Fotografiska funderingar fullständigt fria från form & fason...

Hur sparar du dina bilder?


Ett enkelt svar på frågan i rubriken är väl "i olika mappar på datorn plus på en extern hårddisk" vilket är så jag själv gör. Men det är inte det jag syftar på...

Det är ju liksom så, att man har ju en bildfil som är "direkt ur kameran". Och denna vill man för det mesta beskära och greja till lite, ändra kontrast, mättnad mm mm. Ska bilden sedan ut på webben så måste storleken minskas ner. Och därefter "Spara som" så att man har kvar originalet. Det är så jag har jobbat hittills...

Men nu är det så att det har hänt några gånger att vänner och kollegor velat ha en canvas av någon av mina bilder. Varpå jag erbjudit dem en bildfil så har de fått ombesörja beställningen själva. Men här kommer kruxet! Då har jag ju bara originalbilden plus den förminskade. Och det funkar ju inte! Det blir väl inte bra att göra en canvas av en fil som är 1024 x nånting... ??

Så nu efter att jag börjat använda nya kameran så har jag sparat i ett extra steg. Först beskurit och gjort de ändringar som jag velat. Sparat som en kopia. SEDAN förminskat för webben, om det är så att bilden ska ut på FS t ex. Och därefter sparat ytterligare en kopia. Lite omständigt, men det är väl så man får göra!

Hur gör ni andra? Kanske någon har ett annat bra sätt att jobba?

I wish...

För övrigt är den här nu, den härliga krypa-i-gräset-med-macrot säsongen! :))

 

Inlagt 2010-06-12 17:41 | Läst 1279 ggr. | Permalink
Hej!
Det där är en intressant grej, och jag tror vi gör olika varenda en.. :-)
Men, såhär gör jag: Tar en kopia av originalet där jag gör de ändringar jag vill ha. Sparar ner den UTAN att förminska den och skärpa upp den.
Därefter gör jag en kopia av den som jag sparat ner, förminskar och skärper och sparar som "fs-variant". Så jag har alltså ett original och två kopior...typ...:-)
Vill jag ha en canvas eller större förstoring, så jobbar jag alltså bara vidare med den varianten som jag sparade ner "först". Funkar kanon!
/maria
Svar från Ullis A 2010-06-12 17:51
Ok, det är ju nästan exakt samma som jag. Ett original och två kopior. Fördelen med ditt sätt är ju att kopiera först, och sedan börja med sina ändringar. För om jag har ändrat originalet, och råkar klicka på "Spara" och inte "Spara som" så är det ju kört... Ska börja göra som du, tror jag! :)
Tack för bra tips!
//Ulrika
Glömde att skriva...om jag nu vill ha en canvas eller liknande så gör jag en kopia på den "stora" som jag sparat, och jobbar vidare med kopian.
Har en kompis som jobbar på en tidning och hon har sagt att man ALLTID ska jobba i kopior, så det sitter liksom i ryggmärgen på mig....Och är det så att man "gör bort sig", så är det liksom bara att göra en kopia på den stora och "börja om"...:-)
Svar från Ullis A 2010-06-12 18:03
Ja, det är ju smart! För det har ju hänt mer än en gång att man råkat klicka på "Spara" och inte "Spara som"... lika surt varje gång! Nu ska jag bättra mig!
Intressant, i början av min "fotokarriär" ändrade jag direkt i orginalet och förminskade då för FS, idiotiskt. Hade en vän som ville ha en bild, men den fanns bara i pytteformat. Nu sparar jag de bilder jag gillar bäst i orginalrawformat, tar en kopia om jag vill göra något, när jag är klar med redigering (då sparar jag i full bildfil) så tar jag en ny kopia av den om den skal t ex ut på FS, eller något annat. Har alltså ett raworginal + en redigerad i full storlek.
Nice gräsbild
Svar från Ullis A 2010-06-13 16:49
Haha, så gjorde jag också några gånger. Sedan lärde man ju sig! Raw har jag inte börjat med än, men jag ska... någon gång!
Jag sparar mina full-jpegbilder + en tumnagelkopia med samma bildnummer, blir lätt att hitta bilden senare. Ska en bild användas så fixar jag det på en kopia av bilden.
/G
Svar från Ullis A 2010-06-13 16:57
Ja, att ta kopior är ju ett måste! Jag sparar i mappar märkta med år-månad och sedan motiv, funkar helt ok.
Tackar för kommentar! :)
//Ulrika
Jag trycker F6, så sparas bilden i ursprungsstorlek i mappen behandlade + en fil där storleken är ändrad till 15x10 i en mapp med samma namn. Jag har skapat ett makro, det funkar bra för mig, är snabbt och smidigt./Tjobbe
Svar från Ullis A 2010-06-13 16:59
Oj, nu är vi nog inne på överkurs här... Men det låter ju jättesmidigt. Antar att du skapat makrot i PS, har för mig att jag sett att man kan göra det där? Men jag tror inte jag ska ge mig in på det än, då känns det som att jag inte riktigt har koll! :)
//Ulrika
Jobbar nästan enbart i Lightroom nu för tiden, så jag sparar bara RAW-filen.
Och sen försöker jag en gång i veckan, kopiera alla raw-filer och LRs databas, till en extern hd, som backup.

I LR sparar man aldrig några ändringar, utan det blir först när man exporterar, så man slipper hålla reda på olika kopior.
Svar från Ullis A 2010-06-13 17:03
VIsste väl att någon skulle nämna Lightroom här! :)
Har inte greppat det riktigt, har inte programmet, men har ju förstått att man i första hand katalogiserar sina bilder, i andra hand även kan bildbehandla dem där? Låter smidigt. Och att komma ihåg att kopiera över till externa, huu... det glömmer man bara en gång! Trodde att jag blivit av med drygt 7000 bilder när datorn kraschade, men den gick igång efter några dagar! *PUH* Och dagen därpå, var det jag som gick och köpte en extern hd!! Nu lägger jag alltid över dit direkt när jag tömmer minneskortet!
Själv börjar jag med att framtidssäkra RAW-bilder genom att konvertera dem till DNG-format med Adobes gratiskonverterare. Sedan öppnar jag dem i ACDSeePro , gör de grundläggande korreigeringar jag vill ha och katalogiserar bilden. Originalet är orört, de korrigeringar jag gör finns i programmets databas. Sedan kan jag gå vidare, om jag t ex vill ha bilden i lägre upplösning på Fotosidan, och skapa en JPG. Vissa korrigeringar går inte att göra på RAW-formatet, då kommer en version i JPG också till pass. Om jag sparar JPG-bilden kan jag välja att få den katalogiserad automatiskt. Original-JPG-bilden finns också alltid kvar automatiskt, så att jag kan gå tillbaka till den om jag vill.

Jag antar att Lightromm funkar ungefär likadant, men jag vill inte låta mig rånas av Adobe. Det är sällan jag behöver göra något med en bild som inte ACDSeePro klarar, men om det behövs har jag en del andra program att jobba vidare med, som Paintshop Pro och XaraXtreme.
Svar från Ullis A 2010-06-13 21:21
Framtidsssäkra raw-bilder genom konvertering till DNG- digitalt negativ - är ju smart. Frågan är om det egentligen behövs, eller om det är ett onödigt steg. Är själv för dåligt insatt för att egentligen diskutera här känner jag, får läsa på lite först..
ACDSeePro har du nog nämnt tidigare har jag för mig. Är säkert ett väldigt bra program, av många bildhanteringsprogram, men inget jag känner till. Likaså XaraXtreme. Paintshop har jag sett tidigare.
Intressant kommentar, tack för att du delar med dig! :)