Nystart med bloggande på fotosidan från hösten 2013. Dessförinnan relativt inaktiv sedan våren 2012. Rensade då bort allt från mitt tidigare medlemskap som startade 2003. Här kommer fortsättningen. Men vänta dig inte dagliga blog-poster, det har jag inte tid med.

EMAKS BETRAKTELSER 691/Lilla Attsjön

Bilden från den fjärde trädgården är klar, men jag tycker inte den håller lika bra som de andra tre. Så jag hoppar den och går på nästa lilla projekt istället. Lilla Attsjön vid byn Attsjö, den by som Sune Jonsson fotograferade i och vid till sin "Minnesbok över den siste bonden" 1971-72. Kommer särskilt ihåg bilden på Gustav Karlsson i badkaret på ängen, från den boken. Men Lilla Attsjön kunde inte Sune fotografera, för den fanns inte då. Då hade den sedan länge varit sänkt och utdikad för att ge plats åt ny jordbruksmark för den växande befolkningen vid mitten av 1800-talet. Ytterligare en sänkning gjordes i början på 1900-talet och när Sune Jonsson var i byn och fotograferade kring 1971-72, så var det jordbruksodling och betesmarker där, möjligen i ett igenväxande stadium i jordbruksnedläggelsens spår. Men 2015 startade ett projekt för att återställa våtmarken och sjön. Nu är det åter en sjö här, till både djur/fågellivets och klimatets fördel. Fler sån projekt vore tacksamt, för om alla våtmarker och sjöar som sänktes på den tiden skulle återställas, så ger det en minskning av växthusgaser motsvarande effekten av utsläppen från hela Sveriges fordonspark.



Jag blev avsläppt av frun vid Lilla Attsjön på vägen in till Växjö där hon hade tid hos hårfrisörskan. Det var för ett par veckor sen. Två småbildsfilmer med Ambiflex-kameran exponerades under några timmar när jag gick där och letade bilder. Kamerans mattskiva har jag maskat till kvadrat och då den har utbytbara sökare var det ganska givet att ljusschaktet fick sitta på. Här var det 55mm-optiken som användes för dessa första bilder som nu kommit till i mörkrummet, efter att barnbarnen som hälsade på åkt vidare för nya semesteräventyr.



Bilderna är lithprintar och papperet som använts är här det ryska Slavich Unibrom 160BP i en batch från 2008. Moersch Easylith framkallare som vanligt. Inga konstigheter, bara att köra på med det enkla man har och kan, och försöka driva det till sin spets.  Andra som lithkopierar har diverse additiv och specialmetoder med blekningar, efterframkallning i lith och toningar mm, men jag tycker det ofta blir lite för pretentiöst då. Tekniken tenderar att ta överhanden mot bilden, och det är inte så bra. Har t.ex sett lithgurun Tim Rudmans tekniskt välgjorda bilder på fb som helt riktigt är otroligt välgjorda i olika färgtoner splittoningar etc, men som bilder är de inte lika intressanta som jag ser det personligen. Om mina bilder är intressanta kan man ju undra då? Ja jag försöker i alla fall och jag vill att det utseende ett visst papper ger när man lithframkallar, också ska passa den bild man kopierar.  Och det tycker jag i alla fall att jag lyckats med här.
//

Inlagt 2022-07-14 20:12 | Läst 798 ggr. | Permalink
De här bilderna kliar mitt öga på ett fint sätt. Jag försöker också att föreställa mig hur bilderna ska ses, som fysiska bilder i en passepartout. Det ger en extra. dimension till bilden.
/Gunnar S
Svar från Nils Bergqvist 2022-07-15 22:32
Tack, jo jag har lagt på en passepartout som visar ungefär hur det ser ut i en 30x30 stl.