Naturfoto med fokus på stadsnära natur.
Båtar bussar och tåg i alla de former är även de välkomna.
Kan dock inte lova att andra projekt inte smyger sig in...

Årstafältet part III Vägar

Årstafältet är omgivet av bebyggelser men inramat och korsat av många vägar Sokenvägen, Huddingevägen även delvis underminerat av Södra länken för att nämna några

Texterna nedan är hämtade från Wikipedia om Årstafältet och Götalandsvägen, Årstalänken och Huddingevägen

”Den bebyggda delen avgränsas från resten av slätten av Huddingevägen, med en av nedfarterna till Södra Länken.

I nordvästra delen av området finns en spårvagnshållplats på Tvärbanan benämnd Årstafältet

och vid nordöstra delen en hållplats benämnd Valla Torg. Årstafältet avgränsas i norr av Årsta vid den nedlagda delen av Årstalänken, där ny bebyggelse kommer att uppföras.

” ”För den som på 1500-talet skulle färdas landvägen söderut från Stockholm, var Göta landsväg det enda alternativet.

Vägen har anor

åtminstone från medeltiden. Förmodligen var den redan upptrampad på bronsåldern eller ännu tidigare.

”Endast på ett fåtal ställen, som vid Flottsbro och Alby samt på Årstafältet finns spår av vägen kvar, där sträckningen över Årstafältet kan anses vara den förnämligaste. På Årstafältet är ca 730 meter av vägen bevarad i sitt ursprungliga skick, här är den 3,5 till 5,0 meter bred med en cirka 0,5 meter hög vägbank.

År 1998 restaurerades den och över Valla å rekonstruerades en så kallad stenvalvbro i kallmurad gråsten, med Albybron som förebild. Vid samma tillfälle röjdes och grusades landsvägen. Arbetet bekostades av Gatu- och Fastighetskontoret.

Söder om Årstafältet, genom stadsdelarna Östberga och Örby Slott, löper den ungefärliga äldre vägsträckningen utmed gång- och cykelvägar samt längs dagens Götalandsvägen. Här finns även ett vägmärke som enligt Riksantikvarieämbetets dokumentation från 1990 kan vara en väghållningssten eller möjligen ett gränsmärke. Texten lyder "ÖRBY No 6" och är ristad direkt i en berghäll vid Östbergabackarnas södra slinga.

Under 1700- och 1800-talen, då trafiken söderut från Stockholm hade flyttats över till den Nya landsvägen via Hornstull, kallades vägsträckningen över Årstafältet "Kyrkvägen" eftersom den ledde till Brännkyrka kyrka. En av de många som på söndagarna färdades denna väg för att besöka gudstjänsten var, Märta Helena Reenstierna, kallad Årstafrun.”

År 1992 träffades en politiskt överenskommelse om transportsystemen i Stockholms län, den så kallade Dennisöverenskommelsen. Planen var att komplettera Essingeleden med Norra länken, Österleden och Södra länken till en motorvägsring runt Stockholm. 1997 bröts koalitionen för Dennisöverenskommelsen, men Södra Länken hann sättas igång. På hösten 2004 invigdes Södra Länken och i samband med detta blev Årstalänkens östra del (norr om Årstafältet) avstängd för trafik och därmed också helt nedlagd, en sträcke på ca 1 km.

Årstalänken är ett stadsmotorvägsavsnitt av Södra länken i stadsdelarna Västberga och Östberga i Söderort inom Stockholms kommun. Den tidigare östra delen är dock nedlagd sedan år 2004 och är en så kallad ruinmotorväg. Här planeras nya bostäder.

År 2004 gavs gatu- och fastighetsnämnden samt stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att påbörja programarbetet för bostäder och service på den nedlagda delen av Årstalänken. På stadsbyggnadsnämndens bord ligger i dag (2007) en plan som föreslår produktion av lägenheter på gamla Årstalänken, intill bostadsområdet Valla gärde i Årsta. HSB Bostad planerar att uppföra totalt ca 120 lägenheter i tre hus, utförda med innergårdar med öppning ut mot Årstafältet. Det innebär att ruinmotorvägen "Årstalänken" snart är ett minne blott.”

Inlagt 2012-09-22 23:08 | Läst 3952 ggr. | Permalink