Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24 mm f/1,4 eller 35 mm f/1,4?

24/1.4L II är ett utmärkt komplement till 50/1.2L när du tar steget till fullformat och fram till den dagen så har du ett utmärkt 38mm objektiv!

Personligen tycker jag att 35 och 50mm ett för litet hopp brännviddsmässigt.

Själv kör jag numera: 24, 50, 135 på 5D Mk2 och tycker det täcker in allt jag fotograferar, zoomar gör jag med benen vid behov :)

Jo det känns som att jag kommer ha nytta av ett 24mm även när jag har FF, jag har ju haft ett 10-20 som jag nyss sålt och det gillade jag (kanske mest mellan 15-20 mellan 10-15 blev det lite för extremt när man gick för nära motivet) Nu vill ha mer ljuskänsligt och krämigare. Zooma kan man göra med benen som du säger... :)

Om kantskärpan inte måste vara på topp kan man ju överväga Canon 24/1,4 L version ett som kan ligga runt 7000:- beg. På 7D märks ingen skillnad och vid 1,4-1,6 är ingen av 24:eek:rna skarpa i kanten på FF ändå.

Om kantskärpan inte måste vara på topp kan man ju överväga Canon 24/1,4 L version ett som kan ligga runt 7000:- beg. På 7D märks ingen skillnad och vid 1,4-1,6 är ingen av 24:eek:rna skarpa i kanten på FF ändå.

Kantskärpa är viktigt, vart skulle det annars vara skärpa? Fast du kanske menar ute i kanterna på själva bilden?

7000 är ju halva priset och klart intressant:) vet du om version ett vädertätad?

jag har testat fler än ett ex jag brukar ta ut tre ex och ta det skarpaste efter evaluering, objektivet är bra i mitten men kansskärpan är inte bra förrän vid bl 5,6 och är aldrig riktigt skarp överhuvudtaget ute i hörnen.
du kan se bilder i en gammal tråd och jämförelse med bla 24-70 och 24-105 och även Nikons 14-24

Objektivet behöver inte kalibreras vad det gäller AF om det är det du menar och har inget centreringsfel

Om du ser till uppmätning så ser du också att objektivet inte är snorskarpt, med skarpt menar jag vad jag kan få ut från ett tex 14-24 över hela bildytan och även i hörnen

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/514-canon24f14mk2ff?start=1

Är man sugen på siffror hade det varit mer korrekt jämföra mtf-värdena på samma hus och inte ha Samyangen på en D700 som ovan. Nedan finns den grafen (Samyang på 5D2). Just här är 35L bättre i mitten. Photozone ger ofta en bra bild av objektiven men dom är ofta beroende av utlånade exemplar från privatpersoner, dvs ibland blir det lite hur som helst.

Nu råkar jag vara en fan av Samyang (jag har ett ex), men praktisk betydelse av de optiska skillnaderna i graferna är små. Samyangen passar möjligen landskapsfotografen bättre, men den sociala fotografen skulle välja 35L alla dar i veckan om prisskillnaden inte stod ivägen. Zeissfolk bör dock vara mer fundersamma, deras nya 35/1.4 går på 17.000+ jämfört med Samyang för drygt 4000.

Nu finns många forum och trådar med jämförelser mellan 35L och Samyangen och div exempelbilder, här är en av de första.

Samyangen är fantastisk och inte bara för sitt pris.

Bilagor

• 00.jpg
    00.jpg
    37.3 KB · Visningar: 465
det är förhållandet mitt och kanskärpa som jag talar om och där har Samyang lyckats bättre än Canon.
Och ja photozone lånar objektiv men Klaus gör om testet om han finner märkligheter med tex centrering osv

Från Lenstip kan man köpa objektivet för typ 3600. Deras recensioner är utförda av ingenjörer och till synes objektiva. Men deras bilder suger förvånandsvärt.

Tror det är Zeissfolk som ska vara mest uppmärksamma. Fast i någorlunda statiska situationer och med mattskivan EG-S är det nästan som att sätta 200 nya fokuspunkter i en 5DMkII.

Allt förutsatt att man är ute efter att fota helöppet (eller nästan). Men dessa objektiv är byggda för den typen av foto, annars missar man liksom poängen tycker jag.

Det är riktigt. Just därför tycker jag det var relevant att påpeka att deras recensioner faktiskt är objektiva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar