Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Visa även fotografens svar
Föregående 1 ... 5 6 7 ... 18 Nästa 
Bland sommarblomster II

Bland sommarblomster II

Bilden visar en tekniskt väl genomförd och kompositionsmässigt stark naturstudie där en liten fågel på en blommande gren framträder tydligt mot en lugn, oskarp bakgrund. Linjespelet från grenen, placeringen av fågeln enligt tredjedelsregeln och det medvetna skärpedjupet skapar en koncentrerad och harmonisk bild. Innehållsligt är den en stillsam och finstämnd stämningsbild snarare än en dramatisk berättelse, och kreativiteten ligger främst i det omsorgsfulla genomförandet snarare än i ett helt nytt bildgrepp.

Komposition
9

Bilden är tydligt uppbyggd kring ett huvudmotiv: fågeln på den blommande grenen. Enligt principen att motivet ska vara tydligt avgränsat och ge betraktaren en självklar vilopunkt uppfyller kompositionen kravet på koncentration runt huvudmotivet .

Fågeln är placerad ungefär i den högra tredjedelen av bilden, nära en av skärningspunkterna enligt tredjedelsregeln. Det skapar dynamik och undviker den statiska känsla som uppstår när huvudmotivet hamnar mitt i bilden .

Den tunna grenen fungerar som en tydlig stödlinje som löper från vänster till höger genom bilden, vilket ligger i linje med hur blicken i västerländsk bildläsning rör sig från vänster till höger. Det gör att betraktaren först följer grenens riktning genom blomklasarna och sedan naturligt stannar vid fågeln som visuell slutpunkt .

Det finns en genomtänkt balans mellan de vita blommorna till vänster och fågeln till höger. Enligt teorierna om att undvika att för många detaljer konkurrerar med huvudmotivet är mängden blad och blommor väl avvägd: de skapar en rik men inte kaotisk bild, och fågeln framstår ändå som tydlig tyngdpunkt .

Bakgrunden är lugn och mjukt oskarp, vilket gör att inga störande element drar uppmärksamhet från gren och fågel. Detta överensstämmer med rekommendationen att undvika orolig bakgrund som konkurrerar med huvudmotivet .

Bildens tomrum – det mörkare, oskarpa partiet bakom fågeln – fungerar som en visuell paus som förstärker både linjespelet och motivets tydlighet. Det ger en känsla av luft runt huvudmotivet i enlighet med tanken att en bild ska vara spännande men inte rörig .

Kreativitet
7

Motivvalet – en liten fågel bland vår/sommarblommande grenar – ligger nära ett klassiskt naturfototema. Enligt resonemanget om att inte fastna i återupprepning av välbekanta motiv är bildidén i sig inte nydanande, men genomförandet lyfter helhetsintrycket .

Kreativiteten märks framför allt i hur fotografen använder linjen från den tunna grenen, kombinerad med det selektiva skärpedjupet, för att skapa en koncentrerad och intensiv bild av ett i sig enkelt motiv. Det stämmer med tanken att man genom ett medvetet val av utsnitt och kameravinkel kan reducera motivet till det väsentliga och därigenom öka uttrycket .

Bildens milda färgskala, där fågelns varma toner kontrasterar mot de svala gröna bladen och vita blommorna, ger en lågmält poetisk stämning. Detta knyter an till beskrivningen av hur mjuka färger och naturmotiv kan skapa finstämda vibrationer och en mer underförstådd intensitet .

Ur ett idéperspektiv följer bilden snarare etablerade naturfotoideal än bryter mot dem. Enligt teorierna om att våga vara annorlunda kunde kreativiteten ha drivits längre genom ett mer oväntat perspektiv, ljusläge eller bildsnitt än det relativt traditionella fågel-perspektivet som används här .

Teknisk kvalitet
9

Skärpan ligger precist på fågeln, särskilt kring öga och huvud, vilket är avgörande när huvudmotivet är ett djur. Detta följer principen att skärpan måste vara tydligt placerad där huvudmotivet finns för att inte bilden ska upplevas som bortkastad .

Bakgrunden är behagligt oskarp medan grenen med blommor och fågel är skarp. Detta visar på ett medvetet bruk av skärpedjup och större bländaröppning för att frilägga motivet från omgivningen, i enlighet med rådet att låta oviktiga detaljer försvinna i oskärpan för att framhäva huvudmotivet .

Exponeringen är väl avvägd: de vita blommorna behåller detaljstruktur utan att upplevas som urfrätta, och de mörkare bakgrundspartierna har tillräcklig teckning för att ge djup utan att konkurrera om uppmärksamheten. Det motsvarar strävan efter att undvika felexponering där viktiga partier blir för ljusa eller för mörka .

Kontrasten är lagom; kombinationen av ljus fågel, vit blomning och mörk bakgrund ger en tydlig separation mellan motiv och bakgrund och ökar bildens intensitet utan att kännas hårt eller onaturligt. Detta ligger i linje med hur väl vald kontrast kan användas som hjälpmedel för att förstärka motivet .

Det finns inga tydliga tecken på störande rörelseoskärpa, brus eller optiska fel i de centrala delarna av bilden. Sammantaget når bilden därmed en teknisk nivå som enligt teorierna är en förutsättning, men inte en garanti, för en stark bild .

Innehåll
8

Bildens innehåll bygger på mötet mellan den lilla fågeln och den blommande grenen, vilket skapar en lugn och livsbejakande stämning snarare än dramatik. Enligt begreppet intensitet handlar bildens verkan här mer om finstämda vibrationer och naturens stillsamhet än om starka, påträngande känslouttryck .

Det finns en tydlig koncentration runt huvudmotivet – fågeln – och en enkel, lättläst berättelse: ett ögonblick i naturen bland sommarblomster. Detta följer idén om att reducera motivet till det väsentliga för att göra bilden mer uttrycksfull och undvika att betraktaren tvingas leta efter vad som är viktigt .

Grenens riktning och fågelns kroppshållning ger en rörelse in i bilden från vänster mot höger. I kombination med den luftiga kompositionen framför fågeln ger det en känsla av öppenhet och fortsättning, vilket harmonierar med rådet att ge rörliga motiv mer utrymme i rörelseriktningen .

Stämningen präglas av stillhet och ro snarare än konflikt eller kontrasterande symbolik. I relation till teorierna om att bilder kan bära på djupare symbolik och berättelser är denna bild mer en stämningsbild än en komplex berättelse, men den lyckas väl med att förmedla en harmonisk naturopplevelse .

Förbättringsförslag

Förstärk stödet från tredjedelsregeln ytterligare genom att finjustera beskärningen så att fågelns öga hamnar ännu mer exakt nära en skärningspunkt, vilket skulle öka den visuella spänningen utan att störa helheten .

Överväg en något snävare beskärning på vänster sida om grenen för att minska mängden likartade blommor. Det skulle kunna öka koncentrationen runt fågeln och minska risken att blicken fastnar i de repetitiva detaljerna, i linje med rekommendationen att undvika att för många detaljer dränker huvudmotivet .

Pröva alternativa kameravinklar vid liknande motiv – exempelvis en något lägre eller högre position – för att skapa ännu mer ovanliga perspektiv och därigenom stärka bildens originalitet. Att variera kameravinkeln är ett sätt att upptäcka nya uttryck även i välbekanta motiv .

Experimentera vid fotograferingstillfället med olika skärpedjup: en aning större bländaröppning skulle kunna göra bakgrunden ännu mjukare och därmed förstärka friläggningen av fågeln, förutsatt att skärpan fortfarande hålls säkert på huvudmotivet .

Arbeta med små variationer i färgkontrasten vid efterbehandling – exempelvis att försiktigt förstärka skillnaden mellan fågelns varma toner och de svalare gröna bladen – för att öka intensiteten och låta huvudmotivet träda fram ännu tydligare, i enlighet med tanken att kontrast och färg kan användas för att skapa större bildmässig kraft .

Utforska möjligheten att i en serie bilder låta fågeln och omgivningen samspela på olika sätt – med mer tomrum, annan riktning eller delvis skymd bakom blommor – för att utveckla en mer personlig och unik tolkning av temat, vilket knyter an till uppmaningen att inte bara upprepa etablerade motiv utan söka egna vinklar .


Av Lumina
Rörelse 2

Rörelse 2

Komposition8Kreativitet4Teknisk kvalitet7Innehåll4
Snyggt med bakgrunden som "stör" regnet (om det nu är regndroppar)
Härligt dov stämning, så där som det kan bli på baksidan av stora industribyggnader.
Jag gillar bilden!
I kanten av vattenfallet

I kanten av vattenfallet

Så fina isformationer! Gillar.
/Kirsi
Av Kirsikka i poolen Landskap
#3996972

#3996972

Riktigt läcker bild! Snyggt!
Av erikw55
paprika

paprika

Fint med grönt och rött.
/Kirsi
Av Kirsikka i poolen Nikon
Föregående 1 ... 5 6 7 ... 18 Nästa 
ANNONS
Götaplatsens Foto