Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zenit

Produkter
(logga in för att koppla)

Yanile

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av det gamla ryska kameramärket Zenit. Finns det fortfarande, och finns det några återförsäljare i Sverige? Är en Zenitkamera något att ha, dvs om man inte är på jakt efter ett modernt vidunder med autofocus, utan snarare en kamera som är relativt okänslig för oöm behandling. Jag har fått uppfattningen att i princip är helt fria från plast och ganska tunga, stämmer detta?

Har letat runt lite på internet, men mest hittat utländska "Fan-sites" som är ganska partiska i sina beskrivningar.

Zenit(första kameran som fotade månens baksida) både äldre o nyare hittar du lätt i engelska större fotobutiker,då de har haft en agentur som varit duktig på marknadsföring.Har själv en 3M från -59 på museihyllan Men dom äldsta från 1959-1965 skulle jag inte satsa på,de är mest för samlare.Men vill du ha en manuell robust kamera med mycket äldre datum,föreslår jag Pentax K1000, Pentax Spotmatic eller Nikon Fe, Fm eller motsv Minolta.-ja det finns ganska mycket att välja på märken innan plasten definitivt tog över.

Tackar Walter, då blir det till att titta runt litegrand på de engelska sidorna. Jag har inte på något sätt bestämt mig för en Zenit. Men det finns något som väcker mitt intresse, och på något sätt kittlar mitt "jag vill ha-center" i hjärnan i Zeniten. Om det nu finns något sådant center. Det är nog huvudsakligen lite modeller som har sitt ursprung på 70-talet jag funderat på, den skall helst ha M42 gänga, de tidigare hade någon slags M39 av det jag har kunnat utläsa, och de allra senaste har väl Pentax-K?

Jag måste nog känna på en innan Zenit innan jag bestämmer mig. Hur förhåller sig rysk optik kvalitetsmässigt, exvis Helios och Jupiter, i förhållande till "västerländska" (om man kan skriva så) motsvarigheter?

Har sett Zenitar (hmm, rätt böjning?) som auktionerats ut på Tradera. Håll koll där eller sök på gamla auktioner och kolla om nån är osåld!

ANNONS
Götaplatsens Foto