Z9 och använder just +3 i ljusstyrka på sökaren men ser inte någonting konstigt.

Sist jag skickade in en Z6 till Nikon så hade jag filmat problemet och bifogade en länk till min youtube där de kunde se exakt vad problemet var plus min felbeskrivning såklart.
 
ANNONS