Proffsfoto

TEST: Epson Surecolor P600

Epson har lanserat en ny serie fotoskrivare med ett helt nytt skrivarhuvud och nytt bläck. Epson Surecolor P600 tar ark upp till A3+ och Surecolor P800 ark upp till A2 och rullar upp till 43 centimeters bredd.

Utvecklingen av det nya skrivarhuvudet och bläcket har kostat stora summor och Epson beskriver det som att de lagt grunden för sina framtida skrivare.

Epson har fokuserat hårt på att få fram en skrivarteknik som inte har problem med intorkade skrivarnålar, ett problem som många av dagens skrivare har. Står en bläckstråleskrivare stilla under en längre period är det lätt att de tunna nålar som ska spruta ut bläcket sätts igen av intorkat bläck. Risken är särskilt stor under under vintern då vi i Sverige ofta har låg luftfuktighet inomhus.

Epson och Canon löser detta problem på två helt olika sätt. Canons skrivarhuvuden innehåller ett antal reservnålar, så när en nål sätts igen använder skrivaren en annan nål. Men till slut tar också reservnålarna slut och då måste huvudet ersättas.

Epsons teknik bygger på att man trycker bläck genom de nålar som har torkat ihop. På så sätt försvinner den lilla propp av intorkat bläck som sitter i skrivarnålen. Men det förbrukar bläck, bläck som kostar rätt mycket. För att minimera dessa problem har man alltså utvecklat ett helt nytt skrivarhuvud, kallad Precision Core. I detta huvud använder man piezoelementet inte bara för att spruta ut bläck, utan också som en sensor för att känna efter om det finns luftbubblor eller intorkat bläck i nålen. Om det finns sådana problem kan piezoelementet rensa huvudet.

Fungerar det då? Under den långa testperiod som vi arbetat med denna skrivare har vi haft ett enda tillfälle då vi har sett att en skrivarnål varit igensatt. Efter en enda rensning så var skrivaren tillbaka i normal funktion igen. Det ser onekligen ut som Epson gjort en tydlig förbättring.

Nytt bläck

Skrivare kan delas upp i två grupper, de som använder färgpigment eller flytande färgämnen. De så kallade dye-skrivarna använder flytande bläck och ger bilder med stort färgomfång och god svärta. De har dock en stor nackdel, den begränsade hållbarheten. En bild som exponeras för normal rumsbelysning kan blekna på något år.

Sedan några år tillbaka använder de dyrare skrivarna pigmentbläck som ger bättre hållbarhet än både flytande bläck och kemiskt framkallade fotopapper (c-print). Beroende på papper och montering kan man räkna med en hållbarhet på 50-100 år med färgpigment. Epson hävdar att deras nya bläck till Surecolor-skrivarna ger en hållbarhet på hållbarhet över 100 år.

Den andra fördelen med den nya bläckuppsättningen är den djupare svärtan. Skillnaden syns tydligt med blotta ögat och bekräftas av våra mätningar.

Svårare att se är skillnaden i färgomfång. Vi har jämfört Surecolor P600 med den dyrare proffskrivaren Stylus Pro 4900 som har extra grönt och orange bläck för att expandera färgomfånget. När vi mäter upp utskrifterna ser vi att färgomfånget är väldigt lika förutom för just grönt och orange.

Äldre skrivare hade stora problem med färgskiftningar i svarta och grå ytor när utskrifterna betraktades med vissa ljuskällor. Detta kallas metametri. När vi tittar på en svartvit utskrift från P600 syns inga tendenser till färgförändringar med dagsljus, lysrör eller glödlampsljus. Vi kan inte heller mäta några färgskiftningar.

Epson 4900

Epson SC P600

Förbättrad svärta. Det är svårt att visa skillnaden i svärta mellan två skrivare. Här har jag gjort en simulering efter de mätningar jag har genomfört på matt papper på proffsskrivaren Epson Stylus Pro 4900 och på Epson Surecolor P600. Utskrifterna på en 4900 gav en något sämre svärta.

Smidig hantering

Vi har även testat att skriva ut på tjockare papper upp till 310 gram/m2 utan problem som tryckskador eller färgläckage. Få skriver idag ut på cd och dvd, så det har vi inte testat.

Epson Surecolor P600 har en relativt stor skärm som gör det enkelt att ställa in skrivaren för olika utskriftsmaterial. På skärmen visas hur hanteringen ska gå till.

Bläckbytet mellan mattsvart och fotosvart har varit en akilleshäl för Epsons skrivare i tidigare generationer, men med P600 fungerar det helt utan krångel. Själva bytet förbrukar 2-3 ml vilket innebär en kostnad på cirka 25 kronor per byte. Optimalt hade givetvis varit om det fanns hållare för båda sorternas svart.

SLUTSATS

Är Epson Surecolor P600 den perfekta skrivaren? Självklart inte, det finns en del som  önskar mig. Fortfarande syns skillnaderna mellan ytor som fått bläck och ytor som är helt vita. Någon enstaka gång har vi fått en bläckdroppe på pappret på en yta som inte skulle träffas av något bläck.

Det är också önskvärt med matta papper med tåligare yta. De svarta ytorna är känsliga för beröring.

På det hela taget är Surecolor P600 (och P800) ett ordentlig steg framåt för Epson. Framförallt vid utskrift på matt papper är den djupa svärtan imponerande. Inbyggd wifi är ett plus.



Stefan Ohlsson
Publicerad 2015-08-24. Läst av 9801 personer.


2,7-tums skärm underlättar hanteringen.


2015-08-24 15:00   Sten-Åke Sändh
Välskriven artikel till skillnad från mycket annat som finns på nätet om dessa skrivare. Många har inte fattat ännu vad detta teknikskifte faktiskt betyder.

Jag har haft min SC-P600 ett bra tag nu och är väldigt nöjd faktiskt. Har inte skrivit ut så mycket på ett par månader under sommaren som ju är en kritisk period ofta genom att det är både varmt och torrt i värsta fall.

Skrev ut i helgen och gjorde en nozzle check som var helt perfekt innan utskrift.

Däremot strulade min kontorsskrivare (Epson WorkForce 3220) som har samma nya skrivarhuvud (dock andra bläck) en del. Inget vidare mönster vid nozzle check men jag bytte ett par patroner som var slut och gjorde en rensning sedan såg det perfekt ut igen. Så man kanske inte ska låta skrivaren stå så där utan bläck som jag uppenbarligen gjort.

Personligen tycker jag det här med dagens bläckstråleteknik är rena underverket. Fantastiskt att man lyckas styra de där små dropparna som man gör och att resultaten blir så fantastiskt bra bara utgångsmaterialet är bra.

Men idag skriver nog de flesta aldrig ut sina bilder och det kan jag tycka är lite synd att man avstår från. Det är ju det som är den riktiga kicken tycker i alla fall jag, vare sig det är i färg eller svart/vitt.

Jag bytte min gamla R1800 till en SC-P600 just för svärtan och de fina B/W-egenskaperna. Ska man verkligen få ut så mycket det går ur de bilder som i dag har allt bättre DR även i utskrifterna så spelar den DR skrivarna är kapabla till roll. Det är den verkligt stora skillnaden mellan de bilder som kommer ur min kontorsskrivare och de som kommer ur fotoskrivaren SC-P600.
Calle S   2015-08-25 01:46
Det är ju naturligtvis jättesvårt att svara på, men på ett ungefär hur är bläckåtgången? Byter du ofta? Vad kostar det att byta?
2015-08-24 17:21   Agneta Viklund
Jag förstod dig väl rätt att det är Arkiv beständig färg?

Hälsningar Agneta.
froderberg   2015-08-24 17:33
Ja, mer en 100 år enligt Epson.
Svar från stefohl   2015-08-26 09:26
Tester pågår just nu av fristående testinstitut. Men det tar ju lite tid att få fram resultat. Att bläcket har en bättre hållbarhet än tidigare versioner är rätt troligt. Eftersom en utskrift på ett bra papper håller 70 år eller längre vid en rätt hög ljusnivå, så är det rätt troligt att du får en hållbarhet på mer än 100 år i ljus. Jämför det med utskrifter på färgfotopapper, som håller cirka 20 år under samma förhållanden.
2015-08-25 04:53   MrKarisma
Jag har avstått från att skriva ut själv i många år just för att det ska bli så fruktansvärt dyrt. Är det så fortfarande?
bentelkalb   2015-08-25 10:45
Jepp, skitdyrt.

Själv har jag en P800, jag tycker det är värt kostnaden för den kontroll man får, dessutom skriver man ut mer än vad man skulle göra annars :)

En ny uppsättning färg går på 4500 kr, sedan kostar ju stora A2 ark närmare 2000 kr för 20 st.
Svar från stefohl   2015-08-26 09:31
Fruktansvärt dyrt vet jag inte. Ett A3 ark av bra kvalitet kostar runt 20 kr, bläckkostnaden för en sådan utskrift ligger på 5 kr. Jag tycker inte att 25 kr för en arkivbeständig utskrift av mycket hög kvalitet är dyrt.
bentelkalb   2015-08-26 09:36
Tja, priset på papper jag nämnder är det jag använder för A2 utskrifter, Epson cold press eller hot press, det ligger på 80 kr per ark, en A3 på cirka 45 kr. Självklart kostar "vanligt" fotopapper för vanliga foton mm mindre.

Kostnaden för bläck tycker jag ändock är löjligt hög. 4600kr för en uppsättning, eller 550 kr per färgpatron. Det är det som de drar in pengarna på. Byter jag bläck 2 ggr så har jag betalt skrivaren en gång till..... De flesta tycker nog det är rätt dyrt. Men allt är ju relativt.

Förutom priset på bläck så är jag kanonnöjd med skrivaren.
Svar från stefohl   2015-08-26 09:44
Bonjet Fibre i A2 format kostar 850 kr för 25 ark. Ett fint syrafritt barytpapper. Rag Photographique, som är ett matt papper, mycket nära HotPress, kostar 1366 kr.
bentelkalb   2015-08-26 09:52
Nej 25 ark ska det stå,dvs cirka 80kr, jag skrev vilket papper, Epson cold press A2 till exempel.
Bonjet har inte ens ICC-profiler, så det är inget alternativ.
Det finns ju andra som Hahnemühle då är man nere på cirka 1300 kr för 25 ark. Men jag kör för närvarande på Epsons eget.

Men har du andra tips på papper som har Icc profil så tar jag tacksamt emot :)
Svar från stefohl   2015-08-26 10:58
För Bonjet Fibre kan du använda en profil från Canson Baryta Photographique. Rag Photographique från Canson finns det profil för. Eller kan du ju göra en profil för att få det allra bästa resultatet.
bentelkalb   2015-09-06 11:12
Tänkte att jag ska testa ett annat papper, Rag Photographique, är det Canson du menar?
2015-08-26 11:33   Calle S
Sneglar lite på A3-skrivare, och denna är ganska intressant. Vilka fler finns det att välja på i samma prisklass? Är det Pro 10S som är Canons motsvarighet, eller finns det andra jag bör kolla in? Det finns ju Pro-1, är den bättre än Epsons?
Skrivaren måste vara bra på svartvitt.

Det var länge sedan jag höll på med detta. Har en gammal Epson 1290 i källaren, men den är nog uträknad nu...!
Svar från stefohl   2015-08-26 15:30
Marknaden domineras helt av Epson och Canon. Så det är främst på deras skrivare du bör titta. Skillnaderna mellan de olika är idag rätt små, om de används på rätt sätt. Det kan skilja sig åt en del i maximal svärta och färgomfång, men skillnaderna blir mindre och mindre. Pappershantering är också något som kan skilja sig åt till en del.

Svartvitt var tidigare ett stort problem, men idag är resultatet fantastiskt bra. Du får svartvita utskrifter som överträffar vad de flesta får fram i mörkrummet. När dessutom hållbarheten på dessa svartvita utskrifter är uppe i hundratals år, även om de sitter uppe i ljus så är jag nöjd.

Både Epson och Canon har speciella svartvita lägen, som du bör använda för sådana utskrifter. Tyvärr får du då inte en förhandsvisning på skärmen. Jag har testat att ta fram speciella svartvita profiler när jag testade SureColor-skrivaren och då blir resultatet ännu bättre, framförallt med bättre separation av skuggvalörer. Och du kan få en förhandsvisning.
Calle S   2015-08-27 12:59
Ok, får kolla runt lite. Tack!
2015-08-27 12:34   Stene_68
Jag har haft den skrivaren ca en månad och är i stort sett mycket nöjd. Har jämfört med utskrifter från Crimson (Prefix) och de senare ser i många fall ut som skräp jämfört med de från P600, som mycket bättre bevarar detaljer i ljusa moln och inte har Crimsons fula gulstick. Verkar vara lite sämre med tecknimgen i riktigt mörka partier, men inte sämre än Crimsons åtminstone. Har man kostat på sig dyr kamera och objektiv så tycker jag det känns vettigt att investera i en bra skrivare också.
Svar från stefohl   2015-08-27 13:58
Sämre återgivning i de mörka partierna beror ofta på en dålig profil.
Stene_68   2015-08-27 15:32
Jag använder den som finns för mitt papper, Epson Premium Semigloss. Hur gör man för att få en bättre?
Svar från stefohl   2015-08-27 17:05
Beror på om det är att du har för mörka skuggor, då kan du få ett bättre resultat genom att göra en profil till ditt papper. Om det är så att de allra mörkaste nyanserna är helt igengrodda, då måste du testa olika medialinställningar för att se om du kan hitta en som ger ett bättre resultat. Om Premium Semigloss Photo Paper (250) ger för mycket bläck, prova med Photo Paper Gloss 250. Men du behöver då antagligen också göra en profil till denna inställning. Jag känner någon som är väldigt duktig på att göra profiler ;-)
2015-08-29 14:27   alfin
"Utvecklingen av det nya skrivarhuvudet och bläcket har kostat stora summor och Epson beskriver det som att de lagt grunden för sina framtida skrivare."

Var finns denna beskrivning från Epson, där det framgår att P600 resp P800 verkligen har Precision Core huvuden?
Svar från stefohl   2015-09-06 11:35
Har nu snackat med Epson och det visade sig att jag hade fel. Huvudet som sitter i dessa skrivare är en vidareutveckling av det som fanns i Epson 3880. Det är alltså inte Precision Core. Blev lite lurad av att det diskuterades så mycket om denna nya teknik under presskonferensen när Epson SC-P800 presenterades.

Merläsning

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 13

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 1

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 48

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...

Laddad för 2 minuters fotografering

Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror. Läs mer... 14

Profoto-sändare med TTL för Olympus

Olympus och Profoto har tillsammans utvecklat en blixtsändare som ger TTL-automatik och High Speed Sync med Profotos nya blixtar ihop med flera Olympus-kameror. Läs mer... 1