Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

zenitar

Produkter
(logga in för att koppla)

Sani64

Ny medlem
Jag har nyligen köpt en zenitar F2,8 16mm objektiv från Ryssland till mim Nikon D70s.Jag har förstått att med adapter så skulle man kunna fota med tidsautomatik (A) eller ska man använda bara manuell läge och bestämma bländare och exponeringstid själv. Jag får inte det att funka med någon som hellst mätning. Detta är min första manuella objektiv så jag är nybörjare på detta. Kanske kan någon som vet eller har en zenitar hjälpa mig.Det står på en bifogad papper att det skulle funka med bokstavsautomatik A.

Jag har en d200 och ett helmanuellt objektiv (peleng 8mm) och med det kan jag köra bländarautomatik (A). Jag kan ju dock inte ändra bländare på kameran utan måste ändra bländarringen på objektivet. Dvs när jag ändrar bländare på objektivet får jag en lagom tid för exponeringen. Det borde fungera på liknande sätt för dig.
/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto