Annons

zoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Richard, Terje kör Nikon.

Den här tråden härstammar från tiden när Terje hade ett eget forum. Då kom det en hel del såna här frågor som låg utanför hans område, därav svaret.

Vad är då EV0? När man tittar på mätomfång på kameror används EV som ett absolut värde.
/AnWi

Är verkligen filmkänsligheten med i ekvationen? Nikon specar t.ex AF range i EV. Den mängd ljus som får AF att fungera kan väl inte bero på filmkänslighet. Detsamma gäller exponeringmätaren. Det borde i båda fallen vara en absolut mängd ljus, genom gluggen, som avgör om det fungerar eller ej.

/AnWi

Nej, det är bländare 1 och 1 sekund, ISO okänt.

EV är ett relativt begrepp. För att kunna hänföra det till ett absolut ljusvärde måste ISO anges, t ex som "EV 0 vid ISO 100".

LV är det absoluta talet. Det är samma som EV förutom att ISO 100 är fast som variabel.

Däremot är det väldigt, väldigt många som skriver EV och menar LV. Inkluderat ljusmätartillverkare. Min Pentaxspot lämnar till exempel sina mätvärden i LV men kallar det EV.

Tack Jim. Då har förstått begreppen. Det påminner om problemdefinitionerna i ljudsammanhang när man förväxlar dB och dBm.

Kul att lära sig något nytt.
/AnWi

Så blir det en fråga till:
Vilket EV-område vill filmen/sensorn ha?
EV0 -> EV6
EV-3 -> EV3
Eller vad?

Har försökt hitta detta i specen för D70n men inte då. AF och Range är specat men inte "önskat" ljusinsläpp.

/AnWi

Hur menar du? Sensorn bryr sig inte om det. Den har bara ett par synpunkter:

- jättelånga tider ger mer brus
- högre signalförstärkning ger mer brus

Ta film som ett exempel. ISO 100. Ex: ett objekt har LV10 och bländare/tid ger EV=0 till filmen. Blir det då svart, grått eller vitt? Filmen klarar ju ca sex EV (eller har jag fel). Hur skall de optimeras?

Filmen har ju en viss känslighet och en viss mängd ljus reulterar i en viss svärtning.

Tänker jag galet på något vis?
/AnWi

ANNONS
Götaplatsens Foto