Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett
Plus-medlemskap.
Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Dels tycker jag att färg sällan tillför något till dokumentära bilder som gatufoto, men kanske framför allt tycker jag att det är svårt att fota färg utan att färgen tar över innehållet i bilden. Skulle vara kul om Peter utvecklade detta med "Stockholmsfixerat" lite. Tycker du att vi Stockholmare lägger upp för mycket bilder i poolen? Eller tycker du att det är för många Stockholmare i poolen? Eller vad?
-affe
U
Men jag tycker du ska ta bort bilder som het självklart inte hör hemma här, sen är frågan vart man ska dra gränsen? En viss det borttagning bör ske, det är trotts allt gatufoto, då är det gatufoto som ska visas upp.
Men jag tycker det Johan och Ulla skriver är bra, ta upp en diskussion istället, speciellt med bilder som är tveksamma.
Sen tycker jag det borde kommenteras lite mer, även jag själv ska försöka bli mer aktiv med kommentarer, 953 okommenterade bilder för tillfället, det är för mycket.
Jag vet inte med andra, men jag är inte rädd för att ta kritik, om det är rätt riktat. Jag vill bli bättre, ta bättre bilder! Man stirrar sig lätt blind på sina egna bilder och ser inte alltid så "misstag".
Jag menar inte att man ska vara elak i kommentarerna, tvärt om, konstruktiv kritik, välmenad kritik helt enkelt.
Trevlig kväll allihopa!
U
En del i ingressen lyder:
"...frysta i ett ögonblick som inte ögat hinner uppfatta..."
Om detta är en viktig del i gatufotots sanna själ så borde det innebära att fotografen så lång det är möjligt skall koppla bort sitt eget kalkylerande medvetande vid bildtagningen och det är först när man i efterhand betraktar bilden som man ser om man fångat något intressant.
Men åtminstone en del av de bilder som av kommentarerna att dömma hyllas som sanna gatufoton verkar däremot tillkommna genom att välja ut ett noggrant premediterat motiv i kombination med att knäppa när rätt konstellation av människor uppenbarar sig i motivet.
Vad är rätt?
Jag har varit lite av "grinig gubbe" den senaste tiden och gått in och anmärkt på ett par bilder som jag inte tycker hör hemma i poolen. Lika bra att sluta med det då de flesta verkar ha attityden att "detta är gatufoto för mig eftersom det är taget på gatan" och inte har något intresse att ens ta in det som står i ingressen. Jag tycker att intressegrupperna på senare tid blivit mer lidande av detta fenomen att man använder dom mer för att exponera sina bilder på ytterligare ett ställe än att man egentligen är intresserad av genren dom skall representera? Och jag tror att just en pool som gatufoto kan bli extra lidande eftersom det inte finns några skarpa gränser, kanske detta som gör att så många bilder är okommenterade? Vad tycker och tror ni?
-affe
Håller med i Johans första del.
Oj, ser nu att det redan skrivits ungefär samma sak längre ner. Håller också med Kenneth där, om att ALLT kan inte skildras på ett humoristiskt sätt, utan att tappa i trovärdighet!
Gatufoto fungerar här motsatt - du fotograferar okända autentiska människor i autentiska situationer och vet egentligen ingenting om dom. Det är ditt enda frysta ögonblick som är hela berättelsen.
*Att sedan sanningen är subjektiv är en annan diskussion ;)
Annars tror jag en viktig skillnad mellan gatufoto och dokumentärfoto är dels att den senare inte (heller) är planerad, men dels att fotografen redan från början har tänkt att skildra en person/grupp i ett skeende, i en berättelse med en "början" och ett "slut".
Hittade en site på webben som säger sig vara: "The first no rules street photography site on the web"
http://www.nonphotography.com/
Gatufoto...är kanske bara planerat så att dyker det upp en kanonsituation så får jag vara vaken...få upp kameran snabbt osv...
som sagt mer spontant...gärna med en berättelse som tangerar något lite humoristiskt eller människo-typiskt. Att människor är en viktig del...men att det kanske räcker att man liksom känner av deras närvaro ibland...pga en speciell situation eller miljön.