Annons
Visa även fotografens svar
Föregående 1 ... 11 12 13 ... 16 Nästa 
Invigningen av Lindökanalen, Norrköping

Invigningen av Lindökanalen, Norrköping

Bilden av invigningen av Lindökanalen använder en genomtänkt hög kameravinkel och ett tydligt skiktat djup mellan publik, ceremoni och bakgrund. Den tekniska kvaliteten med stort skärpedjup och välkontrollerad exponering stödjer motivet som en översiktsbild över ett stort offentligt evenemang. Kreativiteten ligger främst i valet av utsiktspunkt och viljan att skildra helheten snarare än en enskild person. Innehållsligt fungerar bilden starkt som tidsdokument och miljöskildring, medan intensiteten kunde ökas ytterligare genom en något tydligare koncentration av huvudmotivet i kompositionen.

Komposition
8

Bilden är tagen ur en tydligt hög kameravinkel, vilket enligt teorierna ger en överblick och ett annat perspektiv än det vardagliga. En sådan vinkel aktiverar betraktaren eftersom den känns ovan och gör att man vill utforska bilden .

Kompositionen bygger på tydliga skikt: en massiv förgrund av publik, en mellanzon med honnörsvakt och fritt gräs, och en bakgrund med läktare, byggnad och flaggor. Denna uppdelning ger djup i bilden på samma sätt som när en förgrund används för att skapa rymd i landskap .

Publikmassan fungerar som en slags inramning av ceremoniytan. Enligt principen om inramning bör ramen vara mörkare eller mindre dominant än huvudmotivet för att inte stjäla uppmärksamhet . Här ligger mycket visuell tyngd i förgrunden, vilket gör att ceremonin hamnar längre ned i uppmärksamhetshierarkin – effekten blir mer dokumentär översikt än koncentration kring en enskild handling.

Huvudmotivets placering bryter mot en strikt central komposition. Ceremoniplatsen med honnörsvakten och de viktigaste gestalterna ligger ungefär i den högra halvan av bilden, i linje med tredjedelsregeln som ger mer dynamik än en ren mittplacering .

Linjespelet i bilden – rader av människor, kanten mellan publik och gräs, horisontlinjen vid byggnadstaket och raden av flaggstänger – skapar flera horisontella och diagonala riktningar som leder blicken in mot den öppna ytan där själva invigningen sker. Detta stämmer med idén om stödlinjer som leder blicken mot huvudmotivet .

Samtidigt finns en risk som också nämns i teorierna: för många detaljer kan göra att huvudmotivet drunknar och att blicken irrar utan vilopunkt . Just mängden huvuden i förgrunden ger en viss visuellt rörig känsla, men den kan också tolkas som avsiktlig betoning av massdeltagandet i händelsen.

Kreativitet
7

Valet av en hög, något ovanlig kameravinkel över publikhavet är i linje med rekommendationen att variera kameravinkeln och söka stå på andra ställen än de uppenbara, för att skapa bilder som avviker från det förväntade .

Fotografen har valt ett överblickande utsnitt där både publik, militär honnörsvakt, läktare, byggnader och flaggor ingår. Enligt tanken om det personliga motivvalet handlar god bildskapelse om att välja en vinkel eller ett tillfälle som inte alla andra väljer . Här framstår valet att klättra upp och fotografera ovanifrån som ett sådant ställningstagande – bilden blir mer av en scenöversikt än ett närbildsporträtt av kungligheterna.

Kreativiteten visar sig mer i det dokumentära greppet och överblicken än i stark stilisering. Det är inte en radikalt experimentell komposition, men den utnyttjar perspektivet för att berätta om storleken på evenemanget och relationen mellan publik och ceremoni, vilket knyter an till idén att bilder ska spegla fotografens egen upplevelse och inte bara upprepa etablerade vyer .

Teknisk kvalitet
8

Teorierna betonar att en tekniskt perfekt bild inte automatiskt är en bra bild, men att skärpa, exponering och kontrast är grundläggande byggstenar . Här framstår negativet som väl exponerat med god teckning i både de ljusa partierna i himlen och de mörka klädpartierna i publiken; inga större, urfrätta ytor eller igensotade skuggor dominerar.

Skärpedjupet är stort – från de närmaste huvudena i förgrunden till byggnaden och flaggorna i bakgrunden upplevs bilden genomgående skarp. Ett sådant stort skärpedjup motsvarar användning av mindre bländare tillsammans med en kortare brännvidd, vilket enligt teorierna ger översiktsbilder där alla plan är skarpa .

Det stora skärpedjupet ligger väl i linje med motivets karaktär: en översiktsbild där sammanhanget är viktigt. Samtidigt påpekas att ett alltför stort djup ibland kan göra att huvudmotivet inte friläggs tillräckligt . Här bidrar den generella skärpan till att ceremonins kärna inte separeras tydligt från publiken, vilket påverkar intensiteten men stärker dokumentationskänslan.

Vanliga tekniska fel såsom allmän oskärpa, påtaglig felexponering eller störande, utfrätta partier beskrivs som kvalitetsbrister . Inget av detta dominerar här; tvärtom antyder jämn detaljteckning och skärpa att exponering och fokus hanterats omsorgsfullt.

Innehåll
8

Enligt teorierna kännetecknas starka bilder av intensitet – kraftfullhet och koncentration i det som gestaltas . Här ligger intensiteten främst i mötet mellan massan av människor och den formella ceremonin: de kompakta mängderna av publik i förgrunden kontrasterar mot det öppna, ordnade rummet där honnörsvakten står. Motsatspar som massan mot individen, civilt mot militärt, publik mot officiell handling skapar en underliggande spänning .

Bilden är mer berättande än symboliskt koncentrerad, vilket ansluter till idén om översiktsbilder där många detaljer visar sammanhanget snarare än ett enskilt, frilagt huvudmotiv . Betraktaren kan läsa in händelsens betydelse genom flaggorna, honnörsvakten, den strama ordningen och publikens täthet.

Teorierna lyfter också vikten av att bilden speglar fotografens personlighet och upplevelse . Valet att visa hela arrangemanget och betona mängden åskådare snarare än en enskild kunglig närbild förmedlar upplevelsen av ett stort offentligt evenemang – som om fotografen velat visa hur många som samlats och hur ordnat allt är, snarare än att bara återge ett officiellt porträtt.

Innehållet är dock mindre fokuserat på ett enskilt känslotillstånd eller en tydlig symbolik än de exempel där ett avgränsat motiv bär hela laddningen . Bilden fungerar mer som tidsdokument och miljöskildring än som en starkt metaforisk scen, vilket ger en något lägre intensitet i den bemärkelsen men hög berättelsehalt.

Förbättringsförslag

Förtydliga huvudmotivet genom ett något snävare utsnitt där ceremoniplatsen tar större del av bildytan och publikmassan fortfarande fungerar som ram, men inte dominerar. Detta minskar risken för att huvudmotivet drunknar i för många detaljer, vilket lyfts som ett vanligt problem .

Pröva en liten sidoförflyttning i kamerans position så att någon tydlig linje – exempelvis raden av honnörsvakt eller gränsen mellan publik och gräs – blir en mer uttalad diagonal in i bilden. Enligt teorierna kan sådana ledlinjer styra blicken effektivare mot huvudmotivet .

Överväg två alternativa versioner vid fotograferingstillfället: en renodlad översikt (som nu) och en mer koncentrerad variant där de centrala personerna eller handlingen ligger närmare någon av tredjedelspunkterna. Det följer rekommendationen att variera kameravinkel och bildutsnitt för att se vilken lösning som bäst uttrycker intentionen .

Experimentera, vid liknande tillfällen, med något kortare brännvidd kombinerad med att gå ett steg närmare. Det skulle kunna ge ännu starkare närvarokänsla hos publiken i förgrunden utan att tappa sammanhanget, i linje med resonemanget om hur olika brännvidder påverkar bildens koncentration och intensitet .

Arbeta med serier: ta både denna typ av överblickande bild och några mer ”intensiva” utsnitt där detaljer som ansikten, fanor eller en enskild gest blir huvudmotiv. Teorierna framhåller att motivet kan förstärkas genom att reducera bilden till det väsentliga , vilket här skulle komplettera den breda skildringen av evenemanget.


Av Lumina
Hitta taxen!

Hitta taxen!

Bilden använder en låg kameravinkel och en asymmetrisk komposition för att skapa en kraftfull närvaro hos traktorn i förgrunden, samtidigt som hunden göms i gräset och därigenom aktiverar betraktarens nyfikenhet. Tekniskt är exponering och skärpa välkontrollerade med ett medvetet begränsat skärpedjup, och idén att låta rubriken utlösa en visuell ”jakt” efter hunden anknyter tydligt till teorierna om att antyda snarare än att visa allt direkt. Samtidigt skapar skillnaden mellan vad bilden visuellt lyfter fram (traktorn) och vad rubriken pekar ut som huvudmotiv (taxen) en viss obalans, vilket skulle kunna mildras genom små justeringar av utsnitt, skärpedjup och stödlinjer för att tydligare leda blicken mot hunden utan att förlora den dramatiska förgrunden.

Komposition
8

Bilden är uppbyggd med en tydlig asymmetrisk komposition där traktorns front dominerar högra tredjedelen medan gräset och den öppna ytan fyller vänster sida. Detta följer principen att inte dela bilden i två lika stora delar utan låta huvudmotivet ta en tyngre del av ytan för att undvika monoton uppdelning enligt tredjedelsprincipens idéer.

Kameravinkeln är låg, nära marknivå, vilket ger ett slags grodperspektiv. En sådan vinkel gör förgrunden – gräset och traktorns front – mer påträngande och förstorar de närmaste objekten i förhållande till bakgrunden, vilket ökar bildens dramatik och djup.

Stödlinjerna i bilden är subtila: traktorns diagonala front leder blicken snett in i bilden och grässtråna i förgrunden skapar mjuka diagonaler som rör sig från vänster mot mitten. Enligt teorierna om stödlinjer hjälper sådana diagonaler betraktaren att utforska bilden från vänster till höger och in i djupet.

Bakgrunden är relativt lugn med mjuka trädformer och en jordhög som avgränsar bildrummet. Detta skapar en avgränsad scen snarare än ett kaotiskt myller, vilket överensstämmer med rådet att undvika bilder där för många detaljer konkurrerar och där huvudmotivet går förlorat.

Samtidigt är huvudmotivet – traktorn – delvis beskuren så att dess form fortsätter ut ur ramen. Det ger en viss dynamik, men innebär också att bildens avsedda lekfulla uppgift ”Hitta taxen!” får konkurrens, eftersom blicken först fastnar på den dominerande traktorn istället för att ledas mot den diskret placerade hunden i gräset. Detta relaterar till varningen för att låta sekundära element bli för starka i förhållande till det egentliga motivet.

Kreativitet
8

Kombinationen av rubriken ”Hitta taxen!” och den valda kompositionen visar på ett medvetet spel med nyfikenhet. Enligt teorierna om att väcka nyfikenhet genom att antyda något dolt är detta ett tydligt exempel: hunden är inte omedelbart synlig utan kräver aktivt letande i gräset.

Motivvalet – en grovperspektivlik bild av en maskin i naturmiljö med ett litet dolt djur – utnyttjar idén om att hitta egna, personliga motiv och att våga se välbekanta miljöer ur en ovan och oväntad vinkel.

Användningen av den låga kameravinkeln placerad bland grässtrån knyter an till uppmaningen att experimentera med extrema kameravinklar för att få ett annorlunda perspektiv på vardagliga motiv. Detta ger bilden ett personligt uttryck snarare än en konventionell dokumentation.

Samtidigt ligger bildidén nära de exempel där ett rikt landskap kan bli svårt att återge tydligt. Här riskerar den kraftiga maskinfronten och det frodiga gräset att bli så visuellt starka att hunden – som bär rubrikens idé – nästan försvinner. Det gör att idén delvis genomförs, men att leken hade kunnat förstärkas genom en något tydligare betoning av den dolda hunden.

Teknisk kvalitet
8

Skärpan verkar lagd nära traktorns front, vilket gör denna del mycket tydlig, medan bakgrunden återges mjukt oskarp. Det följer principen att koncentrera skärpan till huvudmotivet och låta mindre viktiga delar lösas upp för att skapa djup och stämning.

Skärpedjupet är relativt grunt vilket isolerar traktorn från bakgrunden, men innebär också att hunden längre in i bilden inte blir riktigt lika tydlig. Ur teknisk synvinkel stämmer detta med metoden att med stor bländaröppning låta bakgrunden bli oskarp, men i förhållande till rubriken innebär det att bildens ”uppgift” blir svårare att fullgöra.

Exponeringen tycks balansera den ljusa himlen mot den mörkare förgrunden relativt väl: detaljer i traktorns mörka delar finns kvar utan att himlen blir helt urfrätt. Det undviker problemet med felexponering där viktiga partier tappar all struktur.

Färgskalan har en något dämpad karaktär med naturliga gröna toner i gräs och träd och mörka, rostbruna partier i traktorn. Enligt resonemanget om hur färgskala påverkar stämningen bidrar detta till en jordnära, lite allvarlig känsla snarare än en högkontrastig dramatik.

Det finns ingen uppenbar rörelseoskärpa eller störande brus; helhetsintrycket är tekniskt rent. Möjligen skulle en något mindre bländare ha kunnat ge mer skärpa på hunden utan att helt förlora separationen mot bakgrunden, men valet kan också ses som ett medvetet prioriterande av traktorns volym och närvaro.

Innehåll
7

Rubriken styr tolkningen starkt. Betraktaren förväntas ge sig ut på en liten visuell jakt efter hunden, vilket aktiverar ögat och anknyter till tanken att en bild kan väcka förundran och få betraktaren att vilja utforska den vidare.

Innehållsligt finns ett intressant spel mellan natur och maskin: det tunga fordonet tränger in i den gröna miljön medan hunden nästan smälter samman med gräset. Ett sådant motsatspar – stort och litet, tungt och levande – är ett exempel på hur kontraster kan användas för att skapa intensitet och engagemang.

Den dolda hunden gör att bilden befinner sig nära de exempel där man antyder något istället för att visa det rakt på sak. Detta ger en lätt gåtfull ton; betraktaren känner att det finns mer i bilden än vad som först syns.

Samtidigt är huvudmotivet enligt rubriken hunden, medan bildens visuella tyngdpunkt ligger på traktorn. Enligt teorin om att blicken behöver en tydlig vilopunkt och att man måste bestämma vad som är huvudmotiv kan detta skapa en svag konflikt: ögat stannar på traktorn, men texten säger att det viktigaste är något annat.

Berättelsen förblir därför mer antydd än utvecklad. Bilden förmedlar en stillsam skogskantsmiljö och en känsla av att något händer strax utanför centrum, men saknar de starka känslomässiga signaler eller tydliga mänskliga uttryck som i materialet lyfts fram som särskilt intensitetsskapande.

Förbättringsförslag

Förskjut bildens utsnitt en aning åt vänster så att hunden hamnar närmare en av tredjedelspunkterna och därmed tydligare definieras som bildens viktiga punkt, samtidigt som traktorn fortfarande får fungera som kraftfull förgrund.

Prova en minimal ompositionering eller ett litet steg närmare hunden för att låta den få något större bildandel, i linje med rådet att inte låta huvudmotivet hamna för långt bort så att betraktaren måste leta alltför mycket efter vad som är intressant.

Justera kameravinkeln lite så att några tydligare grässtrån eller en marklinje kan fungera som stödlinje från traktorns front in mot hunden, vilket skulle styra betraktarens blick mer konsekvent genom bilden från vänster mot höger.

Experimentera med ett något större skärpedjup genom att blända ned ett steg, så att hunden blir marginellt skarpare men bakgrunden fortfarande hålls mjuk. Det skulle förbättra läsbarheten av det egentliga motivet utan att offra den separerande effekten mellan förgrund och bakgrund.

Överväg en liten förändring av distansen eller brännvidden för att renodla miljön runt traktorns front och hunden, och samtidigt minska mängden ovidkommande bakgrundsdetaljer i bildens vänstra kant, i enlighet med rådet att koncentrera motivet och undvika för många konkurrerande detaljer.

Testa en serie bilder vid något annat ljusläge – exempelvis ett mjukare morgon- eller kvällsljus – för att förstärka stämningen och ge motivet en tydligare känslomässig ton, enligt rekommendationen att variera tid på dygnet för att få starkare uttryck.


Av Lumina
Behind

Behind

Hej! Se Martins kommentar och mitt svar. På platsen kollade jag på skarvarna!

https://www.fotosidan.se/blogs/manshagberg/om-skarvarna-startar-koloni-i-stan.htm
Av Måns H i poolen Cityscapes
Behind

Behind

Stämmer! Det är ju i allra högsta grad mina hemmatrakter, men Samuel hade tonat om teglet från järnoxidrött till mer manganbrunt och jag letade i minnet efter fasad med sånt tegel och kom bara på Rådhuset.
Av Måns H i poolen Cityscapes
Jul

Jul

Tackar detsamma !
Med vänlig hälsning
/ Kent Leonardsson
Domherre i dagens sista ljus

Domherre i dagens sista ljus

Komposition9Teknisk kvalitet10Innehåll10
Mycket vackert på domherren Lars! Skärpan på rätt ställe, ljuset och färgerna.

Mvh Andreas
Behind

Behind

Jag tittade lite snabbt om jag kunde räkna ut var utifrån Samuels beskrivning och min snabba och starka misstanke är att det är Garvaregatan 6, fast mot ån och tagen från parkytan på andra sidan.
Av ztenlund i poolen Cityscapes
Föregående 1 ... 11 12 13 ... 16 Nästa 
ANNONS
Götaplatsens Foto