Annons

Zeiss Ikophot

Produkter
(logga in för att koppla)

Penance

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis kommit över en sån där Ikophot och tänkte försöka ta reda på hur den fungerar, läste Fredriks beskrivning (i den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7398&highlight=ikophot) men förstod inte ett dyft, dessutom så kanske min modell är äldre (och jag ser ingen andra pinne :()

Det jag undrar nu är om den går att använda och isåfall hur, och om inte så vad rekommenderar ni istället? Jag har en ganska ansträngd budget, så inget alltför dyrt (än), analogt som digitalt.

Vad tror ni förresten om att använda min Olympus C5050zoom som "ljusmätare" när jag fotar mellanformat? (anledningen till att jag är ute efter en ljusmätare, en Zeiss Ikon Nettar).

Bilagor

• ikophotzeissikon.jpg
    ikophotzeissikon.jpg
    42 KB · Visningar: 356
1. Ställ in filmens ljuskänslighet det s.k. ISO värdet som står på filmasken / eller som du anger i någon meny om det är en digital kamera du har. (ASA värdet som finns på din mätare = detta ISO värde, ny förkortning för samma sak).
Ställ in detta ISO = ASA värde på justerskalan.
(finns inte ASA skala så gäller följande:
15 DIN = 25 ISO
18 DIN = 50 ISO
21 DIN = 100 ISO
24 DIN = 200 ISO
27 DIN = 400 ISO
31 DIN = 800 ISO
33 DIN = 1600 ISO
36 DIN = 3200 ISO
2. Rikta mätaren mot det du vill mäta ljuset på det du skall fotografera.
3. Vrid yttre taggade ringen så att den röda visaren med en ring står mitt för samma svarta eller vita fält som den rörliga nålen.
4. Läs av tid och blänadre och använd dessa värden i din kamera.

(Varje "bländarsteg" (t.ex. mellan 5,6 och 8) motsvarar en dubblering / halvering av ljusinsläppet genom bländaren.
En förändring av tiden från t.ex 1/60-dels sekund till 1/125 del sekund innebär också en dubblering / halvering av mängden ljus som kan släppas in på filmen / sensorn.
Alltså 1/60 sek och bländare 8 ger lika mycket ljus till filmen / sensorn som 1/125 sek och bländare 5,6).

Nu klarar Du det.

Och känner du någon med en bra ljusmätare eller en kamera som visar rätt värden så kan du kontrollera om din mätare är rätt kalibrerad. Om inte finns det en justerskruv på undersidan som du kan justera med så den ger rätt värden.

Lycka till.

Senast ändrad:
Den där såg rätt gammal ut, den hade filmkänslighet i DIN och Scheiner. Det är en selenmätare som fungerar utan batteri och den kan ha åldrats. Justera den efter någon annan mätare eller en kamera mot en jämnt belyst yta. Den mäter ganska brett, ingen spotmätare precis.
Troligen har den en mjölkglsskiva eller en skiva med ett eller flera små hål i som kan placeras framför mätcellen och kan då användas för mätning av påfallande ljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto