Annons

Zenit-E

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Precis hemkommen från Budapest, med i bagaget kom en spontant inköpt Zenit-E kamera....

Väntade på att en annan butik skulle öppna och kikade in i denna lilla fotobutik under tiden, att kameran inte är värd några pengar förstår jag men det verkade bara roligt!

Nå? Zenit-E med Helios 58/2.0 optik. Gav 60 svenska kronor för den, med tillhörande orginal(?)väska i läder och med rött foder.. ;) Allt verkar fungera som det ska.. har iofs inte framkallat nån film ännu. =)

Är den värd sina 60 kr? ;) Hur tar man reda på hur gammal den är? Jag har serienummer både på kameran och objektivet.

Kul är det iaf! Tung som attan!

Zenit-E tillverkades mellan ungefär 1965 och 1982. De tidigaste exemplaren (65-67) hade M39-gänga medans de senare hade M42-gänga. Modellen var ett ganska vanlig budgetalternativen och tillverkades i ganska stora kvantiteér. Detta behöver dock inte betyda något negativt och är din E i fungerande skick så skulle jag inte tvekat att köpa den för det priset. 60 kronor är vad en rulle film kostar i en del butiker.

Vill du veta mer så finns den en hel del information om Zenit-E här: http://cameras.alfredklomp.com/zenite/
Och manualen till den hittar du (översatt från holländska till engelska) här:
http://cameras.alfredklomp.com/zenite/manual/

Min första systemkamera var en Zenit-E, skitkamera i mina ögon, men kul att ha. Efter det blev det en Nikkormat FTN, helt annan kvalitet.

Varför skitkamera?

Är det någon som vet om man utifrån serienummret kan tyda vilket år kameran släpptes?

Av det lilla jag orkade läsa igår kväll så verkar iaf objektivet vara skapligt. Jag kommer säkertligen inte använda den särskilt mycket men för 60 kr kan den bara vara rolig att ha. =) Den är i bra skick iaf, bara lite skitig.

Några lite ruffiga svartvita bilder ska den nog kunna klämma fram.. tur man har framkallningsgrejorna kvar.. :D

Visst är den värd en hel del,om inte annat som kuriosa.Svart vita bilder brukar bli fina.Slutaren brukar vara lite trög.Om du håller bakstycket öppet och drar fram utan film och trycker av så ser du om gardinen verkar löpa friktionsfritt på olika tider.,om ej så har ryss åldern börjat ta vid

Det fanns tre Zenit-E i butiken.. en för 2500 forint dvs 100 SEK och två för 1500 forint.. 60 SEK. Den första jag tittade på fastnade gardinen på.. även den andra på 1/125 och 1/250.. Hon plockade då fram den här tredje som var dyrare men jag fick den för 60 sek. Den här fungerar på alla slutartider, bländarlamellerna i objektivet verkar också okej lite skitigt utvändigt bara.

Kamerahuset verkar vara i gott skick utvändigt, självutlösaren fungerar inte. Den "räknar" ner men det tas aldrig någon bild.

Det är lite gjutjärnskänsla över ryska kameror.
Antingen gillar man dem, eller så tycker man de är hopplöst tunga och opålitliga. Tycker själv att mätsökarkamerorna Kiev och Zorki är roligare än spegelreflexerna som Zenit. Men optiskt är den nog helt ok.

Jo tung är den.. med objektivet väger den 200gr mer än mitt D200 hus väger... !
Den var mest en kul grej, ska bli roligt att framkalla en film från den sen, när jag får fingrarna ur. =)

SmurfMolly skrev:
Precis hemkommen från Budapest, med i bagaget kom en spontant inköpt Zenit-E kamera. ...
Kul är det iaf! Tung som attan!
Ja, visst är det kul med robusta kameror i metall.
Min digitalkompakt la av i Budapest, men jag snubblade över en Zorki 4k (mätsökarkamera) som inhandlades. Den är väldigt nätt och trevlig.

Mitt enda bekymmer är vilken film jag ska använda. Vill helst ha 400-film nu när hösten närmar sig. Men inte passar det väl sig att använda Kodak, Fuji eller Ilford i en gammal öststatskamera? Ungerska Forte har lagt ner, om jag fattat rätt (men verkar finnas kvar till försäljning hos Photax). Efke från Kroatien verkar inte finnas i känsligheten 400.
Någon som testat eller vet nåt om tjeckiska Foma?

Enligt Photax är Foma finkorningare än Forte. Har bara framkallat en rulle tagen med den filmen. Är väl okej. Annars är mitt råd att man håller sig till den svartvita film man är van vid. Helt okej köra Kodak TRi-x eller Ilford i en Zorki.

Min bror har en Zorki som han nog köpte i London i slutet på 70 talet. Optiken Jupiter 50/2,0 var mycket bra. (Zeiss Sonnar kopia). Tyvärr så gick den kameran sönder,men jag tror att han har den kvar.
Har du en fungerande Zorki-kamera med den optiken finns det anledning att gratulera...

ANNONS
Götaplatsens Foto