Annons

Zonexponering med Kodak Plus-X och/eller TMAX

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Re: Re: Zonexponering med Kodak Plus-X och/eller TMAX

steelneck skrev:
Jodå, det gör det. Du har en länk där i innehållsförteckningen "Push Processing".

Mja, men är pressning samma sak som kontrastkontroll? Dessutom står det inget om tider för underframkallning. Titta på tabellen "Contrast Control" i T-Max-dokumentet - jag behöver något liknande för Plus-X.
 
själv är bästa dräng ;-)

Lasse, om du kör testet

¨På en rulle med 12 exp kör du ett o samma motiv;
Ruta 1.Normalexp 2. + ett steg och 3. - ett steg, 4. Blank.
5.Normalexp 6. + ett steg och 7. - ett steg, 8. Blank.
9.Normalexp 10. + ett steg och 11. - ett steg, 12. Blank.

Sedan är det bara att klippa rullen i tre lika bitar och framkalla den första normalt, den andra 30% kortare tid och den tredje 30% längre tid :)
Var noga med att agitera likadant alla tre ggr och att temperaturen är densamma!!

På rulle nr 2 exponerar du likadant men ändrar bara framkallningstiden +/- 15%¨

Efter det har du en väldigt bra start på vad som gäller för DIN utrustning. Betydligt bättre än att starta med Kodaks nuffror enlig min uppfattning.
Observera dock att den hastighet som anges utanpå filmkartongen ligger ca 1/3 - 1/2 för högt enligt mina erfarenheter.

Ska man köra zonsystemet fullt ut är det nog bladfilm som gäller, men kör du MF klarar du dig långt med tre mag, ett mag från vilket filmen normalframkallas, ett körs -15% och ett +25-30%.
 
Re: Re: Re: Zonexponering med Kodak Plus-X och/eller TMAX

dobos skrev:
Mja, men är pressning samma sak som kontrastkontroll? Dessutom står det inget om tider för underframkallning. Titta på tabellen "Contrast Control" i T-Max-dokumentet - jag behöver något liknande för Plus-X.

Vad det handlar om är ju längre eller kortare tid i soppan, om man sedan kallar det kontrastkontroll eller "pushing" är ju bara ett ordval utifrån vad man håller på med. Men längre/kortare tid i kemin är ju fortfarande just det och leder till samma sak - mer/mindre kontrast, detta oavsett om man under/överexponerat sin film eller inte.

Du kanske skall kika i dokumentationen för din framkallningskemi, eftersom tid/kontrastpåverkan skiljer sig mellan olika framkallare. Eller helt sonika, prova dig fram. Det är ju ingen exakt vetenskap, sånt här är ju mycket starkt beroende av högst personliga preferenser.
 
Senast ändrad:
Japp, ungefär vad jag tänkt.
Jag kör Hbl, så jag tänker använda systemet med tre mag. Om motivet kräver ännu mer än +/- 1 steg, kan man förexponera (mindre kontrast) eller använda selentonare (mer kontrast). Jag bara tänkte om du (någon) hade koll på framkallningstiderna, så slipper jag uppfinna hjulet igen. ;-)
 
By the way: hur i hela friden klipper du i beckmörker? Visst jag fattar vitsen med blankrutan, men....

Viker du på tre och klipper i vecken?
 
Tänkte inte på det ;-)

dobos skrev:
By the way: hur i hela friden klipper du i beckmörker? Visst jag fattar vitsen med blankrutan, men....

Viker du på tre och klipper i vecken?

Gissningsvis så har du en gammal redan framkallad o nerklippt rulle att jfr med när du ska mäta/ klippa ;-)
 
Pressning :-(

dobos skrev:
Mja, men är pressning samma sak som kontrastkontroll?

IKKE!!!

Vid pressning försöker man ju höja filmkänsligheten och tappar då ALLTID teckning i skuggpartierna, men visst får du samtidigt en kontrastökning vare sig du vill eller inte :-(

Det isotal som anges på filmasken är som tidigare sagts väl högt. Vid kontrastkontroll så är det just det de handlar om och inte försök till ökning av filmkänsligheten.
Den användbara filmkänsligheten varierar inte mycket, det kommer du att se om du provar mitt test.
Vill du ha riktigt knivskarpa, finkorniga och valörrika kopior så kommer du dessvärre aldrig att kunna utnyttja hela den känslighet som står på filmaskarna :-(
 
Re: Pressning :-(

Janne H skrev:
Det isotal som anges på filmasken är som tidigare sagts väl högt.
Vill du ha riktigt knivskarpa, finkorniga och valörrika kopior så kommer du dessvärre aldrig att kunna utnyttja hela den känslighet som står på filmaskarna :-(

Har läst i salig Ansels The Negativ hur man kontrollerar filmkänsligheten. Har för mig att det går utan densitometer. Enligt gurun själv varierar den högst betänkligt - även mellan olika batchar av samma film. Om det skiljer mindre än ett halvt steg, kan jag ju i alla fall inte justera det med en vanlig bländar-/slutartidsring. Jag har tänkt att detta var ett problem på Ansels tid när processkontrollen vid tillverkningen av film inte var lika exakt som idag. Men, kan man inte förvänta sig att moderna filmer stämmer med nuffran på kartongen? Om inte: Varför?

//Lasse
 
Re: Re: Pressning :-(

dobos skrev:
Har läst i salig Ansels The Negativ hur man kontrollerar filmkänsligheten. Har för mig att det går utan densitometer. Enligt gurun själv varierar den högst betänkligt - även mellan olika batchar av samma film. Om det skiljer mindre än ett halvt steg, kan jag ju i alla fall inte justera det med en vanlig bländar-/slutartidsring. Jag har tänkt att detta var ett problem på Ansels tid när processkontrollen vid tillverkningen av film inte var lika exakt som idag. Men, kan man inte förvänta sig att moderna filmer stämmer med nuffran på kartongen? Om inte: Varför?

//Lasse

Visst är moderna filmer betydligt jämnare, utan tvivel.

Men om du ytnyttjar känsligheten som står på kartongen så får du väl lite teckning/ separation i skuggorna! Möjligtvis när du ska överframkalla för att öka kontrasten, att du kan utnyttja den hastighet som står på kartongen.

Testa, det är det enda sättet att få fram vad som är rätt parametrar med just din utrustning och ditt arbetssätt.

Om du tar som regel att köra alla sv/v filmer med en överexponering på 1/3-2/3 steg så ligger du tillräckligt nära det optimala!(gäller Kodak o Ilford 50-400iso, Agfapan 25 måste man nästan köra efter iso 12, med tillhörande underframk, om man inte vill ha för hög kontrast i den)
 
Ofta går det lite slentrian i att överexponera svartvit film ett steg över uppmärkt känslighet. Men det enda som egentligen kan berätta vad man har för känslighet i sin process är precis som Janne skriver; Att testa.

Jag får t ex oväntade EI 160-200 med Delta 100 om jag framkallar den i X-tol 1+1. Med Rodinal och samma film hamnar jag däremot på EI 64-80. Det är en skillnad på nästan två steg!

Har man inte möjlighet att testa sina filmer kan dock tumregeln vara bra. Speciellt om man låter kamerans flerfältsmätning avgöra exponeringen.
 
jimh skrev:
Jag får t ex oväntade EI 160-200 med Delta 100 om jag framkallar den i X-tol 1+1. Med Rodinal och samma film hamnar jag däremot på EI 64-80. Det är en skillnad på nästan två steg!

Intressant :)

Hur är det med kontrast, skärpa, korn o valörer när du plockar ut 200iso med X-tol, jfr 64 iso rodinal?
 
Re: Pressning :-(

Janne H skrev:
IKKE!!!

Vid pressning försöker man ju höja filmkänsligheten och tappar då ALLTID teckning i skuggpartierna, men visst får du samtidigt en kontrastökning vare sig du vill eller inte :-(

Det isotal som anges på filmasken är som tidigare sagts väl högt. Vid kontrastkontroll så är det just det de handlar om och inte försök till ökning av filmkänsligheten.
Den användbara filmkänsligheten varierar inte mycket, det kommer du att se om du provar mitt test.
Vill du ha riktigt knivskarpa, finkorniga och valörrika kopior så kommer du dessvärre aldrig att kunna utnyttja hela den känslighet som står på filmaskarna :-(

Mjaaa, försöker man verkligen höja filmkänsligheten? Det är juh faktiskt omöjligt, som du säger.
Även fast ändamålet är annorlunda så är tillvägagångssättet och resultatet detsamma, en kontrasthöjning.

Klart pressning och kontrastkontroll är samma sak då.

/Henri
 
Janne H skrev:
Hur är det med kontrast, skärpa, korn o valörer när du plockar ut 200iso med X-tol, jfr 64 iso rodinal?
Jag framkallar dem till samma kontrast. X-tol/160 ger ett finare (framförallt mjukare) korn än Rodinal/64.
 
Jimh är inne på en viktig punkt, känsligheten måste man själv utvärdera.


Själv har jag ju roat mig i flera år med att mäta film med densitometer och resultateten är intressanta.

Med Tmx får jag normalt ut en känslighet av 100 Med T-maxframkallare och 64 med Rodinal 1+50. Med D-76 1+1 blir det 80 i känslighet.

Om jag (som Kodak rekommenderar att man skall) framkallar vid 24° blir känsligheten 125 med Tmx.

Naturligtvis framkallar jag hela tiden till samma kontrast med hänsyn till att det blir olika känslighet och olika framkallningstider...

Och att pressa film skall inte ge högre kotrast än normalframkallning.
Du har ju medvetet underexponerat filmen vilket gör att kontrasten sjunker. Då väljer du att framkalla kraftigare för att återställa kontrasten...

Detaljerna i skuggorna är alltid förlorade eftersom du underexponerade.
 
Då stämmer ju TMX ganska bra med värdet på asken. Bra. Du nämner inte temperaturen för att få 100 med T-Max framkallare, men jag tolkar det som 20 grader, eftersom 24 grader gav 125. Jag brukar ha vätskorna färdigblandade i rumstemperatur - orkar inte värma/kyla, utan går enligt tabell på den temperatur vätskan råkar ha (oftast 20-21 grader).

Jag vet att testa är den bästa metoden, men ni har ju redan gjort det (hjulet, ni vet). ;-)

//Lasse
 
mipert skrev:
Och att pressa film skall inte ge högre kotrast än normalframkallning.
Du har ju medvetet underexponerat filmen vilket gör att kontrasten sjunker. Då väljer du att framkalla kraftigare för att återställa kontrasten...

Jag har inte kört några vetenskapliga tester men visst ökar kontrasten vid underexponering o pressning!

Motsäjer du inte dej själv när du erkänner att skuggorna, förlorat detaljer- blivit tunnare..?
 
Janne H skrev:
Jag har inte kört några vetenskapliga tester men visst ökar kontrasten vid underexponering o pressning!

Motsäjer du inte dej själv när du erkänner att skuggorna, förlorat detaljer- blivit tunnare..?

All överframkallning ökar kontrasten, men i fallet underexponering/pressning sker det från en redan lägre nivå. I fallet normalexponering/kontrastkontroll sker det från en normal nivå.

//Lasse
 
ANNONS
Götaplatsens Foto