Annons

Zon-systemet. Någon?

Produkter
(logga in för att koppla)
steinick skrev:
Visst går det att använda zonsystemet för färg, men om du använder diafilm finns det ett enklare sätt. Köp en ljusmätare för infallande ljus (med en vit plastkalott, alltså). Mät ljuset som faller på motivet och exponera.

Visst, om man bortser från att den förmodligen vanligaste användningen av diafilm, iaf. här på Fotosidan är vid naturfotografering och att naturfotografer har en tendens att ofta råka ut för svåra ljussituationer (sido-, och främst motljus).

Vid t.ex. reportagefoto och liknande situationer under dygnets ljusa(re) timmar borde det dock vara kanon.
 
Mitt svar till Stefan baserades på att han har beställt en Pentax 67. Om det är en fabriksny kamera han menar kan han med fördel använda den inbyggda flerfältsmätaren. Om det är en äldre, begagnad kamera får han bättre resultat med lös mätare.

Eftersom jag inte vet vilken typ av fotografi han tänker ägna sig åt med Pentaxen gav jag ett generellt svar. Jag ska gärna utvidga det om jag får fler detaljer.
 
steinick skrev:
Mitt svar till Stefan baserades på att han har beställt en Pentax 67. Om det är en fabriksny kamera han menar kan han med fördel använda den inbyggda flerfältsmätaren. Om det är en äldre, begagnad kamera får han bättre resultat med lös mätare.

Eftersom jag inte vet vilken typ av fotografi han tänker ägna sig åt med Pentaxen gav jag ett generellt svar. Jag ska gärna utvidga det om jag får fler detaljer.

Tack för svar!
Lars-Erik: Jag har beställt en begagnad Pentax (föregångaren till II:an) med en TTL-mätare. Måste jag ha en lös mätare trots att jag beställt en TTL-mätare? I så fall var ju det helt onödigt.

Hasse: Mäter du ljuset precis där du står då och skuggar mätaren med kroppen eller?

Men om jag nu står med tex ett fjällandskap framför mig, behöver jag då inte mäta ljuset på olika punkter (spotmätare)? Räcker det verkligen med att mäta ljuset precis där jag står?
 
Re: Zon-systemet för färgfoto

Merlin skrev:
Sådan kontroll skulle jag också vilja ha... När jag nu fotograferar (dia) så tar jag oftast/alltid några alternativexponeringar för att vara helt säker.

Jag har förstått att man ska kunna praktisera Zon-systemet även till färgfotografering. Kan någon förklara hur det fungerar? Har precis beställt en Pentax 67 och skulle verkligen vilja ha bättre kontroll över exponeringen, helst skulle jag vilja få bort osäkerhetsmomentet helt och hållet, men är det möjligt?

/Stefan

Nu använder jag inte så mycket dia längre men visst går det att använda kunnandet om Zonsystemet vid diafotografering.

Jag tar i princip aldrig alternativexponeringar, gör jag det är det för att jag vill kunna lägga ihop två olika exponerade dior i Photoshop, ett som har god skuggåtergivning och ett med god högdagertäckning.


Med lite lite tester får jag fram hur en viss film reagerar på exponering.
I mitt fall Agfachrome RSX.

Jag vet att om jag mäter mot en ljus yta där jag vill ha synliga detaljer, men den skall ändå uppfattas som vit, så skall jag öka exponeringen med 2 1/3 steg mot vad spotmätaren säger.
Jag kollar även av andra delar av bilden, som ansikte och mörka byxor. Märker jag att den valda exponeringen ger för mörka byxor löser jag det med en reflexskärm eller blixt.
Eller genom att byta vinkel så ljuset kommer från annat håll. Eller någonting annat, som att strunta i det och ta bilden ändå.

Jag kan ju inte göra någonting åt en arkitekturbild i ett visst ljus, jag måste bestämma vad som är viktigt, den mörka porten eller den ljusa takbeläggningen.
Med negativ färg exponerar jag efter skuggorna och kopierar högdagrarna mörkare vid kopieringen. Eller skannar jag samma negativ två gånger, med olika exponering, för att sedan lägga ihop bilderna i Photoshop.

Lär dig din film.

Testa hur ljusa motivdelar återges vid olika exponering. Fotografera av en vit frottéhandduk och mät direkt mot handduken. Gör sedan några olika exponeringar från +1 till +3 i halva eller tredjedels steg. Vilket dia ser vitt ut men ändå med tydlig struktur i handduken? Så lär du dig vad olika exponeringar ger för resultat.
Gör samma sak med en svart handduk med -1 till -3 som exponeringsspann.
Mät ockå mot hudtoner och gräs och blå himmel och annat.

Jag baserar mina diaexponeringar efter de ljusa motivdelarna men kollar alltså alltid av de mörka för att få en uppfattning om hur de kommer bli på filmen.
 
Merlin skrev:
Tack för svar!
Lars-Erik: Jag har beställt en begagnad Pentax (föregångaren till II:an) med en TTL-mätare. Måste jag ha en lös mätare trots att jag beställt en TTL-mätare? I så fall var ju det helt onödigt.

Men om jag nu står med tex ett fjällandskap framför mig, behöver jag då inte mäta ljuset på olika punkter (spotmätare)? Räcker det verkligen med att mäta ljuset precis där jag står?
Mätaren på gamla Pentax 6x7 är en integralmätare, den har alltså samma känslighet över hela bilden. Utan kompensation blir landskapsbilder ofta underexponerade eftersom ljuset från himlen får för stort inflytande. Om du inte vet exakt hur mycket du ska kompensera får du gaffla!

Vid landskapsfotografering är ljusförhållandena oftast samma vid kameran som vid motivet. Mätning av de infallande ljuset (kalotten riktad mot kameran) ger då korrekt information.
 
Merlin skrev:
Tack för svar!

Hasse: Mäter du ljuset precis där du står då och skuggar mätaren med kroppen eller?

Men om jag nu står med tex ett fjällandskap framför mig, behöver jag då inte mäta ljuset på olika punkter (spotmätare)? Räcker det verkligen med att mäta ljuset precis där jag står?
Avståndet från solen till dig, respektive till fjället är i princip lika, samma belysning alltså, så du kan mäta där du står under förutsättning att du har samma förhållande att mäta i.
Du kan styra lågdagern genom att mäta i lite djupare skugga om du vill. annars räcker det att mäta i din egen skugga, tänk dock på hur du är klädd så att du inte får oönskad reflektion.
Dina negativ (svartvita) skall alltid, alltid ha en viss exponering i lågdagrarna, har du inte det så får du sänka ditt ISO värde som du exponerar efter.
Får du en skillnad på 2 steg mellan ljus och skugga har du ett motiv med normalt kontrastomfång, har du mer är 2 bör du minska framkallningstiden.
Infallande och spotmätning är två olika mätmetoder som du kan använda parallellt om du vet vad du håller på med.
Fördelen med infallande metoden är att du mäter ljuset som faller på objektet och du behöver då inte avgöra om det du mäter är i zon 2, 3, 4 eller någon annan zon.
Som vid studiofotografering, du mäter det infallande ljus på objektet.

Använder du dia kan du mäta högdagern på samma sätt där du står, framkallnigstiden är ju inte aktuellt på samma sätt med dia.
 
Innebär detta att jag egentligen inte behöver TTL-mätaren? Kanske skulle köpa en vanlig sökare och en lös ljusmätare i stället.

Hur stort kontrastomfång klarar en diafilm?

Jag kanske fattar trögt, men hur mäter man då om man tex står vid ett kustparti i skymningen och himlen är väldigt ljus och förgrunden mörk? Är det samma sak då att man först mäter i "öppen dager" och sedan i skuggan?

/Stefan
 
Merlin skrev:
Innebär detta att jag egentligen inte behöver TTL-mätaren? Kanske skulle köpa en vanlig sökare och en lös ljusmätare i stället.

Hur stort kontrastomfång klarar en diafilm?

Jag kanske fattar trögt, men hur mäter man då om man tex står vid ett kustparti i skymningen och himlen är väldigt ljus och förgrunden mörk? Är det samma sak då att man först mäter i "öppen dager" och sedan i skuggan?

/Stefan
Zonsystem är mer avsett för svartvit film där man mäter upp kontrastomfånget i motivet för att sedan styra exponeringen och framkallning till ett optimalt negativ.

Diafilmen justerar man inte framkallningen på samma sätt, filmens uppbyggnad är helt annorlunda så där kan du inte använda dig av zonsstemet för att styra kontrastomfånget i bilden/filmen.

Däremot kan du använda dig av metoden att mäta och placera objekten i zoner och bestämma var du vill lägga exponeringen så att motivet blir exponerat enligt dina önskemål.
Vid diafilm är du intresserad av högdagern, öppet ljus för exponering, kontrastomfånget visar dig om du kommer att få svarta ytor i bilden.
En diafilm anses normalt ha ca: 5 stegs omfång.

Ska du köra dia är nog din inbyggda TTL mätare helt OK.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto