Re: Zon-systemet för färgfoto
Merlin skrev:
Sådan kontroll skulle jag också vilja ha... När jag nu fotograferar (dia) så tar jag oftast/alltid några alternativexponeringar för att vara helt säker.
Jag har förstått att man ska kunna praktisera Zon-systemet även till färgfotografering. Kan någon förklara hur det fungerar? Har precis beställt en Pentax 67 och skulle verkligen vilja ha bättre kontroll över exponeringen, helst skulle jag vilja få bort osäkerhetsmomentet helt och hållet, men är det möjligt?
/Stefan
Nu använder jag inte så mycket dia längre men visst går det att använda
kunnandet om Zonsystemet vid diafotografering.
Jag tar i princip aldrig alternativexponeringar, gör jag det är det för att jag vill kunna lägga ihop två olika exponerade dior i Photoshop, ett som har god skuggåtergivning och ett med god högdagertäckning.
Med lite lite tester får jag fram hur en viss film reagerar på exponering.
I mitt fall Agfachrome RSX.
Jag vet att om jag mäter mot en ljus yta där jag vill ha synliga detaljer, men den skall ändå uppfattas som vit, så skall jag öka exponeringen med 2 1/3 steg mot vad spotmätaren säger.
Jag kollar även av andra delar av bilden, som ansikte och mörka byxor. Märker jag att den valda exponeringen ger för mörka byxor löser jag det med en reflexskärm eller blixt.
Eller genom att byta vinkel så ljuset kommer från annat håll. Eller någonting annat, som att strunta i det och ta bilden ändå.
Jag kan ju inte göra någonting åt en arkitekturbild i ett visst ljus, jag måste bestämma vad som är viktigt, den mörka porten eller den ljusa takbeläggningen.
Med negativ färg exponerar jag efter skuggorna och kopierar högdagrarna mörkare vid kopieringen. Eller skannar jag samma negativ två gånger, med olika exponering, för att sedan lägga ihop bilderna i Photoshop.
Lär dig din film.
Testa hur ljusa motivdelar återges vid olika exponering. Fotografera av en vit frottéhandduk och mät direkt mot handduken. Gör sedan några olika exponeringar från +1 till +3 i halva eller tredjedels steg. Vilket dia ser vitt ut men ändå med tydlig struktur i handduken? Så lär du dig vad olika exponeringar ger för resultat.
Gör samma sak med en svart handduk med -1 till -3 som exponeringsspann.
Mät ockå mot hudtoner och gräs och blå himmel och annat.
Jag baserar mina diaexponeringar efter de ljusa motivdelarna men kollar alltså alltid av de mörka för att få en uppfattning om hur de kommer bli på filmen.