Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Nu har jag en fråga som jag ställer till dem som är klokare än jag: Kan man köpa begagnat?
Jag skulle vilja ha en Nikkor 60/2,8 med makro, och som ny kostar den ca 650 euro, medan en begagnad sådan finns på Rajala i Sanomahuset för 340, tror jag det var.Nästan halva priset, alltså. Men man får bara en månads garanti på begagnat, tanken är att man på en månad skall hinna komma underfund med om det är något fel på den. Men en månad känns som en kort tid. Den är ju inte servad i butiken, bara kollad.
Hur säkert är det i allmänhet? Brukar begagnat vara ok?
Jag skulle vilja ha en Nikkor 60/2,8 med makro, och som ny kostar den ca 650 euro, medan en begagnad sådan finns på Rajala i Sanomahuset för 340, tror jag det var.Nästan halva priset, alltså. Men man får bara en månads garanti på begagnat, tanken är att man på en månad skall hinna komma underfund med om det är något fel på den. Men en månad känns som en kort tid. Den är ju inte servad i butiken, bara kollad.
Hur säkert är det i allmänhet? Brukar begagnat vara ok?
På Christines uppmaning skriver jag "några rader" om bildstabilisering.
Efter att ett par klubbmedlemmar varit missnöjda med skärpan för vissa av sina bilder så läste jag mig in på saken och gjorde vissa experiment.
En av exempelbilderna var tagen på 1/800 s vid 200 mm brännvidd med en bländare kring f/11. Hela bilden var oskarp, fastän man kunde identifiera en något skarpare ställe på marken som gick från förgrund till bakgrund. Den här oskärpan var märklig, eftersom slutartiden borde ha fryst alla rörelser och fokusplanet var rätt placerat. Vid jämförelse med andra objektiv med kameran på stativ verkade objektivet mycket oskarpt på vissa bilder. Oskärpan visade sig bero på två faktorer:
a) Exempelfotot var en ögonblicksbild, där slutaren hade tryckts av snabbt från kamerans viloläge (exponeringsmätaren avstängd). Det här gjorde att bildstabiliseringen inte hann ställa in sig före exponeringen, med den följd at det rörliga linselementet rörde på sig under själva exponeringen och gjorde bilden oskarp.
b) Nikons VR funktion reagerar med en hastighet av 1000 svängningar per sekund. Det här betyder enligt Nyquistteoremet att endast exponeringar på 1/500 s och längre kan korrigeras. Om man har på VR vid snabbare slutartider kan bildstabiliseringen enbart försämra skärpan!
Jag tog tre testbilder med samma motiv och samma inställningar (1/60 s, f/5.6 vid 200 mm) men på tre olika sätt.
1) kamera på fri hand med snabb avtryckning från viloläge,
2) på fri hand men där jag först tryckte in slutarknappen halvvägs för att låta bildstabiliseringen ställa in sig och
3) på stativ med snabb avtryckning med infraröd fjärrutlösare från viloläge.
Det visade sig att den handhållna bilden 2) där bildstabilisatorn hade hunnit ställa in sig var skarp, medan de två andra var båda mycket oskarpa. Stativbilden kunde föbättras på två sätt: genom att hålla in slutaren halvvägs före expoeneringen (går inte med alla fjärrutlösare) eller ännu bättre genom att stänga av VR.
Följande tumregler ger skarpare bilder med objektiv med bildstabilisering. De här är generella och gäller också andra objektiv än Nikons (VR ~ IS ~OS).
1. Ha bildstabilisering på endast vid behov.
2. Om du har VR på ska du ge den tid att ställa in sig före slutaren trycks helt ned.
3. VR ska normalt vara av vid tider snabbare än 1/500 s.
4. Kom ihåg att om motivet rör på sig så måste du trots bildstabilisering ha tillräckligt kort slutartid.
5. Kolla manualen för objektivet om du kan ha på bildstabiliseringen på stativ. Åtminstone tidiga implementeringar av bildstabilisering kan göra bilden oskarpare då den försöker korrigera de små svängningar som förekommer på ett stativ. Nyare konstruktioner känner av att objektivet är monterat på stativ, och stänger automatiskt av VR. Ha VR avstängd på stativ om du är osäker, eller om inte manualen säger något om saken.
Mera utförlig information om speciellt Nikons bildstabilisering finns att läsa på:
http://www.bythom.com/nikon-vr.htm
/AndersBq
Efter att ett par klubbmedlemmar varit missnöjda med skärpan för vissa av sina bilder så läste jag mig in på saken och gjorde vissa experiment.
En av exempelbilderna var tagen på 1/800 s vid 200 mm brännvidd med en bländare kring f/11. Hela bilden var oskarp, fastän man kunde identifiera en något skarpare ställe på marken som gick från förgrund till bakgrund. Den här oskärpan var märklig, eftersom slutartiden borde ha fryst alla rörelser och fokusplanet var rätt placerat. Vid jämförelse med andra objektiv med kameran på stativ verkade objektivet mycket oskarpt på vissa bilder. Oskärpan visade sig bero på två faktorer:
a) Exempelfotot var en ögonblicksbild, där slutaren hade tryckts av snabbt från kamerans viloläge (exponeringsmätaren avstängd). Det här gjorde att bildstabiliseringen inte hann ställa in sig före exponeringen, med den följd at det rörliga linselementet rörde på sig under själva exponeringen och gjorde bilden oskarp.
b) Nikons VR funktion reagerar med en hastighet av 1000 svängningar per sekund. Det här betyder enligt Nyquistteoremet att endast exponeringar på 1/500 s och längre kan korrigeras. Om man har på VR vid snabbare slutartider kan bildstabiliseringen enbart försämra skärpan!
Jag tog tre testbilder med samma motiv och samma inställningar (1/60 s, f/5.6 vid 200 mm) men på tre olika sätt.
1) kamera på fri hand med snabb avtryckning från viloläge,
2) på fri hand men där jag först tryckte in slutarknappen halvvägs för att låta bildstabiliseringen ställa in sig och
3) på stativ med snabb avtryckning med infraröd fjärrutlösare från viloläge.
Det visade sig att den handhållna bilden 2) där bildstabilisatorn hade hunnit ställa in sig var skarp, medan de två andra var båda mycket oskarpa. Stativbilden kunde föbättras på två sätt: genom att hålla in slutaren halvvägs före expoeneringen (går inte med alla fjärrutlösare) eller ännu bättre genom att stänga av VR.
Följande tumregler ger skarpare bilder med objektiv med bildstabilisering. De här är generella och gäller också andra objektiv än Nikons (VR ~ IS ~OS).
1. Ha bildstabilisering på endast vid behov.
2. Om du har VR på ska du ge den tid att ställa in sig före slutaren trycks helt ned.
3. VR ska normalt vara av vid tider snabbare än 1/500 s.
4. Kom ihåg att om motivet rör på sig så måste du trots bildstabilisering ha tillräckligt kort slutartid.
5. Kolla manualen för objektivet om du kan ha på bildstabiliseringen på stativ. Åtminstone tidiga implementeringar av bildstabilisering kan göra bilden oskarpare då den försöker korrigera de små svängningar som förekommer på ett stativ. Nyare konstruktioner känner av att objektivet är monterat på stativ, och stänger automatiskt av VR. Ha VR avstängd på stativ om du är osäker, eller om inte manualen säger något om saken.
Mera utförlig information om speciellt Nikons bildstabilisering finns att läsa på:
http://www.bythom.com/nikon-vr.htm
/AndersBq
Anders! Jag tycker du här skulle ta och redogöra för det testarbete du gjort för att bevisa att bildstabilisator i ett objektiv ibland (ofta?) kan åstadkomma skakningar och göra bilden oskarp. Vi som köper nytt objektiv med inbyggd bildstabilisator tror ju att allt skall bli bra med det, och ingen berättar för oss att funktionen inte skall användas ALLTID och framför allt inte under VISSA förhållanden. Varför står det inte varningslapp på paketet? Varför har ingen skrivit om detta här eller ens någonstans?
Mitt nya objektiv, Sigma 18-200, klarade tre månader och sen var bildstabilisatorn kaputt. När den var påkopplad skramlade det, jag kunde varken fokusera eller komponera bilden i sökaren för den FLYTTADE sig från höger till vänster och tillbaka hela tiden!
Och bilderna hade inte blivit helt skarpa tidigare heller.
Varning för felanvändning av bildstabilisator borde utfärdas - jag gör det nu, men ber Anders, som begriper detta bättre, att förklara det hela närmare.
Christine
Mitt nya objektiv, Sigma 18-200, klarade tre månader och sen var bildstabilisatorn kaputt. När den var påkopplad skramlade det, jag kunde varken fokusera eller komponera bilden i sökaren för den FLYTTADE sig från höger till vänster och tillbaka hela tiden!
Och bilderna hade inte blivit helt skarpa tidigare heller.
Varning för felanvändning av bildstabilisator borde utfärdas - jag gör det nu, men ber Anders, som begriper detta bättre, att förklara det hela närmare.
Christine
Jag var för en tid sen på landskapsfotokurs med Mikael Rantalainen. Den gav åtminstone mig inspiration och matnyttiga tips.
Hörde på International Evening, att han ordnar en kurs på ENGELSKA den 4-6.5. Där finns flera lediga platser kvar:
http://www.kamera-lehti.fi/kauppa/kurssit/landscape-photography-4-6-5-2012.html
Så om ni har engelskspråkiga vänner som kunde vara intresserade - ge dem en vink!
Hörde på International Evening, att han ordnar en kurs på ENGELSKA den 4-6.5. Där finns flera lediga platser kvar:
http://www.kamera-lehti.fi/kauppa/kurssit/landscape-photography-4-6-5-2012.html
Så om ni har engelskspråkiga vänner som kunde vara intresserade - ge dem en vink!
För alla intresserade av internationella utställningar
SKsL:s koordinator för internationella utställningar rekommenderar följande sex utställningar som ett minimiset. De ger hygglig utdelning, och har i allmänhet fina kataloger.
april: Belgian Golden spurs (digi) samt österikiska Trierenbergs grundserier (färg- och sv-kopior, öppen digi och naturdigi).
Senare på våren: indiska Grand Circuit (digi)
Tidig höst: indiska Photolovers (digi) och USA:s ICS-circuit (digi)
Oktober: Qatars Al-Thani, vars bilder sänds till Mr. Hinterobermaier såsom Trierenberg. I Al-Thani lönar det sig att satsa på alla serier.
Skippa inte heller Trierenbergs papperskopior. Observera däremot att Special Theme serierna inte är under FIAP:s beskydd och därmed inte räknas till godo för FIAP:s titlar.
Via http://www.sksl.fi/sksl/kansainvaliset/tule_jakelulistoille.html kan du prenumerera på Leena-Maijas information per e-post.
/AndersBq
SKsL:s koordinator för internationella utställningar rekommenderar följande sex utställningar som ett minimiset. De ger hygglig utdelning, och har i allmänhet fina kataloger.
april: Belgian Golden spurs (digi) samt österikiska Trierenbergs grundserier (färg- och sv-kopior, öppen digi och naturdigi).
Senare på våren: indiska Grand Circuit (digi)
Tidig höst: indiska Photolovers (digi) och USA:s ICS-circuit (digi)
Oktober: Qatars Al-Thani, vars bilder sänds till Mr. Hinterobermaier såsom Trierenberg. I Al-Thani lönar det sig att satsa på alla serier.
Skippa inte heller Trierenbergs papperskopior. Observera däremot att Special Theme serierna inte är under FIAP:s beskydd och därmed inte räknas till godo för FIAP:s titlar.
Via http://www.sksl.fi/sksl/kansainvaliset/tule_jakelulistoille.html kan du prenumerera på Leena-Maijas information per e-post.
/AndersBq
På studiokursen i söndags diskuterade vi alternativa sökarskivor till systemkameror, för att underlätta manuell fokusering. Jag har bytt ut sökarskivan i min Nikon D300 till en från KatzEye, och är mycket nöjd:
http://www.katzeyeoptics.com/
/AndersBq
http://www.katzeyeoptics.com/
/AndersBq
Fin skildring av insektsfotografering i Franska Guyana, och upphittande av världens största skalbagge:
http://makrofokus.se/blogg/2012/2/9/varldens-storsta-skalbagge.html
http://makrofokus.se/blogg/2012/2/9/varldens-storsta-skalbagge.html
Hej. Nej jag hade nog ingen djupare mening med frågan. Ville bara veta om gruppen är aktiv eller inte - tidigare var jag medlem i AFK:s Facebookgrupp, men senast jag sökte mig till den visade det sig att jag inte hörde till den mera. För övrigt har jag inte varit speciellt aktiv i fb-gruppen så fotosidan är helt ok för mig.
Hej,
Några medlemmar har undrat över fokuseringsverktyg för test eller kalibrering av objektiv. Jag har själv en kamera som tillåter kalibrering av AF individuellt för varje objektiv, och märkte att en finjustering av AF speciellt för vissa ljusstarka objektiv behövdes. Verktygen går också att använda för att testa överensstämmelse mellan fokus på mattskivan och sensorn.
I början använde jag en testbild som jag skrev ut på tjockt A3 papper. Den testbild jag använde var en modifierad version av Jeffrey Friedls bild (med vit bakgrund i mitten eftersom det ljusa mönstret störde min kameras AF):
http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart
Den metoden fungerade bra, men var litet omständig att sätta upp så att man var vinkelrätt mot bilden. Därför köpte jag SpyderLenscal på Kamera & Kuva mässan. På Spyders sida finns bilder och bruksanvisning om verktyget:
http://spyder.datacolor.com/product-cb-spyderlenscal.php
Den här är lättare att använda än en testbild, men jag var besviken på att skalan bara är en enkel linjal med skala. Jag har därför skrivit ut en remsa från Jeffs testbild och limmat den på halva skalan - det gör den betydligt lättare att avläsa.
Jag har också sett tester och beskrivningar av LensAlign verktyget, och rekommenderar det i stället. Det har hjälpmedel för att rikta in kamera och testtavla, samt en skala som är betydligt lättare att avläsa (de har faktiskt diskuterat med Jeff under utvecklingarbetet). Dessutom är deras information betydligt bättre och i mitt tycke tillförlitligare.
http://michaeltapesdesign.com/lensalign.html
Det största problemet är nämligen att avläsa resultatet från den slutliga bilden. Eftersom man fotograferar på den största bländaren kan resultatet bli litet suddigt, speciellt eftersom rekommendationen är att man ska fotografera på rätt långt avstånd för att det ska motsvara en verklig situation. Rekommendationen är 25-50 ggr objektivets brännvidd, dvs. 1,25-2,5 m för ett 50 mm objektiv. LensAlign har en räknare för avståndet på sin sida.
Om någon vill köpa ett begagnat SpyderLensCal verktyg så säljer jag mitt billigt ;-) Det säljs som nytt från Verkkokauppa för 60 €, medan LensAlign kostar 97 USD inkl. frakt från USA (+ ev. moms).
/AndersBq
Några medlemmar har undrat över fokuseringsverktyg för test eller kalibrering av objektiv. Jag har själv en kamera som tillåter kalibrering av AF individuellt för varje objektiv, och märkte att en finjustering av AF speciellt för vissa ljusstarka objektiv behövdes. Verktygen går också att använda för att testa överensstämmelse mellan fokus på mattskivan och sensorn.
I början använde jag en testbild som jag skrev ut på tjockt A3 papper. Den testbild jag använde var en modifierad version av Jeffrey Friedls bild (med vit bakgrund i mitten eftersom det ljusa mönstret störde min kameras AF):
http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart
Den metoden fungerade bra, men var litet omständig att sätta upp så att man var vinkelrätt mot bilden. Därför köpte jag SpyderLenscal på Kamera & Kuva mässan. På Spyders sida finns bilder och bruksanvisning om verktyget:
http://spyder.datacolor.com/product-cb-spyderlenscal.php
Den här är lättare att använda än en testbild, men jag var besviken på att skalan bara är en enkel linjal med skala. Jag har därför skrivit ut en remsa från Jeffs testbild och limmat den på halva skalan - det gör den betydligt lättare att avläsa.
Jag har också sett tester och beskrivningar av LensAlign verktyget, och rekommenderar det i stället. Det har hjälpmedel för att rikta in kamera och testtavla, samt en skala som är betydligt lättare att avläsa (de har faktiskt diskuterat med Jeff under utvecklingarbetet). Dessutom är deras information betydligt bättre och i mitt tycke tillförlitligare.
http://michaeltapesdesign.com/lensalign.html
Det största problemet är nämligen att avläsa resultatet från den slutliga bilden. Eftersom man fotograferar på den största bländaren kan resultatet bli litet suddigt, speciellt eftersom rekommendationen är att man ska fotografera på rätt långt avstånd för att det ska motsvara en verklig situation. Rekommendationen är 25-50 ggr objektivets brännvidd, dvs. 1,25-2,5 m för ett 50 mm objektiv. LensAlign har en räknare för avståndet på sin sida.
Om någon vill köpa ett begagnat SpyderLensCal verktyg så säljer jag mitt billigt ;-) Det säljs som nytt från Verkkokauppa för 60 €, medan LensAlign kostar 97 USD inkl. frakt från USA (+ ev. moms).
/AndersBq
Jättebra boktips, Anders!
Kanske vi kunde göra en cirkel på boken till hösten? Det kunde ju vara ett sätt att dels gå igenom en bok gemensamt och dels få lite ny inspis... Det funkade ju bra på ungdomskursen, kanske ett lite "långsammare" format med ett kapitel/tips per gång kunde funka i cirkelform?
Kanske vi kunde göra en cirkel på boken till hösten? Det kunde ju vara ett sätt att dels gå igenom en bok gemensamt och dels få lite ny inspis... Det funkade ju bra på ungdomskursen, kanske ett lite "långsammare" format med ett kapitel/tips per gång kunde funka i cirkelform?
I går under Johannas gedigna och professionella bildbedömning så påmindes jag om en bok i min bokhylla. Den pratar också om slutna och öppna bilder, om innehåll, form och budskap. Jag ska nog ta och läsa den på nytt. Den är en rätt annorlunda fotobok som manar till eftertanke (kanske det borde hellre vara "förtanke").
Boken är "Konsten att ta vinnande bilder" av Göran Segeholm. Titeln är misslyckad, men hänger samman med att läsare förundrade sig över vilka bilder som klarade sig i tidskriften Kamera och Bilds tävlingar. Den kunde hellre heta "Konsten att ta betydelsefulla bilder" eller "Konsten att förstå sig på bildbedömare".
http://www.johnnybuchwald.com/?p=669
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9163609428
Boken är "Konsten att ta vinnande bilder" av Göran Segeholm. Titeln är misslyckad, men hänger samman med att läsare förundrade sig över vilka bilder som klarade sig i tidskriften Kamera och Bilds tävlingar. Den kunde hellre heta "Konsten att ta betydelsefulla bilder" eller "Konsten att förstå sig på bildbedömare".
http://www.johnnybuchwald.com/?p=669
http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9163609428