Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Z8 med gröna, röda glorior och ränder i EVF

Produkter
(logga in för att koppla)

Torda

Aktiv medlem
Nu har jag fått en fraktsedel och även bifogat bilder i felbeskrivningsformuläret, skrivit ut bilder som jag skickade med kameran med tydlig beskrivande text för respektive bild, samt att jag skrivit den nya felbeskrivningen på engelska, så nu får vi hålla tummarna för att det kommer att gå bättre:)
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har bara haft positiva erfarenheter av Nikons support. Så jag hoppas att förra gången var undantaget som bekräftar regeln.
 

Torda

Aktiv medlem
Uppdatering:

Kameran kom tillbaka igår och jag kunde hämta ut den för att senare konstatera att den nu är åtgärdad och att de gröna och röda fälten nu är borta och det står på följesedeln, kort och koncist:

"-Reparation/justering av sökare."

Det här året har kameran varit hos Nikon tre gånger, sammanlagt 8 veckor. Första rundan för konstruktionsfel (monteringsfel?) på remöglefästet och bajonetten, som nog Nikon inte hade så bra koll vilka kameror som var drabbade, för jag har inte märkt av något av dessa fel, men de andra två gångerna så är det första gången som jag skickar in en Nikonkamera som verkligen inte fungerar som den ska och jag har lärt mig att det är väldigt viktigt att vara extremt tydlig när man skriver sin felbeskrivning, då det tydligen inte räcker med att vara jättetydlig :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har en liknande upplevelse med en ljudlimpa från JBL. Det är ett elände när företagen inte själva har service i egen regi.
Jag hade kontakt med JBL-supporten i ett långt ärende. Svårt att förklara ljudproblem i text. När de till dlut trodde sig ha förstått och uppdaterat mjukvaran på distans utan resultat hänvisade de mig till Elgigqnten där jag köpt produkten, och att jag skulle referera vårt pågående ärende.
Sagt och gjort.
Maskinen lämnades in, och kom tillbaka. Men felet bestod.
Ny vända i ärendet med JBL. Ny vända till Elgiganten. Efter en tid fick jag meddelande att jag kunde hämta ut den. Inget fel funnet. Och att jag dessutom skulle betala en undersökningsavgift.
Jag frågade om de verkligen hade kollat i JBL- ärendet där det stod att maskinen skulle ersättas med en ny. Nä, de hade ingen tillgång till JBLs ärendesystem!!!
Jag vägrade hämta ut maskinen och krävde att få den utbytt.
Den åkter med mycket knorr återigen in på service. En tid senare fick jag till slut en ny limpa, och den funkar som den ska.

Ja detta hade ju inte mycket med konstiga färger i sökaren på en Nikon att göra. Men då det ärendet till slut löste sig tänkte jag att det är okej med lite eftersnack om liknande situation. Ett systemfel där excelarks-optimering av företag går före kundvärdet.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

Snuddas

Aktiv medlem
Ja detta hade ju inte mycket med konstiga färger i sökaren på en Nikon att göra. Men då det ärendet till slut löste sig tänkte jag att det är okej med lite eftersnack om liknande situation. Ett systemfel där excelarks-optimering av företag går före kundvärdet.
Intressant! Det här har heller inget med Nikon-service att göra i direkt mening, men kan ge en uppfattning om hur vissa företag satt i system att undvika kostnader för garantiåtgärder.

För några år sedan köpte jag en ganska dyrbar digital produkt av en välkänd återförsäljare. Den fungerade inte som den skulle. Butikskedjan hade egen serviceavdelning och där lämnade jag in min produkt för reklamation och åtgärd med hänvisning till deras garantiåtagande. Efter några veckor fick jag tillbaka varan som nu var genomgången och klar för avhämtning. Men nu påstod man att det inte varit något fel på produkten och att jag därför måste betala en undersökningsavgift om 500 kr. Produkten fungerade perfekt nu, men jag förstod ju att man i lönndom hade reparerat felet utan att ange det, något jag själv inte kunde motbevisa. Då var det bara att betala för garantiåtgärden och se glad ut!
Det här är ett antal år sedan, men jag vet att vissa s.k. seriösa återförsäljare fortfarande tillämpar systemet.
 

PMD

Aktiv medlem
Då var det bara att betala för garantiåtgärden och se glad ut!
Jag hade varken betalat eller sett glad ut. Jag förväntar mig att bli trodd när jag reklamerar, men av din berättelse att döma kanske jag borde kräva skriftligt på det.

Skoförsäljaren Stööks är däremot bra. En stövel började läcka vid stortån och de godtog min förklaring utan knot och nu är ett par nya stövlar på väg. "De gamla kan ni behålla".
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag hade varken betalat eller sett glad ut. Jag förväntar mig att bli trodd när jag reklamerar, men av din berättelse att döma kanske jag borde kräva skriftligt på det.

Skoförsäljaren Stööks är däremot bra. En stövel började läcka vid stortån och de godtog min förklaring utan knot och nu är ett par nya stövlar på väg. "De gamla kan ni behålla".
Stööks är ett litet familjeföretag i Ragunda sedan flera generationer. Skomakarens symaskin finns bevarad på hembygdsgården. Butiken i Hammarstrand ser inte mycket ut för värden. Men de har tydligen hittat en bredare marknad genom internet. Jag har hört flera som handlat på sajten utan att ha en aning om vilket företag som ligger bakom.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

Bengf

Aktiv medlem
Jag har en liknande upplevelse med en ljudlimpa från JBL. Det är ett elände när företagen inte själva har service i egen regi.
Jag hade kontakt med JBL-supporten i ett långt ärende. Svårt att förklara ljudproblem i text. När de till dlut trodde sig ha förstått och uppdaterat mjukvaran på distans utan resultat hänvisade de mig till Elgigqnten där jag köpt produkten, och att jag skulle referera vårt pågående ärende.
Sagt och gjort.
Maskinen lämnades in, och kom tillbaka. Men felet bestod.
Ny vända i ärendet med JBL. Ny vända till Elgiganten. Efter en tid fick jag meddelande att jag kunde hämta ut den. Inget fel funnet. Och att jag dessutom skulle betala en undersökningsavgift.
Jag frågade om de verkligen hade kollat i JBL- ärendet där det stod att maskinen skulle ersättas med en ny. Nä, de hade ingen tillgång till JBLs ärendesystem!!!
Jag vägrade hämta ut maskinen och krävde att få den utbytt.
Den åkter med mycket knorr återigen in på service. En tid senare fick jag till slut en ny limpa, och den funkar som den ska.

Ja detta hade ju inte mycket med konstiga färger i sökaren på en Nikon att göra. Men då det ärendet till slut löste sig tänkte jag att det är okej med lite eftersnack om liknande situation. Ett systemfel där excelarks-optimering av företag går före kundvärdet.
El-Giganten kan vara märkliga, köpte en dyr Samsung S20 5G 2020, efter en kort tid så hände märkligheter, när jag ringde till folk att det började brusa och korta avbrott, lämnade in till EL-G nu skall det vara okej med glada miner när jag fick tillbaka telefonen, icke sa Nicke det var likadant. Jag fick själv skicka telefonen till Samsung support, efter tredje vändan och mina beskrivningar så kunde jag andas ut, mobilen var okej. Trodde i min enfald att självklart El-G skulle hjälpa mig fullt ut när köpt den dyra mobilen hos dom, kändes inte trevligt detta, det var bökigt och krångligt, borde fått en ny mobil kan man tycka, men reglerna verkar vara sådana att 3ggr rep måste ske först, S20 telefon hade ett fabrikations fel enligt mig, men tummen ner för den dåliga hjälpen från Elgiganten.
 
ANNONS