Annons

Klotterplanket


Bli medlem i gruppen för att skriva
Föregående 1 ... 60 61 62 ... 135 Nästa 
froderberg
froderberg för 14 år sedan sedan
Ett bildspel väl värt att se: http://www.bbc.co.uk/news/in-pictures-14126913
mattimer
mattimer för 14 år sedan sedan

Tänker på David Peats bild på den hemlöse som ligger omgiven av sittande duvor. Läser i DN 7 juli: "franska forskare har kommit fram till att duvor, precis som korpar, har förmågan att komma ihåg ett mänskligt ansikte."
Frilansare
Frilansare för 14 år sedan sedan

Riktigt härliga bilder i bildspelet och det är precis vad fotografen menar att det handlar om..."- That magical moment of seeing things!"
mattimer
mattimer för 14 år sedan sedan

Absolut! Synd bara att bilder som dessa blir svårare och svårare att ta. Dels för, som han säger själv, folk blir alltmer måna om sin integritet, dels för att få barn leker själva ute på gatorna längre. De "påpassliga rätt tid rätt plats"-bilderna kan vi alltid leta efter och hoppas på. /Matti
gatosi
gatosi för 14 år sedan sedan
Lagen i Tyskland är lite mer invecklad än i Sverige. Kan återkomma med det men i alla fall är det i princip ok om man fotar med konstnärligt syfte. Bara lite svårt att bevisa om man bara är amatörfotograf och inte kan vifta med fina visitkort och egna sajter.

P.S.: Det var svar till Hans, hamnade lite fel.
l1nd3c0n
l1nd3c0n för 14 år sedan sedan

@Katja, Den tyska texten var riktigt intressant läsning. Är skrivet av någon som är insatt, det märktes.

Enda skillnaden mot hur diskussionerna på Fotosidan går, är väl att det var uttryckligen förbjudet att visa bilderna på internet om inte personerna givit sitt godkännade. Däremot var det okej att använda bilderna för en utställning eller en fotobok så länge bilderna inte var kränkande, även utan personernas godkännande.

Annars var det väl i stort sett fritt att fotografera, förutom om man var papparazzi, för då föll man under "paparazziparagrafen"!
froderberg
froderberg för 14 år sedan sedan

Att gatufotografera är en konstnärlig syssla. Hur duktig man är brukar vara oväsentligt. Frågan om man behöver bevisa så mycket utan inte bara kan åberopa sin rättighet.
gatosi
gatosi för 14 år sedan sedan

Jag kan tyvärr inte detaljerna, Kenneth. Men iaf finns det den sk "Recht am eigenen Bild" i Tyskland, dvs. rätten att i princip påverka hur det tas bilder på en och vad som händer med dem sen. Det gäller alla bilder, då respektive person utgör fokuset i bilden. Den grundrätten begränsas bara av två andra grundrätter, nämligen press- och konstfriheten.
Hur det i praktiken går till om en konflikt uppstår vet jag inte. Troligen samma som i Sverige. Halvupplysta icke-jurister med olika intressen disktuterar och antingen samsas eller ej.
För tyska-kunniga en länk:
http://anwalt-im-netz.de/urheberrecht/recht-am-eigenen-bild.html
lodbroke
lodbroke för 14 år sedan sedan

Tack Katja! :-)
Kijana
Kijana för 14 år sedan sedan

Okej att tyskarna har lite andra regler än i Sverige. (Fast jag hade absolut inga problem alls att fota i Berlin 2008. Nicht ein Wort!)
Men om nu fotografering i det offentliga rummet är mer begränsat, vad händer med de bilder som tas av tyska familjer och som inte har något konstnärligt syfte? Och vem bedömer det?
Eller är du enda undantaget från ett icke-fotograferande folk, Katja?
gatosi
gatosi för 14 år sedan sedan
Ni som även fotar utomlands, kan ni alla fotolagar i respektive land? Håller på i Berlin just nu. Folk gnäller förvånansvärt lite, men när jag räknade som minst med det fick jag skäll bakifrån. Tyvärr så kan jag inte låtsas att inte förstå. ;) Nu är det bara uppdatera sig vad lagen säger. Men hur hanterar ni det som reser runt jorden och plåtar?
Mats Alfredsson
Mats Alfredsson för 14 år sedan sedan

Hej Katja. Jag reser ju mycket, olika länder och världsdelar, men har egentligen aldrig haft problem någonstans. Mest ifrågasättande har jag faktiskt fått i Sverige. Och framförallt när man kommer till mindre städer.Men det här är en konstform och jag kommer förmodligen att fortsätta att dokumentera vår samtid även om jag skulle få lagen på mig. Att någon ibland blir irriterad får man ta. Det flesta blir det inte, utan tvärtom. Tänk vad fruktansvärt det skulle vara om vi inte kunde få se bilder idag från 50-60-70-talet o s v. Visst fråga i förväg kan ju fikna, men i så fall skulle merparten av mina bilder inte kommit till eller funnits. Det magiska ögonblicket skulle vara borta. Det är ju i princip omöjligt att återskapa en impulsiv händelse. Sedan har jag väldigt svårt att förstå vad som är så farligt med att en bild publiceras på nätet, när det är helt ok att göra både böcker och utställningar med samma bilder. En generationsfråga...?
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson för 14 år sedan sedan

Jag blev utskälld ett par gånger i Paris när jag var där. Bland annat av en loppisgubbe och en konstnär på Montmartre. Annars gick det hur bra som helst.

En sak märkte jag (efter de där utskällningarna). Om jag frågade föst så gick det alltid bra. Jag blev till och med tackad efteråt och berömd för mitt trevliga uppträdande.

Flera bra bilder kom till med den metoden. Det kändes också roligare att fotografera. Så att prata lite först och fråga om lov är verkligen något jag rekommenderar när man fotograferar utomlands.

Visst, det går ju inte alltid, speciellt inte när man vill fånga en särskild händelse. Men det går oftare än vad man tror utan att scenen blir förstörd.
froderberg
froderberg för 14 år sedan sedan

Att folk påstår att det är förbjudet behöver inte vara sant. Det händer ju i Sverige också.

Det är framförallt i Frankrike som det är förbjudet. Samtidigt är Frankrike gatufotografins ena hemland och massor av folk som fotograferar där. Jag vet en fotograf som åkte ner med uppdraget att ta flera tusen gatubilder som alla skulle tryckas... Lösningen: att spela dum turist om någon protesterar.
lodbroke
lodbroke för 14 år sedan sedan

Nu blev jag nyfiken, vad säger lagen i Tyskland?
Mats Alfredsson
Mats Alfredsson för 14 år sedan sedan
Kolla gärna in på min streetphotosida på Facebook. Där lägger jag in bilder som kanske inte skulle var helt ok här i poolen, bara för att få bredda lite....:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150217563137723&set=a.466353447722.249590.264175327722&type=1&theater
Mats Alfredsson
Mats Alfredsson för 14 år sedan sedan

Mattias. Jag är inte speciellt rädd för just det. Kolla in länken från Expressen: http://www.expressen.se/debatt/1.900638/facebook-ar-inte-sa-farligt
Dessutom tycker jag att fördelen med exponeringen väger över eventuella nackdelar. FB har gjort att otroligt många dörrar har öppnat sig för mig, som annars inte hade varit möjligt.
BlaBarsFoto
BlaBarsFoto för 14 år sedan sedan
Hej vill tipsa alla om en ny grupp som heter långa slutartider. I poolen lägger man in bilder med en slutartid längre än en sekund.


Om det finns någon som vill gå med i gruppen så vore det roligt!

http://www.fotosidan.se/groups/langslutartid/index.htm

Hälsningar
Leonard Gibsten
Nisse Larsson
Nisse Larsson för 14 år sedan sedan
Under många år gick fram och tillbaka till jobbet genom villakvarter vinter som sommar. En timme i vardera riktningen. Ibland bevittnade jag absurda scener när folk tumlade ut ur sina hus på väg till jobbet. Eller när någon tafatt skulle utföra praktiska bestyr på tomten. I den här miljön lever vi en stor del av våra liv. Det är värt att dokumentera även om det kräver mycket tid och tålamod. Och förtjäna respekt som gatufoto jämfört exempelvis motiven från Stockholm eller London. Kanske traditionalisterna försöker frammana bilder (svartvita) ur en selektiv stadsmiljö som ska på något sätt efterlikna något som fanns i Paris för länge sen.
Gunars
Gunars för 14 år sedan sedan
Det är underbart Nils-Erik att du fått inspiration. Jag tror du kan uträtta stordåd i förorten. Förnyelse är alltid en bra väg att gå.

Tycker de här bilderna är fantastiska:

http://londonstreetphotographyfestival.org/gallery/international-street-photography-award/3825/25774#image

http://londonstreetphotographyfestival.org/gallery/international-street-photography-award/3825/25773#image

http://londonstreetphotographyfestival.org/gallery/international-street-photography-award/3825/25772#image

http://londonstreetphotographyfestival.org/gallery/international-street-photography-award/3825/25770#image

Vilken härlig vidvinkel han fått till. Vilka underbara linjer; och dessutom bra berättande.
Mats Alfredsson
Mats Alfredsson för 14 år sedan sedan
Som alltid i tävlingar, små eller stora, kan man bli förvånad över juryns bedömning. Jag tycker att en del av finalistbilderna i London-tävlingen är otroligt grymma, andra inte. Bedömningskriteriet var dock kollektionen som helhet, inte enskilda bilder. Här kan jag bli lätt imponerad över hur tonaliteten i kollektionerna håller ihop. Hur finalisterna jobbat med att få känslan att stämma och där bilderna kompletterar varann. Det gav mig en lärdom som jag kommer att ta med mig i fortsättningen. Sedan är det förstås den ständigt pågående debatten om vad som är gatufoto och vad som inte är det.
Peter Eskilsson
Peter Eskilsson för 14 år sedan sedan
Bilderna från trädgårdar/förort är rena dyngan faktiskt. Förstår dom inte överhuvudtaget, och hade jag tagit dom av misstag så hade jag raderat dom på studs, speciellt den med grinden. Uppfriskande annars att kunna vräka ur sig sånt här, det gör man ju helst inte inne bland poolkommentarerna, va? Förövrigt tycker jag mig känna igen ett flertal foton från In-Public...

PS: Nu har jag försiktigt börjat lägga in bilder igen, so have mercy...;)
Nisse Larsson
Nisse Larsson för 14 år sedan sedan

Så olika vi är i bildseende. Frau Stolz bilder känns som ett helt nytt grepp inom gatufotot. Ingen har varit i förorterna och fotat så här såvitt jag vet. Inspirerande. Måste ta med kameran och gå runt i villakvarteren här hemma med hennes bilder i bakhuvudet. Enligt regeln fota där du står. Människors liv i stadsmiljö är alltid lika spännande oavsett hur denna miljö ser ut. - Nilserik
Gunars
Gunars för 14 år sedan sedan
Håller med dig Jan. Har också svårt att se kvaliteten i fru Stolz bilder. Jag beskrev endast den svenska fotografens bilder. Det var ju en och annan bild från många fotografer man inte riktig förstod kvaliteten hos men det är ändå kul att det blir mer färg i gatufoto tycker jag.
Gunars
Gunars för 14 år sedan sedan
Och vad tycks då om själva bilderna?

Framför allt gillar jag att känslan, formen, ljuset och stämningen är så enhetliga trots att bilderna inte verkar ha något direkt samband. De är som dikter som har samma formspråk och som därmed passar ihop i en diktsamling.
Jazt
Jazt för 14 år sedan sedan

Det är nog bra med ett eget bildspråk men då skall väl språket också hålla sig till det givna ämnet. Att som Herr Stolz visa fisljumma färgbilder från telesmygfotade villaträdgårdar som även kan vara utan människor - är det konstnärlig, modern gatufotografi, eller? Måste kanske tänka om för att hänga med?
Håller f.ö. med Mattias om den svenske fotografens bilder. Snygga, eget bildspråk men för lite ej tillrättalagda gata.
froderberg
froderberg för 14 år sedan sedan

Jag håller med att de utvalda kollektionerna håller ihop bra. Jag tror att det är ett vanligt misstag att vilja visa bredd när man skickar in en kollektion istället för att visa att man har ett eget bildspråk.

Jag gillade verkligen flera av kollektionerna.
Mats Alfredsson
Mats Alfredsson för 14 år sedan sedan
froderberg
froderberg för 14 år sedan sedan

Mats: Jag tycker att det var väldigt bra formulerat. Stilen kan vara väldigt lika mellan reportage och gatufoto, men förhållningen till det man gör skiljer sig något åt.
Gunars
Gunars för 14 år sedan sedan

Kul och intressant diskussion. Tycker det blir lite snäv definition att de som avbildas måste vara omedvetna om sin medverkan. Tycker själv att gatufoto har en mer poetisk karaktär än reportagefoto. Dvs: att bilderna talar för sig själva medan reportagefoto ofta har en idé eller en röd tråd de följer. Gatufoto är ett slags överaskningsmoment där vad som helst kan hända medan reportage bygger på en slags plan där ofta text eller många bilder behövs för att gestalta idén eller planen. Vad jag kan se har inte Jens-Olofs bilder någon tydligt plan eller idé bakom sig utan verkar snarare vara ögonblicksbilder och därmed mer gatufoto än reportage. Men jag kan naturligtvis ha missat något :)
froderberg
froderberg för 14 år sedan sedan

Mattias: Det har väl redan konstaterats att poolens regler är för snäva. För mig är gatufoto att visa hur människor lever i det offentliga rummet. Ibland kan de vara medvetna om ens närvaro, men oftast inte. Ibland kan även ett porträtt platsa i en serie gatubilder.

Det finns många kända gatufotografer som tagit bilder när folk är medvetna om deras existens eller till och med poserat. Strömholm, Tunbjörk, Parr med flera.

En del verkar tro att gatufoto bara är att imitera HCB.
Jazt
Jazt för 14 år sedan sedan

Magnus: Jag kanske formulerade mig lite hafsigt. Jag tycker Dokas bilder är äkta gatufoton. Att de dessutom är presenterade snyggt svartvita är för mig ett plus. Men det är ju individuellt.
froderberg
froderberg för 14 år sedan sedan

Jan: Varför skulle svartvita bilder vara mer äkta gatufoto än färg?

Mattias: Jens-Olofs bilder är gatufoto i min mening. De är tagna i det offentliga rummet på människor han inte känner. Skillnaden mot många andra är att han jobbat mycket konsekvent och uppträtt så att han blivit accepterad, Ungefär som Lars Tunbjörk och Robert Blombäck också jobbar.
Jazt
Jazt för 14 år sedan sedan

En svensk finalist med fina bilder dock frågande för om vissa bilder hade med gata att göra. Bela Doka från Ungern min favorit med äkta gatufoton i svart/vit.
MrKarisma för 14 år sedan sedan
Mattias Sigurdsson: "Fotografer som fegt och oreflekterat gömmer sig bakom nåtslags högre rätt och tycks tro att de är ute på heligt uppdrag. När vi använder rätten att fotografera i gaturummet, och yttrandefriheten, på det viset, då beter vi oss oansvarigt."

Men det är just detta som sker när 95% av människorna som laddar upp bilder i poolen gör det utan minsta konstärlig tanke eller syfte - jag tycker det är då i stort sett vilken gatufoto-bild som helst kan bli kränkande. Fast tanken bakom spelar egentligen mindre roll om bara bilderna hade varit värda att ta överhuvudtaget. När man laddar upp en bild på en okänd människa som ej varit medveten om att hon/han blivit fotograferad eller aldrig givit sitt tillstånd gäller det då f*n inte att bilden är jävligt bra? (menar då ABSOLUT inte att personen ska snygg ut eller nåt sånt löjligt) Eller åtminstone ha något värde för andra människor att se??
KGS
KGS för 14 år sedan sedan

Trådningen här är inte alldeles lätt, tänkte svaret skulle hamna under Mattias text där han skriver "När man laddar upp en bild på en okänd människa som ej varit medveten om att hon/han blivit fotograferad eller aldrig givit sitt tillstånd gäller det då f*n inte att bilden är jävligt bra? (menar då ABSOLUT inte att personen ska snygg ut eller nåt sånt löjligt) Eller åtminstone ha något värde för andra människor att se??"

Och då menar jag alltså att även bilder som bara förnöjer för stunden har sitt värde. Tillräcklig koppling?

Ja, naturligtvis, sorry, det är Daniel jag citerar...
KGS
KGS för 14 år sedan sedan

Behöver väl inte vara större krav på en sådan bild än på ett Beck-avsnitt, underhållning för stunden, som snabbt glöms bort och ersätts av något viktigare. Enstaka bilder fastnar och blir bildminnen. Tur att man inte minns alla bilder man ser. Tror jag.
JanKw
JanKw för 14 år sedan sedan
Innan vi rusar på semester: Boka in måndag 22 augusti för gatufoto! Vet ni varför? Fundera tills i morgon!
JanKw
JanKw för 14 år sedan sedan

Jag svarar själv, från värmen i södra Frankrike. 2008 var 100årsdagen. gå nu ut och ta fina bilder. Vi kan väl göra det till Gatufotografins dag? !
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson för 14 år sedan sedan

Det är Henri Cartier-Bressons födelsedag. Och min! ;-)
k-oskarina
k-oskarina för 14 år sedan sedan
Välkommen hem från mig också, Mats! Ser verkligen fram emot dina gatufotobilder från L-bon. Hoppas förstås att känna igen mig. ;-)
Mats Alfredsson
Mats Alfredsson för 14 år sedan sedan
Gott att vara hemma igen efter fem dagars gatufoto i Lissabon. Även gott att se all aktivitet här på planket.
Tenne
Tenne för 14 år sedan sedan

Välkommen hem och ser fram emot några roliga bilder :)
Kijana
Kijana för 14 år sedan sedan
En "ölskvätt" här och en felparkering där kan ju verka harmlöst i det enskilda fallet. Men hur skulle det se ut om alla gjorde det?

Tack och lov har mina kontakter med ordningsmakten varit av det stillsammare slaget, dock märkte jag obehaget hos ett par poliser som jag oförhappandes (för dem) riktade kameran mot för några år sedan i en vardaglig situation. Efter en pratstund förstod de mitt syfte, och jag förstod hur de kunde känna. Vi skildes åt med ömsesidig respekt.
k-oskarina
k-oskarina för 14 år sedan sedan
Oj, detta med din lilla ölskvätt, Bengt. ;-) Låter som den gången jag fick parkeringsböter...en natt på en liten stump till väg i ett villaområde...
tror ibland att de skannar av områden för att kunna bevisa sin arbetsinsats.
Trots dessa smålarviga påpekanden (jag fick böter förstås) så har jag stor respekt för polisens arbete. De kan få möta så mycket...ute i den stora verkligheten. Det är just därför som detta smått banala...inte riktigt passar in.
Skön midsommar till er alla gf:are! /ulla
bassa
bassa för 14 år sedan sedan
Visst har du rätt Nils.- Erik . Dom var, som jag förstår att du menar väldigt snälla men dumma, som inte kan avgöra vad som känns rätt, i från fall till fall
och därmed avspeglas deras dumhet och osäkerhet i ett pirrade av makt och kanske lite att få visa på vad som gäller. Som sagt snälla men..
Bengt.
bassa
bassa för 14 år sedan sedan
Helt förbjudet,! Att ifrågasätta, och neka hälla ut ölen kan vara likvärdigt med att du sys in. Trevlig midsommar Mattias roligt att läsa dina inlägg igen, Kram
/ Bengt
Föregående 1 ... 60 61 62 ... 135 Nästa 
ANNONS
Götaplatsens Foto